Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Träfigur kvinna L T? Vem har snidat denna?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Träfigur kvinna L T? Vem har snidat denna?

    Har nyligen inhandlat denna träfigur. Den är ca 32 cm hög. Tycker att det ser ut som initialer L och ev. T. Är det någon som har information om denna figur och upphovsman? Köpte den för att jag tyckte att den hade drag av Bror Hjort.Click image for larger version

Name:	Ev PES.jpg
Views:	1
Size:	149,5 KB
ID:	656851Click image for larger version

Name:	P1040526.jpg
Views:	1
Size:	158,1 KB
ID:	656852Click image for larger version

Name:	P1040528.jpg
Views:	1
Size:	90,1 KB
ID:	656853Click image for larger version

Name:	P1040531.jpg
Views:	1
Size:	55,7 KB
ID:	656854

  • #2
    Gjort av en sjöman som längtade hem (eller i hamn)? Något större konstnärligt uttryck ser jag inte i denna.

    Comment


    • #3
      Jag tycker att den är vacker och i fråga om konst så är ju smaken som baken. Tack för du gav din åsikt, men jag tvivlar på att figuren är snidad av en sjöman. Den sjömannen måste då vara väl bevandrad i snidandets konst.

      Comment


      • #4
        Frågan om det är vackert eller inte är absolut en smaksak, därför tog jag inte med det i min bedömning. Konstnärligt uttryck går däremot att bedöma ganska väl, även objektivt.
        Sjömän hade gott om tid över för både det ena och andra fritidsintresset, får man påminna om flaskskepp och skeppsmodeller? Här finns ytterligare fler hantverk som sjömän ägnat sig åt: http://hem.passagen.se/limenosslin/sjomanskult.htm

        Jag vill inte påstå att det är just till sjöss som denna figurin kommit till, men jag anar vad som ligger bakom motivet (Subject matter).

        Comment


        • #5
          Tyvärr kan jag inte hjälpa till med tips om var träkvinnan kan komma ifrån, men ville bara säga att jag tycker hon är fin!
          Lite rörande på något vis! Naivistisk och ömsint gjord. Känns lite 1930- eller 40-tal, tycker jag.

          Comment


          • #6
            Tycker också att det känns som -30/40-tal. Skulle vara intressant att veta om någon annan har något som snidats av någon med dessa initialer.

            Comment


            • #7
              TL. Torborg Lindberg. Har snidat samer o djur. Men fins inga likheter konstnärs mässigt alls. Hon älskade att visa vad kniven kunde göra. Här är allt bort sandpapprat.

              Däremot har den lite darg av en gallejonsfigur. Lite naiv. Hårt sandpapprad. Med grovt sandpapper. På ett väldigt mjukt träslag. Som kunnig om träfiguriner finner jag inget värde i den. Men den är lite charmig i sin naivitet. .

              Comment


              • #8
                Herre gud ropar ateisten!

                Att ens nämna/jämföra eländet med Torborg Lindberg är en ren skymf!
                Inte ens naivistisk!
                Stel och totalt intetsägande!

                Den här "träbiten" befinner sig så långt från konstnärligt handlag som någonsin går att komma.
                Möjligen någon glad amatör som snidat eländet, någon som tittat i smyg på kvinnlig form och fägring..
                "Badstrandspoesi med slö kniv"
                Snipögd!

                Som Sinatra sjöng,
                My way..
                Last edited by Mont blanc; 2013-03-12, 20:15.

                Comment


                • #9
                  Inlägg som inte tillförde något raderat.

                  //cjf

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Lillstina Visa inlägg
                    Jag tycker att den är vacker och i fråga om konst så är ju smaken som baken. Tack för du gav din åsikt, men jag tvivlar på att figuren är snidad av en sjöman. Den sjömannen måste då vara väl bevandrad i snidandets konst.
                    Det var ju tråkigt att jag inte kunde prestera ett svar som vi båda var nöjda med...

                    Comment


                    • #11
                      Sjömanskonst...

                      Hallå,
                      Gillar nakna tjejer, skulpturer, hav och sjö, ta i trä. Sjömän var ofta väldigt händiga, tänk på alla fina skeppsmodeller, skurna vettar, ornament m.m. Man brukar säga att den typen av föremål äger en känsla eller stämning som uppfattas av betraktarens öga. Det är en konstart i sig.

                      Den här figuren talar inte till sin publik, hon är stel och stendöd, därför tror jag inte att hon har med havet att skaffa även om hon är skickligt skuren. Till havs böljar det

                      Min favoritkonstnär är sjöman, Gösta Werner, Skillinge. So long...
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Formen och formatet på figuren är begränsad till råämnet, därav det platta och raka uttrycket. Med tanke på frisyren kan det mycket väl vara 40-tal.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                          Formen och formatet på figuren är begränsad till råämnet, därav det platta och raka uttrycket. Med tanke på frisyren kan det mycket väl vara 40-tal.
                          Hallå,
                          Nja, det där har har svårt att hålla med om (om det träskulpturen du syftar på). Den konstnärliga ådran finner uttryck i alla format, material och ämnen. So long...

                          Comment


                          • #14
                            Här går åsikterna isär!
                            Jag tycker det är väldigt roligt att höra olika åsikter om vad som är bra/dåligt och varför det är bra/dåligt!
                            "Stendöd"- det var en hård dom!

                            Jag uttryckte mig lite slarvigt.
                            Man brukar förstås skilja på naivistisk konst och naiv konst.
                            Naivism är då en skolad konstnär använder sig av ett naivt/barnsligt/oskolat bildspråk.
                            Naiv konst (eller annan konst/ art brut/ särlingskonst) är konst gjord av en oskolad konstnär, med ett mindre skickligt/oskolat utförande, och naivt uttryck.

                            Jag menar att trädamen tillhör den naiva "konsten"- hon är alltså gjord av en oskolad "konstnär".
                            Utförandet är mindre skickligt, men jag uppfattar det som ömsint, och jag tycker om uttrycket! Återigen- hon är fin i mitt tycke!
                            Men, så gillar ju jag bland annat så kallad "annan konst".
                            När det kommer till snidade träfigurer tycker jag att de ofta kan vara lite manierade i utförandet, och det kan man ju inte säga att denna dam är.

                            Här är en rolig (tycker jag) hemsida:


                            För övrigt en riktigt bra (tycker jag), oskolad, naiv "konstnär" som ni väl känner till:


                            Alltid lika kul att få höra vilka konstnärer som är favoriter- fler som vill dela med sig?

                            Lite off topic och kanske lite långsökt, men intressant tycker jag:
                            Apropå konst, samt "god" och "dålig" smak, visste ni att Sverige 1937 införde ett importförbud mot mindervärdig konst?
                            Och att Nationalmuseum 1945 visade utställningen "God konst i hem och samlingslokaler"- där en särskild avdelning kallad "Skräckkonsten vid skampålen" visade exempel på "dålig" konst.
                            Här finns en artikel som tar upp bland annat detta:
                            Samtidigt som Tyskland visade utställningen om ”urartad konst” införde Sverige ett importförbud mot mindervärdig konst. En avhandling i ekonomisk historia visar hur konsthändelser speglar framväxten av folkhemmet.

                            Comment


                            • #15
                              Intressanta artiklar! Ja... vad är konst? Svaret ligger i betraktarens öga.

                              Comment

                              Working...
                              X