Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas m. puntel.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Pressglas m. puntel.

    Hyllan med puntelmärkt pressglas.
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

  • #2
    Mycket, mycket, mycket vackert.
    De minsta längst fram....är de saltkar?

    Comment


    • #3
      Ja, saltkar.
      Kanske kan jag prestera mera skärpa framgent.
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

      Comment


      • #4
        Pressglas är inget som jag direkt letar efter men måste i ärlighetens namn säga. Tjusigt Sladden.

        Comment


        • #5
          Är det inte konstigt med så mycket puntelmärkt, för min del har jan nästan aldrig sett sådant pressglas.
          Finessen med pressglas är ju faktist att det inte skall behöva "klyddas" med det.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Hektor Visa inlägg
            Är det inte konstigt med så mycket puntelmärkt, för min del har jan nästan aldrig sett sådant pressglas.
            Finessen med pressglas är ju faktist att det inte skall behöva "klyddas" med det.
            Då har du inte sett mycket pressglas Hektor, även jag har pressglas med puntelmärke......de du
            --eller hur det nu va.

            Comment


            • #7
              Ja det är ju det som är så konstigt eftersom jag sett en hel del.
              Redan i uppväxthemmet så var där antikt bl.a en sockerskål i pressglas och inte tusan var där puntelmärke.
              Men det kan vara så att Ni en bit upp i landet var lite efterblivna tillverkningsmässigt när det gäller pressglas. För inte tusan skall där vara något puntelmärke, helt omödigt. Däremot skadar det inte med en vacker slipad yta i botten.

              Comment


              • #8
                Var och en blir lycklig på sitt eget!
                Jag vet med mig att mitt pressglas med puntelmärke har en viss ålder och nöjer mig med det.
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

                Comment


                • #9
                  Det kan vara en på något vis lokal variant detta med puntelmärke.
                  Men märkligt är det. Kan bero på att viss byggd "investerade" i pressglas mer än annan under samma tid.
                  För där jag har rört mig har det bannemig under en tid av 30år inte dykt upp något med puntelmärke.
                  Däremot har jag köpten del vackra pressglassaker där som sagt botten varit slipad. Har haft en rolig Ollers vas på fot som ett stort spetsglas där översta delen var ett 60mm brett brätte paralellt med bordet den stod på.

                  Comment


                  • #10
                    Nytt, puntlat, idag.
                    9 cm hög.
                    Bifogade filer
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

                    Comment


                    • #11
                      Jeg må holde med Hektor - puntel mærke på presseglas?
                      I som har set det kan I ikke tage og vise et sådant.
                      Jeg troede at jeg vidste hvad et puntelmærke er, men jeg tror bestemt ikke at vi er enige om definitionen.

                      Comment


                      • #12
                        Dette er ikke presseglas

                        Men 2 gamle glas - et vandglas som er fastblæst i form med dekoration. Samt et lille sodavandsglas som er blæst i form uden dekoration.
                        Begge har hvad jeg opfatter som det svenske puntelmærke
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Ni är roliga, ni!
                          Visar övertydligt puntelmärke på litet pressglassaltkar.
                          Vad är det som är så konstigt med att dessa prylar hade vassa kanter och därför behövde "mjukvärmas"?
                          Bifogade filer
                          Gud gjorde några perfekta huvuden,
                          resten satte han hår på.

                          Comment


                          • #14
                            Og her er presseglas

                            En skål som er af presseglas men det er ikke punktelmærke. Samt 2 skåle de har heller ikke punktelmærke.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Kan vi enas om definitionen av ett puntelmärke nu, hose?
                              Pressglas med vassa kanter behövde eftervärmas i ugnen eller med gaslåga, på senare tid, för att bli brukbara. De fästes då på "blåsröret" med puntelmärket som följd.
                              Kanske hände det också då "kropp" och "fot" skulle sammanfogas?
                              Jag har det (puntelmärket) endast på pressglas med "ben" eller "fot".
                              Last edited by Sladden; 2007-06-01, 20:02.
                              Gud gjorde några perfekta huvuden,
                              resten satte han hår på.

                              Comment

                              Working...
                              X