Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sandö glasbruk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sandö glasbruk

    I boken Handens arbete hjärtats tanke av Maj-Britt Kristiansson och foto av Hans Marklund - LTs förlag Stockholm 1978 - finns ett kapitel om bl a Sandö glasbruk. Här är några bilder från boken och en del av texten.
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    I boken Handens arbete hjärtats tanke av Maj-Britt Kristiansson och foto av Hans Marklund - LTs förlag Stockholm 1978 - finns ett kapitel om bl a Sandö glasbruk. Här är några bilder från boken och en del av texten.
    En liten parentes.
    Mellan åren 1850 till 1860 var den icke helt okände kompositören Franz Berwald disponent på Sandö glasbruk beläget på ön Sandö i Ångermanälven vid Sandöbron. Kramfors kommun)





    Sandöbron, taget från Sandön mot fastlandet. foto. Allehanda media
    Bifogade filer
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

    Comment


    • #3
      Tack Lars F!
      Det är ju sådan här kunskapsspridning PES är så bra på. Det gillar jag!
      Berwald verkade på bruket och numera i hallen i Stockholm.......

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Tack Lars F!
        Det är ju sådan här kunskapsspridning PES är så bra på. Det gillar jag!
        Berwald verkade på bruket och numera i hallen i Stockholm.......
        Ja, PES måste ses som ett föredöme vad gäller kunskapsspridning tycker även undertecknad! Det är inte bara yta utan även innehåll.

        Var uppe på min lilla torpvind och letade fram en bok, enbart tack vare denna tråd på PES, SANDÖ GLASBRUK 1750-1928 av Torbjörn Fogelberg 1968. I denna rätt stabila bok finns nog det mesta som intresserar den som "snöat in" på det här bruket. Ursäkta 1960-tals språkbruket men det kändes rättplacerat på något sätt.

        LS
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

        Comment

        Working...
        X