Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ovanlig skiftnyckel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Ovanlig skiftnyckel

    någon som känner till något om denna skiftnyckel. Är den svensk? eller kanske utländsk.
    har googlat förgäves utan att hitta något. Kanske någon Pesare vet lite mer och kan upplysa mig.

    Se bilder...

    tack på förhand
    Bifogade filer
    Last edited by mrmagic; 2014-02-07, 12:10. Anledning: krångel med bilderna
    The future is unwritten lets create tomorrow

  • #2
    Det blev inga bilder, tyvärr.

    Comment


    • #3
      Skumt, jag håller på & kikar på det

      Jag ser faktiskt mina bilder. Kan det vara strul med bredden på bilderna.
      Jag har varit inne & försökt ta bort dem. Jag hjälper en vän med denna skiftnyckels fråga.

      Jag ska se om vi kan börja med att ta bort dessa bilder som jag kan se, men inte andra. Och därefter försöka ladda upp dem på nytt.

      Tack för att du påpekade att du ej kan se bilderna Umegubbe
      The future is unwritten lets create tomorrow

      Comment


      • #4
        Den är helt klart tysk.Det ser man på "DBP"-märket som betyder"Deutsches Bundes Patent".

        Comment


        • #5
          Vad står det i stämpeln?

          Comment


          • #6
            DBP kan jag inte se, men på den fasta delen står det ALLFEST.

            Comment


            • #7
              Den typen av skiftnyckel har jag aldrig sett förut. Drar man ut kilen när man ställer in måttet ?

              Comment


              • #8
                Man trycker väl in den med tummen? Sedan fjädrar den ut igen när man släpper?

                Comment


                • #9
                  "Allfest" finns inte som ett egentligt tyskt ord,utan är troligen en sammandragning av "alles" och "fest",dvs allt och fast,stark som på svenska kanske kan bli "tål allt" eller som man ibland ser "slagfast".
                  Det finns ytterligare något på huvudet(2cm under Allfest) som skulle kunna vara en stämpel,men det är suddigt.Hur ser nyckeln ut på andra sidan?

                  Comment


                  • #10
                    Ännu bättre Fahlis.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av umeubbe Visa inlägg
                      Den typen av skiftnyckel har jag aldrig sett förut. Drar man ut kilen när man ställer in måttet ?
                      Instämmer!

                      Det vore kul få se fler bilder men tagna i olika vinklar... gärna också av den liggande på högkant så att t.ex. materialtjockleken framgår.

                      Comment


                      • #12
                        Helt klart en rolig skiftnyckel. Det finns ju samlare av dessa mojänger, och ju mer hugskottvarning i kunstruktionen desto intressantare samlarobjekt. Den här ligger bra till i detta avseende.

                        Comment


                        • #13
                          : ) Tack för alla svar kära pesare...

                          Ja det är helt klart en mycket rolig skiftnyckel.
                          Detta är inte min utan jag hjälper en bekant med denna. Tack för D.B.P information ( Deutsches Bundes Patent ). Som ni påpekade så finns det något ca 2cm under Allfest.
                          Det är faktiskt en bild på en ung pojke med ryggsäck. Jag har inte längre denna skiftnyckel så att jag kan ta fler bilder. Med den var inte så himla tjock kanske en ca 0,4 cm
                          Och visst är det en intressant lösning på själva lösningen för att ändra strl på käftarna.

                          ursäkta dröjsmålet med svaret & tack än en gång för era svar.....

                          javisst man ädrar "kilens läge" för att ändra strl. Har för meig att man tryckte ner den & att den fjädrade tillbaka automatiskt sedan. Man kan se spåren på skaftet lite längre ner där den går i den sk "kilen" Intressant är även den lilla upphöjningen ( Stppoet )mellan D.B.P & hålet som gör att den rörliga delen inte kan lossna från skaftet.
                          Last edited by mrmagic; 2014-03-03, 22:02.
                          The future is unwritten lets create tomorrow

                          Comment


                          • #14
                            J.P. Johansson i Enköping vill jag minnas hade patent på rörtång och skiftnyckel eller delar därav. ACME i USA sökte patent på denna nyckel framgår det av märkningen. Och det skall ha varit Samuel Robinson och Robert Crawford i South Philadelphia som grundade företaget och vred om skaftet...
                            (ca 40 cm lång).
                            Bifogade filer

                            Comment

                            Working...
                            X