Jag ska berätta en liten historia ur verkligheten med anledning av ordvalet, alltså populace.......
Mitt första jobb, Arboga 1966. Jag är 16-år, skoltrött som fan och lyckas få jobb på kommunens
stadsingenjörskontor som "pinnpojke". Arboga, själva staden andas gamla tider
så och dess förvaltningar. Två mätlag på fältet, det ena med en gammal tvåtaktssaab (djungeltrumma)
ljusblå, privatägd av "den Gamle" som varit på tjänsten sen urminnes tider. Gubben Molin,
salig i åminnelse med sin gamla luggslitna tax. Ibland när man öppnade bakluckan på måndagen
så låg det en hoper rådjursben där, ibland en räv eller grävling som skulle flås i samma lokal där
vi intog våra lunchmackor.
Nåväl, jag arbetade i det andra mätlaget, det utan bil. Cykelersättning för hållande av privat cykel
i tjänsten utgick med 10 riksdaler i månaden. Cykelkärran höll kommunen med. Ibland skulle man iväg
i utkanten av stan på "förrättning". Då fick vi, jag pinnisen och mätningsbiträdet cykla i förväg med
alla attiraljerna som erfordrades mellan oss på släpkärran. Järnrör, slägga, spett, spade, pålvirke, läkt,
stakkäppar, stativ mm mm. Allt UTOM INSTRUMENTET, det kom mätningsteknikern med efterpå, tillsammans
med PAPPEREN.
Denna gång som jag kom att tänka på skulle vi till södra sidan av stan, upp i bergen. På stadens
kullerstengator kunde vi ju cykla hjälpligt med den fullastade skramlande cykelkärran mellan oss, allting
hoppade upp och ner på den och ibland ramlade något av, men vi hade ju inte INSTRUMENTET som tur var.
När vi kom till backarna upp mot södra skogen så fick vi ju kliva av och dra kärran mellan oss och samtidigt
varsin cykel då på andra sidan.
Det var jag och min vän Haglind, jag var 16 och han var 34. Efter mycket svett och möda hade vi kommit
till själva verket, jag menar arbetsplatsen. Nu var det bara att vänta på att mätningsteknikern skulle komma
med INSTRUMENTET och PAPPEREN. Sen så skulle vi sätta igång med utsättningen.
När vi sitter där och väntar så kommer det fram en arbetsledare från bygget. Är det Ni som är utsättarna,
frågar han. Nä, det är vi som är pöbeln svarar Haglind.