Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om armband - danskt 60-tal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Fråga om armband - danskt 60-tal?

    Hej
    Jag skulle vilja veta mer om detta silverarmband. Har varit i kontakt med den svenska guldsmed jag trodde hade gjort det men det var inget de kände till. De trodde att det kunde vara danskt 60-tal.
    Det är stämplat med oval kattfotsmärkning samt ett S i en femkant(?) bredvid. De övriga stämplarna:
    RR 830S 309. Stämplarna placerade under varandra.
    Mycket tacksam om någon vet något då jag kört fast.
    Bifogade filer

  • #2
    Hej
    Så mycket vet jag att kattfpten o s:et är svenskt. Så inte danskt. Sedan 830 betyder att det är 830 delar av 1000 som är silver. Hoppas att någon som vet mer än mig dyker upp.
    MrTompa

    Comment


    • #3
      Tre kronor i oval är en importstämpel och S för silver.
      RR skulle kunna vara Rikke Ravn, Holstebro eller senare Gentofte Danmark. Om det nu inte finns en punkt mellan R och R, då finns det fler att välja på, om det nu ens är Danskt
      Det var väldigt små bilder, du skulle inte kunna posta några större på armbandet och framförallt stämplarna?
      Hjulben

      Comment


      • #4
        Ser nu att även han stämplade med punkt under tiden 1985 - 1987 i Holstebro.
        RR utan punkt, Gentofte 1980 - 1983
        Hjulben

        Comment


        • #5
          Hej!
          Det finns ingen punkt mellan R'en och jag ska försöka ta nya bilder (orginalen har försvunnit i cybervärlden någonstans).
          Ska googla för att se om jag kan hitta något. Tack för tipsen!

          Comment


          • #6
            Hoppas det blev bättre...
            Click image for larger version

Name:	armband1.jpg
Views:	1
Size:	89,0 KB
ID:	550445Click image for larger version

Name:	arnband2.jpg
Views:	1
Size:	98,6 KB
ID:	550446

            Comment


            • #7
              Letat vidare men närmare än så här kommer jag inte. Hittat snarlika armband av honom men inga stämpelbilder. Man kan förmoda att det är Rikke Ravn under tiden han var verksam i Gentofte 1980 - 1983, men helt säker är jag inte.
              Hjulben

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Hjulben Visa inlägg
                Letat vidare men närmare än så här kommer jag inte. Hittat snarlika armband av honom men inga stämpelbilder. Man kan förmoda att det är Rikke Ravn under tiden han var verksam i Gentofte 1980 - 1983, men helt säker är jag inte.
                Tack för hjälpen!

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av SollanA Visa inlägg
                  Hoppas det blev bättre...
                  [ATTACH]136450[/ATTACH][ATTACH]136451[/ATTACH]

                  Hej.

                  Jag har ett armband med liknande stämplar.

                  Står "830s RR 265" på mitt.
                  Jag undrar om du lyckats klura ut än vem det kan vara, ser att de finns de som gissat, men verkar inte vara 100% säkert.

                  Mvh

                  Comment


                  • #10
                    Ikke sa Rikke, det är inte Rikke Ravn som har gjort armbandet. Åtminstone inte denna Rikke:

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
                      Ikke sa Rikke, det är inte Rikke Ravn som har gjort armbandet. Åtminstone inte denna Rikke:

                      http://www.rikkeravndesign.dk/
                      Kanske Thor Selzer Madsen

                      Beautiful and sought after vintage solid 830 silver link bracelet. Fully hallmarked for Thor Selzer Madsen, Denmark c 1960s. Design no 309.Great condition, a few minor dings.Length closed: 6.28in / 16cm (SMALL!)Width: 17.5mmWeight: 23.7gram -- -Free Postal shipping -Express shipping available -Hassle free returns -Secu


                      Med vänlig hälsning,
                      Jonas
                      Last edited by Cenedese; 2022-05-31, 08:29.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                        Kanske Thor Selzer Madsen
                        Armbandet ser identiskt ut, men det är märkt TSM för Thor Selzer Madsen (verksam 1962 - 1972). Det andra är märkt RR. Designen är 309, dock. En design använd av flera, tydligen. Men det kan stämma med 60-tal, vilket utesluter Rikke Ravn, som dessutom svarat att hon/han inte har gjort det. Kanske finns svaret hos Georg Jensen?
                        Här är ett till, även det märkt RR:

                        Comment

                        Working...
                        X