Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märklig gräddsnipa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Märklig gräddsnipa

    Funderar över denna märkliga tingest. Svart handtag. Svartmålad utanpå. Guldplätterad på insidan. O märkliga stämplar under. Ålder o härkomst vore kul o veta. O om det verkligen är silver?[

    ATTACH]131731[/ATTACH]Click image for larger version

Name:	IMG_0198.jpg
Views:	1
Size:	68,5 KB
ID:	657047Click image for larger version

Name:	IMG_0202.jpg
Views:	1
Size:	94,8 KB
ID:	657048
    Bifogade filer

  • #2
    Jeg har intet russisk sølv. Og jeg ved intet om russisk sølv, undtagen at der er mange forfalskninger.
    Den empirekande er i russisk sølv.
    Den er fra sct pedersborg og 1824 passer meget godt med udseendet

    Comment


    • #3
      Det står väl 18244? Vad är det för årtal.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        det står väl 18244? Vad är det för årtal.
        hahaha

        Comment


        • #5
          Nu börjar vi från början. Kannan är inte på något sätt märklig. Det är en rysk gräddsnipa i senempir eller biedermeier, som stilen också kallas. Snipan är gjord i Moskva 1824 (St Georg). Det att årtalet är lite konstigt, beror på att kontrollstämpeln är dubbelslagen. Denna stämpel motsvarar den svenska kattfoten. Kontrollmästaren НД (ND) heter Nikolaj Dubrovin 1822-1855. Den andra bokstaven i mästarstämpel kan jag inte urskilja (M?) och därför inte heller säga vem det är, tyvärr.

          Siffrorna 84 är silverhalten i zolotnik mao 875/1000.

          Handtaget är antingen i svärtat trä eller i bästa fall ebenholtz.

          Kannan borde absolut putsas upp, nu är den i ett bedrövligt skick. Jag skulle råda dig att vända dig till en välansedd guldsmed och be honom putsa och polera kannan. Den skall skina som fullmånen.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
            Nu börjar vi från början. Kannan är inte på något sätt märklig. Det är en rysk gräddsnipa i senempir eller biedermeier, som stilen också kallas. Snipan är gjord i Moskva 1824 (St Georg). Det att årtalet är lite konstigt, beror på att kontrollstämpeln är dubbelslagen. Denna stämpel motsvarar den svenska kattfoten. Kontrollmästaren НД (ND) heter Nikolaj Dubrovin 1822-1855. Den andra bokstaven i mästarstämpel kan jag inte urskilja (M?) och därför inte heller säga vem det är, tyvärr.

            Siffrorna 84 är silverhalten i zolotnik mao 875/1000.

            Handtaget är antingen i svärtat trä eller i bästa fall ebenholtz.

            Kannan borde absolut putsas upp, nu är den i ett bedrövligt skick. Jag skulle råda dig att vända dig till en välansedd guldsmed och be honom putsa och polera kannan. Den skall skina som fullmånen.
            Ohh tackar. Tycker det står ett V. Den skall få göra ett besök hos en duktig guldsmed!! Tackar. Trodde inte denna var så fin med tanke på utseende!!

            Comment


            • #7
              Det skulle vara trevligt om du kunde visa upp snipan när du fått den i fint skick

              Comment


              • #8
                Lovar du skall få se den!!!

                Comment


                • #9
                  Titta så vacker den blev...

                  Click image for larger version

Name:	8661537_fullscreen.jpg
Views:	1
Size:	114,9 KB
ID:	547372

                  Comment


                  • #10
                    Va, nu har du ju putsat bort patinan

                    Comment


                    • #11
                      Vad vad jag sade, en putsning och polering skulle göra susen och det gjorde den. Verkligen en fin snipa. Nu skall du använda den vid kaffebordet.

                      Tack för att du visade din fina snipa.

                      Till Sarah vill jag säga att silver skall alltid skina som fullmånen. Så skall en silvergräddsnipa se ut oberoende av ålder! "Patina" är lata människor namn på en ursäkt att inte putsa bort åratals belägningar av smuts och annat sk*t. Oputsad skulle MR Tompas snipa ha sakta men säkert gått sitt öde till mötes. Dess "patinerade " utseende var allt annat än en fröjd för ögat, det skär ännu i mitt hjärta bara jag ser på de första bilderna.

                      Hoppas att ingen kommer med kommentarer om vid tillverkningen prydnadsoxiderade ytor. Nej, de skall inte putsas, men det är en helt annan historia.

                      Comment


                      • #12
                        Naa Qrt.S du observerade inte smilyn?
                        Naturligtvis ska silver vara putsat

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                          Titta så vacker den blev...

                          [ATTACH]133222[/ATTACH]
                          Hallon,
                          Kanonfin, fortsätt leta och putsa. Silver ska inte ha patina.... so long...

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                            Silver ska inte ha patina.
                            jo det skal have patina. Den lød som kommer af gentagne gange pudsning.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                              jo det skal have patina. Den lød som kommer af gentagne gange pudsning.
                              Hallon Hose,
                              Därom råder delade meningar. Själv skulle jag aldrig servera grädde till kaffet i Mr Tompas opustade snipa. Och poängen är väl ändå att kunna använda antika/gamla prylar? Men, putsa med förstånd... so long...

                              Comment

                              Working...
                              X