Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Värde på servisporslin

Tack Rosa för att du påpekade en ytterst viktig sak. Jag har skrivit om det ekonomiska värdet, som alltid i begagnatmarknaden beror av tillgång och efterfrågan. Mina synpunkter ovan anger hur dyra serviser/servisdelar blir generellt sett vid försäljning. Därför har jag också tagit upp generella faktorer som gör att efterfrågan ökar så pass att det ger utslag i priset. Den faktor som du skriver om är den egna värderingen av föremålet, vilket inte får samma avgörande i prissättningen. Det betyder också att man kan få egna högt värderade föremål till ett rimligt pris om man har en tillräckligt egen smak.

Jag är med, men din jämförelse med IKEA:s prisnivå var för grov för att jag inte skulle protestera. Tror också att många har en "egen" smak och vill ha ovanliga objekt, men priserna på anonyma objekt blir ju ändå oftast blygsamma jämfört med "ikonerna" eller storsäljarna.

Instämmer med ovanstående inlägg. Mycket intressant.

Bra! Men petig som jag är så kan jag inte undgå att påpeka att det inte finns något som heter "servisporslin". Det korrekta är porslinsservis. Ta inte illa upp för att jag är lite besserwisser, det är i all välmening
    Senast redigerat av Andy den 2010-04-06 klockan 16:52.

Hallå Peter,
    Vilken lysande analys. Tack. Min enda invädning är den att en komplett servis skulle ha större värde än summan av delarna, inköpta av ivriga samlare. Nej, det är faktiskt tvärtom, i alla fall för äldre serviser, typ sepia och svart sverige.

Så vill jag lägga till en dimension som man kanske kan kalla status. Om en servis lyckas komma in på en kvalitetsauktion stiger värdet mot höjden, nästan alltid. Auktionshusen på Fina Gatan säljer visserligen en liten del till vanligt folk, det mesta går till handlarna.

Än en gång, kul tråd. So long...

Citat Ursprungligen postat av Andy Visa inlägg
    Bra! Men petig som jag är så kan jag inte undgå att påpeka att det inte finns något som heter "servisporslin". Det korrekta är porslinsservis. Ta inte illa upp för att jag är lite besserwisser, det är i all välmening
    På baksaidan av Jane Fredlunds "Gammalt Porslin" står att läsa förljande:
    Gammalt Potrslin behandlar servisporslin från Rörstrand, Gustavsberg, Lidköping...............
    Menar du att detta skulle vara felskrivet?

Ordet existerar åtminstone inte så vitt jag vet, men klart jag kan ha fel.

Hallå Kecke och Andy,

Man ska inte rida på ord men visst är det kul. Tittade i Akademiens Ordlista och där finns tack och lov inte servisporslin med, inte porslinservis heller. Men det ju klart som spad att det heter porslintallrik och inte tallrikporslin, eller hur? Bara som en en jämförelse.

Ja, ibland blir man talrik, men min hustru var språkvårdare på TV-sporten så nog har man tvingats diskutera ord. Miljöpåverkan. So long...
    Senast redigerat av Kim von Platen den 2010-04-06 klockan 23:28.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Andy Visa inlägg
    Det har väl lite att göra med om man talar i termer av singularis eller pluralis.
    En porslinsservis består ju av många delar men servisporslin kan vara en enstaka del som hör till en servis.

Åter uppdragen i rampljuset: Med punkt 5 menade jag att 12 av allt som det ska vara tolv av, är oerhört mer attraktivt än om det "saknas" 2 mattallrikar, även om man aldrig är fler än 10 till bordet... Sen är det ju ett oomstritt faktum att den som söker de två saknade mattallrikarna ibland får betala lika mycket för dessa två som för resten av servisen, men när den är komplett är den ju mer värdefull, vilket återför resonemanget till början.

Servisporslin är ett begrepp, som visar att det keramiska materialet porslin använts till föremål att duka bordet med. Till skillnad från bl.a. dentalporslin och sanitetsporslin. Det finns också s.k. tekniskt porslin som används i laboratorier och som isolatorer i elektriska ledare. Men allt behöver ju inte stå i dagens ordbok. Och det är lika stor skillnad mellan servisporslin och porslinservis, som mellan huskatt och katthus...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •