Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pes profil....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallon,
    Det är just det här tjafset man bör bespara presumtiva medlemmar. Skickar ett PM om din kritik av mitt sätt titulera vänner. Det hör inte hemma på den här tråden... so long....
    Jag kollade just min Inkorg i avsikt att utan föregående genomläsning omgående radera det påstådda PM:et men det existerade inte så det besväret slapp jag.

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
      Det är inte dags för nägon omröstnings av något slag,
      Kom med in i kreativitetskonglomeratet du också, prylsnubben.
      Omröstningsförslaget var ironiskt menat, konglomeratet hoppar jag nog,
      men tack för inbjudan.

      Comment


      • #33
        Det er meget sigende at kun denne tråd holdes i live - kunstigt i live.

        Comment


        • #34
          Idel, ädel, adel....

          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Hallon upphöjt till 3, alltså i kubik.
          Omröstningar är ju poppis i olika sammanhang, minns Juholt.
          Kanske dags för ännu en, eller vad säger Du, arte et marte Kimmen ?
          När-Var-Hur-Vem-Ehuru-Vafalls-Ähhh-Nåväl-Faan-Va? -och hans
          moster..................samt en och annan faster.
          Hallon Snubben,
          Jag har framfört en synpunkt och ett illa underbyggt förslag. Det handlar om en profil. Det är väl OK?
          Däremot är det slag under bältet att försöka göra sig lustig över mitt efternamn. Där går gränsen. Man väljer inte sitt efternamn, jo visst kan man göra det...

          Någon omrödstning tänker jag inte starta, du vet ju hur det gick för Juhult. Punkt...slut.
          Och so long...

          Comment


          • #35
            En sista idé. En förslagslåda man kommer till via den egna profilsidan. Alla medlemmar kan delta, inga gäster kan se.

            Därmed sätter jag punkt för mitt deltagande i denna tråd. Jag har för mycket att göra för att sitta och kläcka idéer ingen är intresserad av, en brainstorming utan vindpust är inte särskilt kul. Alegni, du kan väl säga till när det kommer en tråd som är värd besväret?
            Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
              Alegni, du kan väl säga till när det kommer en tråd som är värd besväret?

              Jag har lite svårt att hålla koll på PES men jag delegerar till Bertil, han är överallt!

              Comment


              • #37
                Jag kom på en sak som jag sett på ett utländskt forum (för länge sedan),
                där använde dom följande incitament för att gäster skulle registrera sig:
                - inlagda bilder visas som miniatyrer/thumbnails
                - bilderna går inte att klicka upp i större format om man inte är inloggad,
                dvs. registrerad medlem.

                Det här skulle vara mycket effektivt sätt att locka in nya medlemmar
                då bilder utgör en viktig del av ett forum för identifiering, som referensmaterial.


                Om PES ska locka sponsorer, så är ett livaktigt PES ett incitament för ev. sponsorer.

                Hur man lockar medlemmar att göra inlägg, att bidra, ja, det är något som jag inte har förslag på!

                För antal visningar (av en tråd) kunskapen framåt? Svar: nej
                Hur skulle PES se ut om alla medlemmar enbart läste inlägg?
                Om alla läser, men ingen skriver. Då skulle vi inte ens ha ett forum!




                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Det jag inte gillar, är tystnaden från ägarna av sajten pes.
                Tala om hur ni känner och hur ni vill att forumet ska verka. Då blir jag, Kim, Prylsnubben
                och ett otal fler deltagare lugnare.
                Förhoppningvis.
                Instämmer! En kommentar från ägarna av sajten PES skulle sitta fint!

                Comment


                • #38
                  1308 visninger af denne tråd indtil videre - det viser virkelig hvad det er medlemmer vil have. Den her tråd er en af de største successer her på siden.

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                    det viser virkelig hvad det er medlemmer vil have.
                    Det var inte länge jag kunde hålla mig borta.

                    Jag tycker nog snarare det visar vad medlemmar, och gäster, saknar - förändring. Den här tråden får många läsare eftersom det är många som är intresserade av att det ska gå bra för PES. Vi är bara några få som tar bladet från munnen och säger vad vi tycker och vi får väl se det lite som en publik debatt, men en där det är tillåtet för vem som helst av medlemmarna att bryta in.

                    PES har stagnerat som forum betraktat. Ämnena är fortfarande intressanta, det är fortfarande roligt att interagera med andra som har samma intressen, men det händer inget utanför det ordinära. Exakt vad man skulle kunna få att hända vet jag inte just nu men om intresse finns kan jag nog fundera ut ett och annat.

                    Kim, ta inte illa upp nu men dina expertvänner är ganska blasé vad gäller äldre förmål. De går strikt efter värdeskalan för att bedöma ett föremåls betydelse, tillbringar man dagarna omgiven av skatter blir det nog så automatiskt. Här kommer ett av mina självupplevda exempel igen: Till Antikrundan hade jag med mig ett hopplock keramik och porslin jag ville veta mer om, inga väldigt speciella saker utan bara sådant jag var nyfiken på. Där fanns några blomhållare i keramik (dock inte daggmaskdamen), några askfat (ett av Jerk Werkmester), en vas som är sliten men vacker, en liten porslinsfigurin från tyskland, en kanna från en matservis och en svart och vitrandig vas jag kallat zebravasen sedan jag var liten. Den aktuelle experten blev allt mer uttråkad och tittade mer på vad den andre experten vid samma bord höll på med än på de saker jag plockade ffram. Den lilla figurinen (som påminner om Hümmel men inte är det) var faktiskt värd så mycket som 50 kr. Så plockade jag upp zebravasen och den spontana kommentaren blev: "Nu börjar det likna något!" (Vasens dekor heter Pierrot men jag kommer inte ihåg vilken fabrik. Den värderades till 500 kr.) Alla de här sakerna jag var nyfiken på var totalt ointressanta för den här mannen, hans kunskapsområde låg på en nivå över mitt intresseområde. På min egen låga nivå känner jag av samma fenomen, saker tillhöriga en lägre nivå intresserar helt enkelt inte längre.

                    Jag tror inte vi ska försöka höja värdenivån på de föremål som presenteras på PES. Vi har ett utbud som sträcker sig över flera nivåer och är därmed kompetentare än professionella experter på att handskas med de frågor som dyker upp här. Låt oss istället bjuda in en och annan specialicerad expert för gemytliga frågestunder. Vi får lite extra vetskap och experten får en möjlighet att med egna ögon se vad som pågår bakom det tjafs haon har reagerat mot förut.

                    Och nu tror jag faktiskt jag spårade ur någonstans på vägen...
                    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                      1308 visninger af denne tråd indtil videre - det viser virkelig hvad det er medlemmer vil have. Den her tråd er en af de største successer her på siden.

                      Visst är det så, Hose! En tråd där det hettar till drar många besökare, ger många visningar! PES egna Gladiatorspel!
                      Det blir fajt, det blir tjafs, många tänder till på alla cylindrar, orden flyger, någon blir putt, ska lämna forumet, nej, ändrar sig och är tillbaka efter några dagar, hårda ord, ursäkter, tomma ursäkter, "jag menade inte att klämma till så hårt”. Allt detta har ett stort underhållningsvärde. Och blir faktiskt till en attraktion i sig! Bra eller dåligt? Ja, säg det? Men det finns inga konfliktfria forum, ibland är man själv mitt i konflikten, ibland tittar man på utifrån.



                      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      jag rekommenderat PES till ett stort antal vänner, bl a experterna på Antikrundan och många samlare, några antikhandlare. Många har svarat; nej, det är mest tjafs mellan medborgarna, det är inget kul att titta på. (Och ganska få spännande saker att att på). Men då kan väl du lägga in några, brukar jag svara.

                      Glädjande att få veta att många experter följer PES. Det tyder på att experterna uppfattar PES som en kunskapskälla, och det i sig är enastående, dvs. att vi får ett erkännande från experterna.



                      Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                      Jag tror inte vi ska försöka höja värdenivån på de föremål som presenteras på PES. Vi har ett utbud som sträcker sig över flera nivåer och är därmed kompetentare än professionella experter på att handskas med de frågor som dyker upp här. Låt oss istället bjuda in en och annan specialicerad expert för gemytliga frågestunder. Vi får lite extra vetskap

                      Låt oss leka med tanken av frågestund en gång i månaden. Vad skulle det innebära? Låt oss ta en månad som har 30 dagar.
                      - frågestundsdagen drar stort intresse, många besökare, många vill ställa frågor.
                      - resterande 29 dagar samma månad ....TYSTNAD! Majoriteten återgår till att läsa inläggen utan att själva bidra.
                      Vad gör vi med dom resterande 29 dagarna i mitt exempel? Om alla läser, men ingen skriver. Då kommer vi till slut inte ens att ha ett forum! Då finns det inte längre något att diskutera. Då blir den här tråden meningslös.

                      Men vad är det egentligen vi diskuterar? Gömma tjafset, eller hjälpa PES att överleva? Alla som sitter i baksätet och kör kanske skulle flytta till framsätet, och börja tuta ock köra!

                      Ägarna av PES tillhandahåller ett forum men vi, medlemmarna, måste ge tid och kunskap tillbaka, det handlar om att ge och ta. Vi måste ge ägarna ett mervärde tillbaka så att det blir mödan värt för dom att investera i detta forum.

                      Comment


                      • #41
                        Men giver det nogen værdi?

                        Vi er måske et par stykker som mener at det som denne side skal bruges til - er antik.

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                          Men giver det nogen værdi?

                          Vi er måske et par stykker som mener at det som denne side skal bruges til - er antik.
                          Om vi gör om PES från ett antik- och samlarforum till bara ett antikforum. Hur skulle det befrämja PES popularitet hos den stora allmänheten?
                          Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                          Comment


                          • #43
                            [QUOTE=alegni;235127]Låt oss leka med tanken av frågestund en gång i månaden. Vad skulle det innebära? Låt oss ta en månad som har 30 dagar.
                            - frågestundsdagen drar stort intresse, många besökare, många vill ställa frågor.
                            - resterande 29 dagar samma månad ....TYSTNAD! Majoriteten återgår till att läsa inläggen utan att själva bidra.
                            Vad gör vi med dom resterande 29 dagarna i mitt exempel? Om alla läser, men ingen skriver. Då kommer vi till slut inte ens att ha ett forum! Då finns det inte längre något att diskutera. Då blir den här tråden meningslös.
                            [QUOTE]

                            Jag försöker komma med så många idéer som möjligt för att förhoppningsvis inspirera andra att göra samma sak. Om mina tankar inte passar alla kan inte jag göra något åt det. Min tanke är att vi medlemmar ska hjälpa admingänget att tänka ut så många möjligheter som möjligt och sedan är det upp till dem att välja och vraka. Istället för att dissa min idé kan du väl bidra med några egna. Jag vet att du är resursfull och kreativ.

                            Och nu ska jag gå och be hose om ursäkt eftersom jag just dissat hans förslag...
                            Last edited by Bizan; 2013-05-27, 17:29. Anledning: Kvoterinsproblem
                            Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                              Men giver det nogen værdi?

                              Vi er måske et par stykker som mener at det som denne side skal bruges til - er antik.
                              Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                              Om vi gör om PES från ett antik- och samlarforum till bara ett antikforum. Hur skulle det befrämja PES popularitet hos den stora allmänheten?
                              Hose, jag är ledsen. Du framför en ärlig åsikt och jag kontrar med ironi. Jag ber tusen gånger om ursäkt och hoppas du inte blir sur på mig.

                              Min största invändning mot ett rent antikforum är att jag personligen inte skulle ha något där att göra, småsamlare som jag är. Och nu när jag sitter och läser igen ser jag att jag mycket väl kan ha missuppfattat dig också. Jag skäms...
                              Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                                Men giver det nogen værdi?

                                Vi er måske et par stykker som mener at det som denne side skal bruges til - er antik.

                                Konflikttrådar/tjafs
                                Något större värde har de kanske inte men mellan de hårda orden kan det komma fram bra idéer, och dessa diskussioner kan ev. också rensa luften mellan medlemmar. Man lär känna varandra på gott och ont. Spänningar finns alltid, överallt, men ett konfliktfritt forum kommer vi aldrig uppleva, så det är nog bara att gilla läget!


                                antikforum
                                PES är startat som ett antik- och samlarforum. Det har aldrig, som jag uppfattar det, varit tänkt att vara ett rent antikforum.

                                Forumet speglar butiken, butiken speglar forumet.

                                Inriktningen hos butiken ”precis en sån” är inredning, design och kuriosa från de gyllene åren mellan 1950 till 80-talet.

                                Inriktningen är idag inte på antikt. Man kan kanske göra andra indelningar på forumet PES, så att det blir en sektion mer inriktad på antikt?




                                Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                                Istället för att dissa min idé kan du väl bidra med några egna.


                                Tidigare i tråden har du själv inte dragit dig för att dissa.

                                Och så mycket dissande var det väl ändå inte? Jag funderade över: hur stimulera/locka under de resterande 29 dagarna i månaden?


                                Här var du, Bizan, avfärdande:

                                alegni: Om några sektioner ska vara synliga för enbart medlemmar så föreslår jag “Lungan" och "Om precis en sån (PES)".
                                bizan: Jag tycker nog det vore synd att stänga besökare ute från Lungan och Om PES eftersom de fora inehåller mycket av nytta och nöje för alla.

                                bizan: Kim, ta inte illa upp nu men dina expertvänner är ganska blasé vad gäller äldre förmål. ........ Vi har ett utbud som sträcker sig över flera nivåer och är därmed kompetentare än professionella experter på att handskas med de frågor som dyker upp här.


                                När man läser vad du tycker om experterna så verkar dom inte vara vatten värda!

                                Du har själv inga betänkligheter att säga vad du tycker, det är uppenbarligen helt ok. Du framför synpunkter, men vi andra dissar.

                                Vad hände med följande vackra ord från dig:
                                “Nu är det dags för högtflygande och lågsniffande planer att tas fram. Något vi kan stå gemensamt bakom allihop och framföra det till den Allsmäktige.”

                                Stå bakom något gemensamt?
                                Hur ska det gå till när man inte tillåts säga ett pip om dina förslag. Uppenbarligen ska vi inte diskutera, använda varandra som bollplank för våra idéer.
                                Allt som framförs i denna tråd läses av forumansvariga, och dom kommer naturligtvis att själva bilda sig en uppfattning om vad som för PES framåt eller inte. Är det något bland våra förslag som dom vill gå vidare med så gör dom det, men det är väl lika intressant för dom att se vad vi tycker om varandras förslag.

                                ----------------------------------


                                Vi kan prata förslag hit och dit, men hur mår PES? Hur mår PES ekonomiskt? Ska vi medlemmar oroa oss?

                                Ser fram emot en lägesrapport från forumansvariga på PES.

                                Comment

                                Working...
                                X