Hej!
Jag söker efter information om svensk majolika, jag forskar inför en föreläsning om svensk majolika som kommer att hållas våren 2014 på Bard Graduate Center (http://www.bgc.bard.edu/) i New York, del av en serie föreläsningar om majolika.
Jag skulle vara tacksam om ni delade med er av priskuranter ? Tips om litteraturkällor ? Information om tillverkare utöver Rörstrand, Gustavsberg, Arabia ? Majolika och kakelugnar ?
Jag kan även fylla på denna tråd efterhand om det finns intresse av det! tack, mvh/Anna Mikaela
Majolika i Sverige
Hittills har jag kommit fram till att majolika i Sverige producerades från 1897-1909 av Rörstrand, Gustavsberg och Arabia. Andra producenter var Göteborgs Porslinsfabrik och Höganäs (fler? och årtal?). Samt som bisyssla för många kakelugnsmakare (exempel på detta?)
Det producerades konstföremål, krukor, skålar, vaser, pedestaler, tekannor, koppar, kakelugnar osv. i majolika.
Det fanns olika typer av majolika; majolika, mossmajolika, ungersk majolika, fördriven majolika...
Källor (hittills)
http://precisensan.com/antikforum/
sökord: "majolika" inkl. den stora tråden om "Rörstrands majolika"
Några exempel i museisamlingar:
NMGu 15359 (National Museum) A flower bowl in majolica produced by Gustavsberg 1877-1901.
NMGu 3924 (National Museum) A pedestal produced by Gustavsberg 1880s-first decennial of 1900.
Litteratur:
Nyström, Bengt. Litteratur om Svensk Keramik. En historisk kavalkad och en bibliografi (Heimdall Utställnings- & Förlagsproduktion: Stockholm, 2004) - denna håller jag på att gå igenom nu.
Arvidsson, Gösta. Gustavsberg, porslinet, fabriken, konstnärerna. (Norstedts: Stockholm, 2007)
Nyström, Bengt. Rörstrand. Jugendstil-Porzellan aus Schweden // Art Nouveau Porcelain from Sweden (Arnoldsche Art Publishers, 2011?)
Nyström, Bengt. Svensk Jugendkeramik (Bookförlaget Signum: Lund, 2003)
Nyström, Bengt & Brunius, Jan. Rörstrand, 280 år med fajans, flintgods, porslin & stengods (ICA Bokförlag: Våsterås, 2007)
Jarefjäll, Katali & Quirin, Bertil. Rörstrand. Människor, föremål, fabriken. ISBN 91-972714-2-X.
Kåberg, Helena. Förfärligt Härligt (National museum: Stockholm, 2007) Exhibition catalogue.
Dahlbäck Lutteman, Helena. Gustavsberg 150 års produktion (National museum: Stockholm, 1975) Exhibition catalogue:19
Dahlbäck Lutteman, Helena. Svenskt porslin. Fajans, porslin och flintgods. (ICA Bokförlag: Våsterås, 1980): 147-149