Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Ovanlig skiftnyckel

Citat Ursprungligen postat av umeubbe Visa inlägg
    Den typen av skiftnyckel har jag aldrig sett förut. Drar man ut kilen när man ställer in måttet ?
    Instämmer!

Det vore kul få se fler bilder men tagna i olika vinklar... gärna också av den liggande på högkant så att t.ex. materialtjockleken framgår.

Helt klart en rolig skiftnyckel. Det finns ju samlare av dessa mojänger, och ju mer hugskottvarning i kunstruktionen desto intressantare samlarobjekt. Den här ligger bra till i detta avseende.

: ) Tack för alla svar kära pesare...

Ja det är helt klart en mycket rolig skiftnyckel.
    Detta är inte min utan jag hjälper en bekant med denna. Tack för D.B.P information ( Deutsches Bundes Patent ). Som ni påpekade så finns det något ca 2cm under Allfest.
    Det är faktiskt en bild på en ung pojke med ryggsäck. Jag har inte längre denna skiftnyckel så att jag kan ta fler bilder. Med den var inte så himla tjock kanske en ca 0,4 cm
    Och visst är det en intressant lösning på själva lösningen för att ändra strl på käftarna.

ursäkta dröjsmålet med svaret & tack än en gång för era svar.....

javisst man ädrar "kilens läge" för att ändra strl. Har för meig att man tryckte ner den & att den fjädrade tillbaka automatiskt sedan. Man kan se spåren på skaftet lite längre ner där den går i den sk "kilen" Intressant är även den lilla upphöjningen ( Stppoet )mellan D.B.P & hålet som gör att den rörliga delen inte kan lossna från skaftet.
    Senast redigerat av mrmagic den 2014-03-03 klockan 22:02.
    The future is unwritten lets create tomorrow

J.P. Johansson i Enköping vill jag minnas hade patent på rörtång och skiftnyckel eller delar därav. ACME i USA sökte patent på denna nyckel framgår det av märkningen. Och det skall ha varit Samuel Robinson och Robert Crawford i South Philadelphia som grundade företaget och vred om skaftet...
    (ca 40 cm lång).
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •