Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Samlartallrik Stockholm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Samlartallrik Stockholm

    En samlartallrik eller souvernir från Stockholm med Slussen, Katarinahissen och Karl XIV Johan. Nr 11 så det bör finnas en hel serie. 19 cm Ø.
    En gång i tiden tycks den ha kostat 6 SEK och det är väl fortfarande maxvärde på en samlartallrik......
    Bifogade filer

  • #2
    Ja, något högre värde ska du nog inte räkna med inom de närmaste 100 åren...

    Comment


    • #3
      Kan det ha varit en tallrik som KF delade ut på sina medlemsmöten? "Mat med namn" var tydligen en sådan tallrik, och den här ser ut att ha kunnat vara något liknande, fast äldre. Och det är ju KF:s huvudkontor i bakgrunden. Gustavsberg ägdes ju av KF så kopplingen är inte långsökt.

      Comment


      • #4
        Långsökt vill jag påstå, utan att för den del vara cynisk!
        Den här tallriken har jag sett mer än nog av på loppisar härs å tvärs..

        Med risk för att "popoulasen" sätter i halsen, gör ännu en anmälan till "huvudkontoret", huvud?
        Måtte inte väktare slå larm, brinn fackla brinn..

        Kanske en påminnelse i all ödmjukhet om KF,s gåvor!
        Håll tillgodo.
        Mvh
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          En samlartallrik eller souvernir från Stockholm med Slussen, Katarinahissen och Karl XIV Johan. Nr 11 så det bör finnas en hel serie. 19 cm Ø.
          En gång i tiden tycks den ha kostat 6 SEK och det är väl fortfarande maxvärde på en samlartallrik......
          Relativt vanliga på loppisar i Stockholmstrakten, har själv sett en hel del. Tror det finns 12 olika Stockholmsmotiv i serien.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Mont blanc Visa inlägg
            Långsökt vill jag påstå, utan att för den del vara cynisk!
            Den här tallriken har jag sett mer än nog av på loppisar härs å tvärs..

            Med risk för att "popoulasen" sätter i halsen, gör ännu en anmälan till "huvudkontoret", huvud?
            Måtte inte väktare slå larm, brinn fackla brinn..

            Kanske en påminnelse i all ödmjukhet om KF,s gåvor!
            Håll tillgodo.
            Mvh
            Hallå... välj dina ord....

            So long
            Kim von Populasen

            Comment


            • #7
              Nåja herr välborne, herr von Platen!
              INGEN,
              säger åt mig att välja mina ord,
              så inte heller herr von Platen, sitt alter ego!

              Måttligt trött på dina pekpinnar!
              Anmäl mig gärna än en gång..
              Jag bryr mig inte om vilket!
              Mottagaren av anmälan har jag redan haft äran att möta, minns,
              jag bryr mig inte!
              Med populasens språk, skiter i både Dig din övervintrade bakgrund!

              DU, vet föga om min!
              Inte heller blåser jag upp mig!

              Så du, "påven" sakta ner, fundera..

              DU, är inte ALLT här, även om du till äventyrs tycks tro det..

              FUNDERA!

              Comment


              • #8
                Lite obildad stavning där Monty Everest.
                Den gemene allmogemannen ur pöbeln, alltså rätt och slätt prylsnubben.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Allt eller inget!
                  Livet är mer än nutid, historia, tiden rymmer mer än så..

                  Kör i motvind..

                  Comment


                  • #10
                    "inte heller blåser jag upp mig".....du blåste av vägen för ett par veckor sedan här på PES, inte lärde du någonting utan blåste av vägen i kväll igen....körkortet i fara om man skall vara snäll, indraget körkort förordar jag.....

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Mont blanc Visa inlägg
                      Allt eller inget!
                      Livet är mer än nutid, historia, tiden rymmer mer än så..

                      Kör i motvind..
                      Jag ska berätta en liten historia ur verkligheten med anledning av ordvalet, alltså populace.......
                      Mitt första jobb, Arboga 1966. Jag är 16-år, skoltrött som fan och lyckas få jobb på kommunens
                      stadsingenjörskontor som "pinnpojke". Arboga, själva staden andas gamla tider
                      så och dess förvaltningar. Två mätlag på fältet, det ena med en gammal tvåtaktssaab (djungeltrumma)
                      ljusblå, privatägd av "den Gamle" som varit på tjänsten sen urminnes tider. Gubben Molin,
                      salig i åminnelse med sin gamla luggslitna tax. Ibland när man öppnade bakluckan på måndagen
                      så låg det en hoper rådjursben där, ibland en räv eller grävling som skulle flås i samma lokal där
                      vi intog våra lunchmackor.
                      Nåväl, jag arbetade i det andra mätlaget, det utan bil. Cykelersättning för hållande av privat cykel
                      i tjänsten utgick med 10 riksdaler i månaden. Cykelkärran höll kommunen med. Ibland skulle man iväg
                      i utkanten av stan på "förrättning". Då fick vi, jag pinnisen och mätningsbiträdet cykla i förväg med
                      alla attiraljerna som erfordrades mellan oss på släpkärran. Järnrör, slägga, spett, spade, pålvirke, läkt,
                      stakkäppar, stativ mm mm. Allt UTOM INSTRUMENTET, det kom mätningsteknikern med efterpå, tillsammans
                      med PAPPEREN.
                      Denna gång som jag kom att tänka på skulle vi till södra sidan av stan, upp i bergen. På stadens
                      kullerstengator kunde vi ju cykla hjälpligt med den fullastade skramlande cykelkärran mellan oss, allting
                      hoppade upp och ner på den och ibland ramlade något av, men vi hade ju inte INSTRUMENTET som tur var.
                      När vi kom till backarna upp mot södra skogen så fick vi ju kliva av och dra kärran mellan oss och samtidigt
                      varsin cykel då på andra sidan.
                      Det var jag och min vän Haglind, jag var 16 och han var 34. Efter mycket svett och möda hade vi kommit
                      till själva verket, jag menar arbetsplatsen. Nu var det bara att vänta på att mätningsteknikern skulle komma
                      med INSTRUMENTET och PAPPEREN. Sen så skulle vi sätta igång med utsättningen.
                      När vi sitter där och väntar så kommer det fram en arbetsledare från bygget. Är det Ni som är utsättarna,
                      frågar han. Nä, det är vi som är pöbeln svarar Haglind.

                      Comment


                      • #12
                        Vem orkar ens bry sig om dina sjuka tankar?
                        Kanske dina systrar och bröder, stackarna!

                        Att inte ens kunna ta mothugg, raka sanningar, ord i skrift,
                        bevare mig väl för ynkryggar!

                        Anmäl mig DU!
                        Igen?

                        MITT, körkort är inte till för oroliga PESARE!

                        Puss..
                        Last edited by Mont blanc; 2013-03-11, 01:15.

                        Comment


                        • #13
                          En härligt underbar historia "snubben", varmt tack för det lästa!

                          Tänk vad och hur minnen kan etsa sig fast i själ och minne!
                          Tvåtaktaren, tam tam Saaben..

                          Pöbeln glömmer inte?

                          Comment


                          • #14
                            Orättvist....

                            Ursprungligen postat av Mont blanc Visa inlägg
                            Nåja herr välborne, herr von Platen!
                            INGEN,
                            säger åt mig att välja mina ord,
                            så inte heller herr von Platen, sitt alter ego!

                            Måttligt trött på dina pekpinnar!
                            Anmäl mig gärna än en gång..
                            Jag bryr mig inte om vilket!
                            Mottagaren av anmälan har jag redan haft äran att möta, minns,
                            jag bryr mig inte!
                            Med populasens språk, skiter i både Dig din övervintrade bakgrund!

                            DU, vet föga om min!
                            Inte heller blåser jag upp mig!

                            Så du, "påven" sakta ner, fundera..

                            DU, är inte ALLT här, även om du till äventyrs tycks tro det..

                            FUNDERA!
                            Hallå, skrattade gott åt Snubbens fyndighet, han kan bemöta allvar med humor, ibland dödande ironi.

                            Du gillar inte mina pekpinnar. Känner dig lite utanför. Blir arg. Uttrycker dig fånigt.
                            Det är trist, för jag vet att du kan så mycket om gamla prylar och gärna delar med dig av kunskapen.
                            Kom igen. Du är faktiskt en tillgång...

                            Men i vår dialog finns en ganska stor skillnad. Jag uppträder under eget namn och du talar under påhittat namn.
                            Det är viss skillnad. Jag står för vad säger, du döljer dig bakom molnen. Så avstå från dumma anspelningar i ditt kommande svar.

                            So long... fair play... det är väl bra?

                            PS. Någon anmälan från mig har inte förkommit och oss emellan; jag är ateist.

                            Comment


                            • #15
                              ...................

                              Comment

                              Working...
                              X