Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Höganäs vas(er) - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs vas(er)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Höganäs vas(er)

    Jag gör inte detta för att visa upp min fantastiska blogg, så håll er lugna

    Men det var alldeles för längesen jag var aktiv och nu har jag extremt många frågor känns det som. Låt mig börja så sakteligen...

    Vem är det som har gjort vasen? Den är signerad GB (=Gunnar Borg?)

    När är den gjord?

    Jag antar att den ingår i någon slags serie, vet någon vilken?

    Click image for larger version

Name:	IMG_2094.jpg
Views:	1
Size:	77,1 KB
ID:	656552Click image for larger version

Name:	IMG_2093.jpg
Views:	1
Size:	50,1 KB
ID:	656553

    Nästa fråga, är pjäsen i mitten även en Gunnariansk Borg, den har ingen märkning men påminner om hans andra pjäser lite.

    Click image for larger version

Name:	IMG_2096.jpg
Views:	1
Size:	67,5 KB
ID:	656554Click image for larger version

Name:	IMG_2098.jpg
Views:	1
Size:	66,7 KB
ID:	656555
    Collecting everything and nothing!

  • #2
    Vet ej vad GB står för i detta fall. Tror inte på Gunnar Borg då vasen känns för tidig,
    han föddes ju 1926. Däremot verkar den vara släkt med min "dubbel" vas från A&J.

    Comment


    • #3
      Fair enough! Men vem i h-e skulle det kunna vara då? Jag håller helt med om att dom påminner om varandra,samma formspråk så att säga. Jag gillar din också, jag tror att du måste bli av med den för 50kr *insert jedi-mind-trick* viiiisst?

      Ingen annan som har en aning då? från vad jag sett innan så har ni (Gideon, mannen med vita skägget som avatar aka GandUlf mfl) en gedigen kunskap om Höganäs, dela med er är ni snälla!!
      Collecting everything and nothing!

      Comment


      • #4
        Som du ser på länken här under användes märkningen på den första du visar från c:a 1920 och till slutet av 50-talet.

        Comment


        • #5
          Vad jag kunnat utläsa på sid 68 i Marie Rehnbergs bok Höganäs keramik, som handlar om AJ, så är två versala bokstäver formarens signatur, inte formgivarens. Är det uteslutet att det kan vara Gunnar Borg, prylsnubben? Vasen bör väl vara från 50-talet. Har inte bläddrat igenom boken snabbt men inte sett någon liknande vas.

          Comment


          • #6
            Nej det är inte uteslutet att Gunnar Borg kan ha drejat den, däremot svårt att leda i bevis.
            Min vas som ligger nära i tiden (numreringen) har t.ex ingen som helst "drejarsignatur".

            Comment


            • #7
              Så här står det på sid 68 i boken "Två bokstäver i versaler, stämplade separat, kunde ibland förekomma på formade artiklar.....och motsvarade då formarens, märkligt nog aldrig drejarens, initialer."

              Comment


              • #8
                GB kanske står för George FormBy då. Alltså Formed By George.

                Comment


                • #9
                  Tack för alla svar och teorier Vi får se om vi får någon klarhet i detta nån dag...tills dess har jag en annan fråga, köpte en till pjäs häromdagen, även denna utan annan märkning än Höganäs som ni kommer se, vem har gjort den, några bud? Ritad av Andersson utförd av Borg? Jag vet inte riktigt iaf!

                  Click image for larger version

Name:	P1010356.jpg
Views:	1
Size:	81,4 KB
ID:	545986Click image for larger version

Name:	P1010357.jpg
Views:	1
Size:	83,1 KB
ID:	545987

                  Help me!
                  Collecting everything and nothing!

                  Comment


                  • #10
                    vad irriterande det är att bilderna beskärs till höger här på forumet, men ni förstår nog att det är den till höger, den gula är en BO fajans och skålen är en liten Söholm som köptes för en tia på kyrkomissionen eller vad det nu heter.
                    Collecting everything and nothing!

                    Comment


                    • #11
                      Är det ingen som har en aning om dom omärkta vaserna? Varför är dom omärkta när dom liknar dom märkta på pricken o kommer från samma tillverkare?

                      /Olyckligt ovetande
                      Collecting everything and nothing!

                      Comment


                      • #12
                        Här kommer det senaste Från Höganäs...

                        ...som vanligt inget fantastiskt men jag är nöjd ändå, vissa blev riktigt billiga, någon av pjäserna fick jag ge en liten slant för. Oavsett vad så är det kul, det är ännu en gång dags att slå upp.

                        Har du något intressant att tillföra så är jag idel öra, jag vill veta allt

                        Click image for larger version

Name:	IMG_2150.jpg
Views:	1
Size:	55,8 KB
ID:	546188Click image for larger version

Name:	IMG_2151.jpg
Views:	1
Size:	63,4 KB
ID:	546189
                        Click image for larger version

Name:	IMG_2152.jpg
Views:	1
Size:	40,0 KB
ID:	546190
                        Märkta: 1. A Johansson 1988, som i Anders Johansson (1979-1988) 2. EB, Kan Edgar Böckman (1915-1926) stämma? Svar NEJ eftersom den har antingen 1976-2009 stämpeln, eller ännu nyare. Så vem är det? 3. en svag Höganäs keramik 4. B -80

                        Ang. den som endast har bokstaven B -80 snitsigt signerad kan möjligen vara följande, snälla rätta mig om jag har fel: edit: Jag börjar misstänka att det kanske är någon random keramiker från Höganäs helt enkelt.

                        Målarsignaturer under Böckmans period 1915-1926

                        A *Signe Braun C *Elin Andell
                        B *Tyra Persson C *Elsa Johansson
                        D *Selma Pålsson E *Ann-Mari Olsson
                        F *Ida Johansso G *Greta Nilsson
                        H *Tyra Holm I *Siri Braun

                        Jag kan vara ute på djupt vatten hehe

                        sist och kanske minst 3 st obetydliga pjäser...men ändå lite roliga och inte alltför nya

                        Click image for larger version

Name:	10.gif
Views:	3
Size:	5,2 KB
ID:	546193

                        Click image for larger version

Name:	IMG_2154.jpg
Views:	1
Size:	65,1 KB
ID:	546191Click image for larger version

Name:	IMG_2158.jpg
Views:	1
Size:	56,1 KB
ID:	546192
                        Last edited by Designpiraten; 2013-03-02, 00:32.
                        Collecting everything and nothing!

                        Comment


                        • #13
                          Den här pjäsen passar väl inte här egentligen men det är nog ingen som bryr sig hehe

                          Rolf Palm Mölle, 7,5cm hög....dagens favorit!

                          Click image for larger version

Name:	IMG_2165.jpg
Views:	1
Size:	33,6 KB
ID:	546238Click image for larger version

Name:	IMG_2166.jpg
Views:	1
Size:	36,3 KB
ID:	546239
                          Collecting everything and nothing!

                          Comment


                          • #14
                            Grattis till en fin minatyrvas, Rolf Palm är en av mina favoriter, G5 = 1975.
                            I’m a real mean bitch!

                            Comment


                            • #15
                              Kan det vara Sven Bolin som ligger bakom den lilla gröna med svårtydd signatur, jag tror nämligen att det kan vara ett S & B sammanflätat, lide sådär undercover.

                              Click image for larger version

Name:	kjellbolinder.jpg
Views:	1
Size:	11,7 KB
ID:	546277

                              Detta påminner ändå lite om min fast med mer uttänkt signatur...
                              Collecting everything and nothing!

                              Comment

                              Working...
                              X