Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grön flaska med K i en pentagon och märkt KRISTALL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Grön flaska med K i en pentagon och märkt KRISTALL

    Grön flaska, typ mineralvatten med K i en pentagon och märkt KRISTALL. Den rymmer cirka 45 cl och är 26 cm hög.
    Gjord i tvådelad form med pålagd regalin, halsen något "skruvad" vid formning. Meinhardts patentpropp med svensk text.
    Jag har plockat med tusentals flaskor men aldrig tidigare sett denna, den ser inte direkt svensk ut men proppen ..?
    Ingen märkning i botten, endast en liten centrumpunkt, inte så stor som en rökpunkt.
    Finns någon bland samlarna som kan räta ut mina frågetecken ..?
    Click image for larger version

Name:	SAM_0012.JPG
Views:	1
Size:	37,8 KB
ID:	658756Click image for larger version

Name:	SAM_0010.JPG
Views:	1
Size:	41,8 KB
ID:	658757Click image for larger version

Name:	SAM_0011.JPG
Views:	1
Size:	37,8 KB
ID:	658758Click image for larger version

Name:	SAM_0015.JPG
Views:	1
Size:	41,6 KB
ID:	658759Click image for larger version

Name:	SAM_0016.JPG
Views:	1
Size:	45,7 KB
ID:	658760

  • #2
    Det är en "svensk flaska" J A Pripp & Son Mineralvattenfabrik Kristall Göteborg, skulle jag tro. Har dock inte sett någon likadan innan.

    Comment


    • #3
      Tack amarillo!
      "Preppens" femhörning kunde jag nog ha fixat men ett stort K grumlade till begreppen. Grunden för objektets proveniens är nu lagd och då återstår "bara" 1) Var låg denna vattenfabrik och 2) Vilket glasbruk har gjort flaskan ..?
      (amarillo! Jazzklubb i New York)

      Comment


      • #4
        Vattenfabriken Kristall hade adress Stampgatan 24 (1903), samma kvarter som Preppens höll till i.
        Last edited by Fahlis; 2013-08-13, 00:35.

        Comment


        • #5
          Hittade den här annonsen från 1903. Observera texten om den femkantiga etiketten.

          Click image for larger version

Name:	annons-kristall.jpg
Views:	1
Size:	168,1 KB
ID:	550220

          Comment


          • #6
            Hallå Fahlis och tack!
            Det här går ju över förväntan. Snygg annons som omgående ska kopieras och sättas i pärm. Stampen är ju ett bekant område och man får hoppas att vattnet hämtats i Kallebäck eller annan källa. Gårdaån ligger ju annars väldigt bra till om man ska våga sig på ett skämt i sammanhanget. Jag minns än dofter och dunster från nämnda dike och vissa dagar på 1950-talet var det ingen höjdare att promenera i området. Detta sagt som en parentes, nu återstår frågan, var är flaskan blåst?

            Comment


            • #7
              Gissningsvis Kungälv eller Surte, de var båda flaskbruk och borde haft nära samarbete med bryggerierna i Göteborg. Men som sagt, det är bara en gissning

              Comment


              • #8
                Varför inte Limmared, där har väl blåsts en och annan putäll ...
                Kanske finns det priskuranter i Limmareds fina glasmuseum, ska kolla på Surtes museum, om det nu finns kvar.
                En reflexion är att intresset för flaskor verkar ha avtagit samt att intresset för var objektet är tillverkat inte får så många rader här på pes. Samma gäller för Ronneby Arsenikvatten, man vet mycket om innehåll och utsida men vem blåste den?

                Comment


                • #9
                  Nja, Limmared hade inte den typen av produktion vid den tiden, då var det kemiskt/tekniskt och apoteksglas som gällde, samt servisglas i kristall.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Bergdala Visa inlägg
                    Hallå Fahlis och tack!
                    Det här går ju över förväntan. Snygg annons som omgående ska kopieras och sättas i pärm. Stampen är ju ett bekant område och man får hoppas att vattnet hämtats i Kallebäck eller annan källa. Gårdaån ligger ju annars väldigt bra till om man ska våga sig på ett skämt i sammanhanget. Jag minns än dofter och dunster från nämnda dike och vissa dagar på 1950-talet var det ingen höjdare att promenera i området. Detta sagt som en parentes, nu återstår frågan, var är flaskan blåst?
                    Kanske inte Gårdaån utan snarare Fattighusån (eller som man sa på 1960-talet "Poorhouseriver") en avläggare till Mölndalsån och som passerade Pripps huvudkontor vid Stampen.http://kanaler.arnholm.nu/goteborg/fattig1s.html
                    Last edited by Lars M; 2013-08-13, 20:25.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      Kanske inte Gårdaån utan snarare Fattighusån (eller som man sa på 1960-talet "Poorhouseriver") en avläggare till Mölndalsån och som passerade Pripps huvudkontor vid Stampen.http://kanaler.arnholm.nu/goteborg/fattig1s.html
                      Inte bara minnet sviker, när en majbo förirrat sig så långt bort i det okända blir det lätt lite fel. Vi hade ju nog jobb att hålla ordning på det stora diket, älven alltså. De ädla dofterna från Gårda minns jag ändå. Apotekarnes låg ju i grannskapet, vem vet var allt gôtt vatten hämtades.
                      Vad heter då det dike som går från Norra Ågatan utmed Stampens kyrkogård? Kanske läge för geografilektion efter 60 år.

                      Comment

                      Working...
                      X