Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carl Fredrik Reuterswärd (f.1934)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Carl Fredrik Reuterswärd (f.1934)

    Alla som någon gång anlitat Bankgirot har väl bidragit till att man kunnat skapa en emaljmålning i entrén till det nya huset 1988.
    Om detta är konst eller en reklampryl kan kanske diskuteras för det är en kopia av den färgsticka Carl Fredrik Reuterswärd använde vid tillkomsten av TRITUS - en 6 x 9 m stor emaljmålning.
    Stickan är 25 x 3,5 cm och i emaljerad plåt med 10 olika färger. Tillverkad av Gustavsberg och så skriver man att den kan användas till brevpress, linjal eller annorlunda konstverk på väggen. Min får nog hänga på väggen till vidare.
    Bifogade filer

  • #2
    Snygg tycker jag, sticker ut på vilken vägg som helst.

    Comment


    • #3
      Hallå Lars,
      Färgstark snubbe. Vi träffades ofta på fest i mitt föräldrahem, då bodde vi grannar. Paljetten är fin, bättre än verket.
      Jo, nog finns det en reklamådra i varje kreativ persons hjärna. Har aldrig träffat på en konstnär som inte vill ställa upp
      i reklamsammanhang... det handlar ju om stålar.... kul att se... so long...

      Comment


      • #4
        Ett snart nio år försenat tack till prylsnubben och Kim v P! Men eftersom jag tänker ge stickan som födelsedagspresent undrar jag om det finns mer info om Carl Fredrik Reuterswärd (1934-2016) och hans emaljkonst från Gustavsberg? https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_F...utersw%C3%A4rd
        Last edited by Lars M; 2022-10-22, 18:50.

        Comment

        Working...
        X