Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fartyg och båtar i lten skala...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Alldeles vid aktern har Jan Sandblom satt en signatur: Jan S-blom.
    Bifogade filer

    Comment


    • #62
      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      På en tallrik från Gustavsberg 1982 kommer här en bild på fullriggaren Sävenäs (senare Cato i Norge) bland skepp från Västerbotten. Jan Sandblom har tecknat och mer om Sävenäs kan läsas här http://lokalhistoria.skelleftea.org/kultur65.htm
      Hallå Lars,
      Spännande, jag har aldrig stött på den där samlarserien och blev förvånad över att man kallar Sävenäs fregatt, som vanligen är seglade örlogsfartyg. Jo, det fanns förvisso handelsfregatter. Som tack för ditt bidrag visar jag HMS Eugenie, en örlogsfregatt i mästaren Jakob Häggs tappning, ur samlarserien Svensk Sjöfart, nr 8, 1983. Tallrikarna tillverkade av norska Figgio och Stavangerflint. Totalt 12 olika fartyg. Serien beställd av presentreklamföretaget Rodem i Snubbens (och min barndoms) farvatten.

      Gillar in den överarbetade dekoren som muggiga färgsättningen, men skjuter ändå salut...klart slut.

      Bifogade filer

      Comment


      • #63
        Tack Kim!
        Jag hade inte heller hört talas om skeppen från Västerbotten förrän Sävenäs råkade följa med hem.
        På Tradera har hela serien varit ute för försäljning: 1 Westerbotten (bark), 2 Familien (bark), 3 Hulda (brigg), 4 Johan (skonert), 5 Stavanger (bark) och 6 Sävenäs (fregatt). 1-3 bilder av Sven Jonsson och 4-6 bilder av Jan Sandblom.

        De blev osålda men här är bilder från Tradera.
        Bifogade filer

        Comment


        • #64
          Bizan, I love You...

          Hallå igen,
          Idag landade en holländsk kogg i min brevlåda. Helt oanmäld, men att den kommer från Pesaniens farvatten kunde jag gissa. Liksom att allas vår Bizan var avsändare. En liten plåtburk, etikettmärkt Lågpris 5:-. Red label.
          Nu är jag nyförälskad, värmd av omtanken och upphetsad av vänskapsbeviset. Ty med paketet följde vi nr 24 1967 med temat Bo ombord, året då vi gifte oss min hustru och jag. Intressant sammanträffande och kul läsning.
          Tack Bizan...sailors always return... we long for You... s long..
          Bifogade filer

          Comment


          • #65
            Ett märke med en segelbåt. Jag förmodar att det försvunnit några bokstäver från den uppslagna boken längst ner?
            Westins Stockholm har tillverkat.
            Bifogade filer

            Comment


            • #66
              Hallå Lars,
              Plats för märke gallskrek man vid rundningen av ett märke. Nu är det inte en kappseglingklubb utan kanske
              en förening för vården av gamla roslagsjakter. Båten i bild är en s.k. sandfkil, den näst minsta i klassen, 10-16 m.
              Tack för bidrag, det minsta i klassen. So long...

              Comment


              • #67
                Plåtis....

                Hallå igen,
                Idag ankrade en gammal ångare i brevlådan. Knackad i plåt och lödd med tenn. Lite skavanker som måste fixas till för säkerhets skull. Säljaren trodde det är ett hemmabygge, men jag är tveksam. Om det är en leksak ligger Tyskland nära till hands, å andra sidan var nästan alla plåtleksaker litograferade. L.ö.a. 40 cm.
                Döper henne till S/S Platina af Pesanien (eftersom namnet Buster von Plåten är inregistrerat för vår arbetsbåt, till minne av min Far där uppe).
                So long....
                Bifogade filer

                Comment


                • #68
                  Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå igen,
                  Idag ankrade en gammal ångare i brevlådan. Knackad i plåt och lödd med tenn. Lite skavanker som måste fixas till för säkerhets skull. Säljaren trodde det är ett hemmabygge, men jag är tveksam. Om det är en leksak ligger Tyskland nära till hands, å andra sidan var nästan alla plåtleksaker litograferade. L.ö.a. 40 cm.
                  Döper henne till S/S Platina af Pesanien (eftersom namnet Buster von Plåten är inregistrerat för vår arbetsbåt, till minne av min Far där uppe).
                  So long....
                  Ohoj!

                  Fin liten ”komprimerad oceanångare” Kimmen, med tre skorstenar och allt.
                  Det syns att hon gått i hårt väder med tanke på de två aktre vimplarnas kondition.
                  - - - - - - - - - -
                  "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                  Comment


                  • #69
                    Fin ångare Kim!
                    Jag får nöja mig med ett vykort med en flodångare på linjen New York - Albany och tillhörande Hudson Navigation Company och på "the Searchlight Route". Eftersom man hade strålkastare bör det väl ha varit en nattgående river steamer?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #70
                      Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                      Ohoj!

                      Fin liten ”komprimerad oceanångare” Kimmen, med tre skorstenar och allt.
                      Det syns att hon gått i hårt väder med tanke på de två aktre vimplarnas kondition.
                      Hallå Kiken,
                      Jo där uppe bland vimplarna gungar det bra. Gissar att hon seglar för polsk flagg (även om färgbortfall kan få det att se ut som tjeckisk. Signaldekoren på skorstenarna kan tolkas som England, White Star Line, men det är nog en tillfällighet. Vi ångar på..Think small....so long...

                      Comment


                      • #71
                        Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                        Ohoj!

                        Fin liten ”komprimerad oceanångare” Kimmen, med tre skorstenar och allt.
                        Det syns att hon gått i hårt väder med tanke på de två aktre vimplarnas kondition.
                        Hallå Kiken,
                        Jo, där uppe bland vimplarna gungar det bra. Gissar att ångaren för polsk flagg även om färgbortfall ger sken av tjeckien.
                        Signalfärgen på skorstenarna säger England, White Star Line, men det är nog en tillfällighet. Gillar leksaker. S

                        Comment


                        • #72
                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Tack Kim!
                          Jag hade inte heller hört talas om skeppen från Västerbotten förrän Sävenäs råkade följa med hem.
                          På Tradera har hela serien varit ute för försäljning: 1 Westerbotten (bark), 2 Familien (bark), 3 Hulda (brigg), 4 Johan (skonert), 5 Stavanger (bark) och 6 Sävenäs (fregatt). 1-3 bilder av Sven Jonsson och 4-6 bilder av Jan Sandblom.

                          De blev osålda men här är bilder från Tradera.
                          Hallå, Missade samlartallrikarna från Västerbotten. Har aldrig stött på dem. Inte så gamla, men det är inte vi heller....
                          Song...

                          Comment


                          • #73
                            I strålkastarljuset...

                            Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                            Fin ångare Kim!
                            Jag får nöja mig med ett vykort med en flodångare på linjen New York - Albany och tillhörande Hudson Navigation Company och på "the Searchlight Route". Eftersom man hade strålkastare bör det väl ha varit en nattgående river steamer?
                            Hallå Lars,
                            Underbart är kort. Härlig bild, tänk vad vykort berättar. Jo, sedan några månader samlar jag på vykort av liners, atlantångare, och den här är senaste förvärvet. Danska med manligt namn: S/S Tietsen. Byggd 1897 för Holland America Line, köpt av Scandinavian America Line, såld till Russian America Line, konfiskerad av England (Cunard) och sänkt av tysk ubåt. Lite nutidshistoria i ett nötskal..... so long...
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #74
                              Jättekul tråd, hade önskat det fanns många modellfartyg/båtar i Östhammars kommun som du kunnat sammanställa i en bilderbok som den du gjorde med brevlådorna i "Gatans galleri". Snacka lite med fiskegubbarna, dom kanske kan sätta dig på nya spår.....släpp inte taget!!!

                              Comment


                              • #75
                                Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                                Jättekul tråd, hade önskat det fanns många modellfartyg/båtar i Östhammars kommun som du kunnat sammanställa i en bilderbok som den du gjorde med brevlådorna i "Gatans galleri". Snacka lite med fiskegubbarna, dom kanske kan sätta dig på nya spår.....släpp inte taget!!!
                                Hallå Andres,
                                Tack för uppmuntran. Nej, jag släpper inte taget, havet har blivit mitt liv. Gjorde en liten utställning på biblioteket på temat som jag kallade "Kryssa i Öregrunds historiska farvatten". Folk fick gissa på fartyg, redskap och traditioner. 12 frågor och tre svarsalternativ. Det var uppskattat.

                                Tyvärr är nästan alla gamla sjökaptener, lotsar, fyrvaktare och fiskare borta. Borta och skingrar är också de säkert fina sjömansarbeten som det säkert fanns gott om. Vi har ett marint museum som jag lovat hjälpa med lite marknadsföring.
                                Kan börja där och kanske slänga inte en annons/efterlysning i lokalblaskan.... so long... snart är det vinter...

                                PS. Nu fick jag en idé, lokalblaskan brukar ge ut en väggalmanacka på lokalt tema och jag har kontakterna.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X