Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fartyg och båtar i lten skala...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dessa gillar vi även om dom är vindflöjlar.
    På ett båthus vis Skurusunder nedanför
    Klinten sitter denna skärgårdssnipa .
    Bifogade filer

    Comment


    • Den här tavlan hör kanske hemma här?

      Rotade lite i lådorna och hittade denna...
      Någon som känner igen henne?

      Click image for larger version

Name:	Skonare.jpg
Views:	1
Size:	79,9 KB
ID:	556782
      Last edited by Goran W; 2014-12-26, 16:23.
      __________________
      MvH Goran W

      Comment


      • Någon båtkunning kan kanske ge svar på din bild Goran W. Själv är jag landkrabba.
        Forsviks bruk är mest känt för sitt järn. Mindre känt är väl att bruket även hade ett varv.
        Några båtbilder från varvet omkring 1930. Hoppas bilderna kommer med.
        Bifogade filer

        Comment


        • Trevlig låda...

          Ursprungligen postat av Goran W Visa inlägg
          Rotade lite i lådorna och hittade denna...
          Någon som känner igen henne?

          [ATTACH]146900[/ATTACH]
          Hallå,
          Härlig bild, och vilken ram! Den bör vara gjord av någon som seglade på barken. Tror det blir svårt att identifiera fartyget
          eftersom de flesta var byggda efter samma koncept och väldigt lika varandra. Vi talar om mitten och sent 1800-tal.
          Ditt skepp fick ny fin ångmaskin en bit in 1900-talet och då flyttades masterna och riggen gjordes kortare. Men vem vet,
          kanske någon kan känna igen en detalj. De där påmålade kanonluckorna kan vara en ledtråd. Visar gärna bild på ett systerskepp som skymmer utsikten mot havet. Känner inte hennes namn. Tack för ditt bidrag, ursäkta dålig bild... so long...
          Bifogade filer

          Comment


          • Vilsefarenn...

            Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
            Någon båtkunning kan kanske ge svar på din bild Goran W. Själv är jag landkrabba.
            Forsviks bruk är mest känt för sitt järn. Mindre känt är väl att bruket även hade ett varv.
            Några båtbilder från varvet omkring 1930. Hoppas bilderna kommer med.
            Hallå Ulferik,
            Det där är väl dina hemmavatten. Kommer ihåg att vi strandade vid Karlsborg på drömseglatsen till Rügen, Snubben, Lasse Kik och jag, men inte fasen fanns det något varv. Goran W bör vara en kanalbåt eller kanske ett transportmedel mellan Gränna och Visingsö. Nej, jag vet inte, men har kanske satt några på spåret... so long...

            Möjligen kan den här länken leda rätt:

            Comment


            • Det är tanken so räknas...

              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Dessa gillar vi även om dom är vindflöjlar.
              På ett båthus vis Skurusunder nedanför
              Klinten sitter denna skärgårdssnipa .
              Hallå Snubben,
              Fin pryl som visar varifrån det blåser. Förebilden är nog en s.k skärbåt, den mista av roslagssktutorna, som bönderna använde för fiske och transport av boskap till öarna i grunda vatten... tack och so long...

              Comment


              • God morgon Kimmen.
                Hade ni tittat åt vänster (babord) efter det att ni passerat kanalbron i Karlsborg. precis innan ni gick ut i Bottensjön, hade ni sett Rödesunds Varv. Varvet startades av Harry Beckers far. Harry blev känd för sina Skärgårdskryssare. Många av dessa kryssare hamnade i dina farvatten. Du kanske har seglat någon av hans båtar.

                Comment


                • Sjöblött..

                  Hallå Sandudden,
                  Tack, nu har vi koll på läget. Tyvärr har jag aldrig seglat eller gastat på någon av Harrys båtar men väl seglat på samma banor. Mest känd är väl 30:an Gerd som Becker ritade 15 år gammal, fantastiskt. Här Gerd under grodmansmanöver, man plockar upp man överbord... so long...
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Atlans också...

                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Den första av de två isbrytarna med namnet ATLE
                    på väg att passera under Sandöbron.
                    http://sv.wikipedia.org/wiki/Atle_(isbrytare,_1925)
                    Hallå Styrman.
                    Missade din observation där under Sandöbron. Undrar om inte en Atle bröt rännan under Skurubron också, ut till Baggen?
                    Minns dånet av bruten is som gjorde det spännande att när vi som kottar på 50-talet med hemsnickrade isjakter eller morfars gamla skridskosegel ta sig över till Tollarö.

                    Får mig att tänka på en berättelse av Gits, jag saxar:
                    Rödvitt kåkgytter
                    Vi kan hälsa från Färjholmen denna Önnemoholme med sitt rödvita kåkgytter, från Beatelund där framlidne Göran Genteles herrgård speglar sin vackra fasad i det majblanka vattnet, från Baggensfjärden, knappt krusad av vinden men med halvdussinet yrvakna plastsnurror pipande omkring till synes utan mål. Vad hjälper det en Odysseus att ha 50 häst men inget Itaka?
                    Vi kan hälsa från Baggensstäket och Knapens hål och från Skurusundet där sekelskiftesvillorna väntar med sina igenvuxna krocketplaner och giktbrutna badhus, på ännu en sommar av liv.
                    Grosshandlarna, som satt på verandorna kring 1900 kallt och betraktade världen genom mahognygroggarnas filter, exploderade redan på 20-talet. Gipstanterna de ställde på socklar i buskarna som monument över sin status börjar bli gröna av mossa och ropar på en Philishave.
                    Taube kallade Skurusundet för "Neptuns lönngång genom Pans domäner" och liksom Sam Ask, den legendariske lundensiske fetknoppen sa, att "utklämd ur Simplontunneln, utbreder jag mig nu över lombardiska slätten", klämmer vi oss ut ur Skurusundet och utbreder oss över Halvkakssundet. Och där möter oss bekräftelsen på att det verkligen är vår. Med skummet och hemlängtan forsande kring bogen återvänder isbrytaren "Atle" till stan efter ett vinterhalvår i Bottenhavets is. När det inte finns så mycket is i sjön att det ens räcker till att kyla punschen, då kommer Atle hem och våren i skärgården år ett faktum. En kall men välsignad vår, en vår då samtidens kortaste skärgårdshistoria måtte ha fötts, dialogen mellan Österman och Västerman som är ute och fiskar:
                    ─ Fryser du, Österman?
                    ─ Ja tack.

                    Avslutar med en liten visa;

                    So long...
                    Last edited by Kim von Platen; 2014-12-27, 15:56.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Den första av de två isbrytarna med namnet ATLE
                      på väg att passera under Sandöbron.
                      http://sv.wikipedia.org/wiki/Atle_(isbrytare,_1925)

                      Inte gamla Atle men ett senare systerfartyg( Frej)till en nyare med samma namn.
                      Här passerande under ett 70 år yngre byggnadsverk över Ångermanälven.

                      Frej bryter basränna i älven under Högakustenbron. Foto Lazze www.fallrepet.se
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars F; 2014-12-27, 16:27.
                      - - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                      Comment


                      • Ja, Kimmen, glömska är vår arvedel, var fick jag det ifrån?
                        Som tur är så är ju isen bruten oss emellan sedan länge, jag
                        menar mellan besättningen på S/Y Pesanien. Dom grabbarna,
                        ja det är FREJdiga ATLEter det. (Ja vet, ja vet, tog i lite där).
                        Apropå Beatelunds gård, den vackra, precis där sjöfararna
                        återigen efter att ha korsat Baggensfjärden, från att ha klämts
                        ut genom Skurusundet-Stäket-Knapens hål-Lännerstasundet,
                        smiter in i Kolströms kanal på sin vidare färd mot öppet hav.
                        Precis där ligger ett av Stockholm vackraste naturreservat,
                        skapat genom att Beatelund avstod den del av fastigheten
                        som utgjordes av Storängsudd. Storängsudds naturreservat, ett
                        betagande stycke svensk natur, året runt. På våren vallfärdar
                        människor hit för att se Kungsängsliljan blomma "en masse".
                        Men även en hård kall vinter, som den 1995, är udden vid fjärden
                        Baggen hänförande vacker. Här är några bilder från den vintern,
                        alltså 1995, stulna direkt ur familjealbumet och repriserade.

                        PS Här avviker jag ju från tråden, men hoppas på klartecken.
                        Bifogade filer
                        Last edited by prylsnubben; 2014-12-27, 17:12.

                        Comment


                        • Vad hon heter framgår inte men tydligen är det genom Falsterbo Kanal. http://kanaler.arnholm.nu/falsters.shtml En tallrik i porslin från Riges Halmstad fick följa med hem från ett besök i Skåne.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Ja, Kimmen, glömska är vår arvedel, var fick jag det ifrån?
                            Som tur är så är ju isen bruten oss emellan sedan länge, jag
                            menar mellan besättningen på S/Y Pesanien. Dom grabbarna,
                            ja det är FREJdiga ATLEter det. (Ja vet, ja vet, tog i lite där).
                            Apropå Beatelunds gård, den vackra, precis där sjöfararna
                            återigen efter att ha korsat Baggensfjärden, från att ha klämts
                            ut genom Skurusundet-Stäket-Knapens hål-Lännerstasundet,
                            smiter in i Kolströms kanal på sin vidare färd mot öppet hav.
                            Precis där ligger ett av Stockholm vackraste naturreservat,
                            skapat genom att Beatelund avstod den del av fastigheten
                            som utgjordes av Storängsudd. Storängsudds naturreservat, ett
                            betagande stycke svensk natur, året runt. På våren vallfärdar
                            människor hit för att se Kungsängsliljan blomma "en masse".
                            Men även en hård kall vinter, som den 1995, är udden vid fjärden
                            Baggen hänförande vacker. Här är några bilder från den vintern,
                            alltså 1995, stulna direkt ur familjealbumet och repriserade.

                            PS Här avviker jag ju från tråden, men hoppas på klartecken.
                            Hallå Snubben, avvikelser förgyller, vidgar bilden. Skickade ett svar i tanken, men jag svarar ALLTID. Måste ta mig dit landvägen för det ju ankringsförbud där i Kolström. Hänger du med? Tack... och so long...

                            Comment


                            • Hallå Lars,
                              Aktuell farled. Antikrundan. Vad ångaren heter vet jag inte och det är inte säkert att hon ens har ett namn. Kom att tänka på en annan episod där i kanalen. Legendariske kapten Hamilton gick genom kanalen med 30 knop. Han var chef för ubåtsskolan. Han hojtade i megafonen: Tvätta ni kärringar så sköljer jag. Nu byter vi kanal... tack för ditt bidrag och so long.

                              Comment


                              • Vad heter fartyget....

                                Hello,
                                Hon var en liten rackare, byggd 1889. Sjönk efter
                                att ha krockat med SS Artemisia 1923 i en flod, nära en brygga. Vad hette fartyget?
                                So long...
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X