Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas m. puntel.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Du har rätt, Reijmyre 1851, innebär ju att han har funnit den i priskuranten från 1851. Men för den sakens skull behöver varken skålen (eller saltkaret) vara tillverkat just det året eller ens vid det bruket, då vi vet att formar vandrat runt. Engelskt rutad antyder ju dessutom att formarna var engelska och att engelska glasbruk förmodligen har använt samma.

    Comment


    • Ask (för vad?) med puntelmärke på både lock och burk samt lagerkrans till knopp. Tillverkningsdefekt på ena gavelns "hänkel". Riktigt fin tycker jag. Kan man säga något om glasbruk?
      Bifogade filer

      Comment


      • Det är nog en smörask. Vet inte var den kommer ifrån. Det enda jag vet är att jag vill ha den
        Grattis till ett fint föremål

        Comment


        • Tack Lars=). Kan vi ringa in ett troligt decennium för tillverkning? Eller det kanske är svårt om man inte vet var den har tillverkats och inte har tillgängliga kuranter?

          Comment


          • Bifogar en bild från Brunius bok Svenskt glas. På föregående sida (eller nåt i den stilen) finns ett fotografi på en likadan lockask där bildtexten berättar att den tillverkades vid flera glasbruk efter franska förebilder.
            Bifogade filer

            Comment


            • Passar på att lägga in två nya puntelmärkta saker:

              - Kanna, 12cm hög

              - Liten ljusstake, 10cm hög

              /Im not batman
              Bifogade filer

              Comment


              • Sen i somras har jag lyckats få ihop detta på några auktioner och mässor. De med kantig fot är extra fina tycker jag. Lägger upp de större i detta inlägg och de mindre i nästa. De två sista i detta inlägg har en hålighet innanför puntelmärket, är det detta som är spår av rörpuntel?

                Den sista är härligt sned. Såg en likadan på Tradera, men den drog iväg i pris så det blev inget par.
                Bifogade filer

                Comment


                • Här de mindre skålarna/karen. Gav dock upp med bilderna på puntelmärket eftersom det är så svårt att få kameran att fokusera på just puntelmärket.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Pressglas är alltid roligt.
                    Denna köptes på en känd auktionssite.
                    Har inte kunnatt hitta den någonstans, har dock inte kollat Åhlen & Holm ännu. Där brukar ju det messta finnas. Nåldyna med tillhörande nålförvaring.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Rosa här är din skål (den mittersta av de små)

                      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Lersjö visar i "Pressat glas" på sid 104f en sockerskål på fot med samma utseende på själva skålen (engelsk rutad utan lock) som på denna och attribuerar den till Reijmyre och daterar den till 1851. (9 cm i diameter).
                      Ska tilläggas att den finns i Reijmyres kurant från 1851, men kan ju vara tillverkad senare.

                      Comment


                      • Intressant nål-skål, Lars K!

                        Kaptenen, tack för hänvisningen till bilden i Lersjös bok. Min rutiga skål är 9,5 cm precis som den ena på sid 104 i boken, och har en stjärna i botten på skålen precis som din. På bilden i boken har den ena skålen rutmönstrad fot och den andra ser man inte riktigt hur foten ser ut, men troligen räfflad som min.

                        Comment


                        • Trevlig burk med goood glasmassa, omvikt kant i mynningen, puntlad,
                          ser den i kurant här från 1902, men den kan ju vara tidigare
                          och kanske flera bruk som gjort den, tre storlekar fanns.
                          Du skulle nog skapat en egen tråd om burken, den är inte pressglas,
                          den är fastblåst i form
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                          Comment


                          • En härlig senapsburk har du där.
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                              Trevlig burk med goood glasmassa, omvikt kant i mynningen, puntlad,
                              ser den i kurant här från 1902, men den kan ju vara tidigare
                              och kanske flera bruk som gjort den, tre storlekar fanns.
                              Du skulle nog skapat en egen tråd om burken, den är inte pressglas,
                              den är fastblåst i form
                              Hirvi
                              Ånej, jag trodde det var pressglas med puntel , sorry Sladden och ni andra, kanske bäst om jag tar bort den...Hirvi, tack för infon om år och dyl! Hm då har jag inget att bidra med i denna tråd.

                              Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                              En härlig senapsburk har du där.
                              Thank you, Äjth! Den finns i en annan tråd, det var då ni lärde mig att det var en senapsburk. Jag skulle ha läst på igen för där stod att den var fastblåst...
                              Last edited by viol; 2010-10-31, 20:28.
                              Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                              Comment


                              • Inte så lätt att veta Viol
                                Storlek står (rymd i gram) 225gr 125gr 75gr
                                Hirvi
                                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                                Comment

                                Working...
                                X