Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tema bläck.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tema bläck.

    Inomhus utan blixt samt okunskap, eller snarare lathet, att ställa om kameran för att plåta i artificiellt ljus, då blir färgerna sådana här.
    Den största rymmer ett stop och är 26 cm hög, den minsta är 7,5 cm låg.
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

  • #2
    Bläckhornen är mellan 4-6 cm i höjd.
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #3
      Vackra saker

      Speciellt de med ringarna, imponerande samling.

      Då jag noterar att det smugit sig in två stycken som inte är sålda med innehåll i din samling, dristar jag mig att bistå med ytterligare ett sådan.

      Tysk tidig 1800 kanske.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        LS
        Jag håller med Lars K att de översta med ringarna är läckra. Verkligt tjusiga.
        Lars K Din går inte av för hackor heller.
        mvh

        Comment


        • #5
          Sambon gick förbi datorn när jag tittade på LS bläckhorn förut.

          - Vilka fina bläckhorn sa hon och dansade vidare in i vardagsrummet.

          Mycket gott betyg, eller också är hon bara på bra humör.

          Comment


          • #6
            Med tanke på sambons dansande igår kväll, är du trött idag Lars?

            De fyrkantiga bläckflaskorna verkar tagit över helt och hållet under 1890-talets gång, då borde de runda med ringar samtliga vara från 1800-talet. Men som vanligt är de säkert återanvända ett tag därefter.
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av L.S.
              Med tanke på sambons dansande igår kväll, är du trött idag Lars?

              De fyrkantiga bläckflaskorna verkar tagit över helt och hållet under 1890-talets gång, då borde de runda med ringar samtliga vara från 1800-talet. Men som vanligt är de säkert återanvända ett tag därefter.
              Jag somnade innan hon dansade in i sovrummet.
              Däremot dansade jag ur sängen i morse innan hon gick upp.

              Comment


              • #8
                Fina saker!

                Comment


                • #9
                  Jag tänkte kontra med mina bläckflaskor. Tyvärr utan etikett men vackert glas i de båda små.

                  Sen tog jag en bild på mitt bläckhorn vackert slipat men väl använt det syns på små nagg vid "halsen". Var detta kan vara gjort har jag ju inte en susning om men jag tror ändå att det har en vissålder.
                  mvh
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Måste visa min lilla flaska, den är helt orginal med ettikett och kork, ettiketten
                    är stämplad 1897.
                    Den här gillar jag mycket, hade den varit rentvättad, saknat kork och ettikett
                    så hade den inte varit så speciell för mig.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Trevliga saker i sin enkelhet. Kul att få se några med etiketterna bevarade. L.S. första bild ! jag tror inte att det är så värst många som har en liknande rad av därhemma! Dessa, citat: " går inte tätt.." Jag har tidigare haft en knopp öls flaska med en bläck etikett från Stenstorp i Västergötland. Jag fann den under en gammal lill stuga hos några bekanta i Sunne trakten. Den dagen fann jag även en ölflaska med texten Arvika Bryggeri i glaset mm. Det hade legat en affär där runt sekel skiftet och fram t o m 50 talet. Kanske kan det dyka upp någon bild på "bläck knoppisen" här framöver ! Vi får se..
                      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                      Comment


                      • #12
                        AF Din bläckflaska var grym Att etiketten kan vara i så bra skick med denna ansenliga ålder.
                        mvh

                        Comment


                        • #13
                          Det här bläckhornet hittade jag på senaste räden till Småland.
                          Kanske inte så gammalt och det verkar som det är maskinblåst. I alla fall en något invecklad form. Det som är kul är att det är en särskild "hylla" att lägga ifrån sig pennan på.
                          mvh Lasse
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Vill bara dela med mig av detta härliga bläckhorn från Gamla Limmareds Glasbruk.
                            Bifogade filer
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #15
                              Finns det Nya Limmareda Glasbruk också?

                              Comment

                              Working...
                              X