Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kristallskål - tidig Kosta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kristallskål - tidig Kosta?

    Hej
    Jag har en stor kristallskål eller vad man ska kalla den, har lite konstig form.
    Den väger 2,8 kg, höjden är 25 cm på högsta stället, vidden är 26 cm och tvärs över öppningen är den 16,5 cm.
    Nu är frågan, kan det vara en tidig Kosta? I en bok av Ann Marie Herlitz-Gezelius: Kosta, där finns en bild över exponerade kristallföremål
    från ca 1900, så finns en skål som ser ut som denna, men finns inget mer skrivet om just denna skål, så jag vet inte om måtten stämmer med min.
    Inga märkningar av något slag finns.
    Catarina
    Bifogade filer

  • #2
    Hej
    Undrar om det inte är en jadinär (om jag stavar rätt), alltså en skål som man anordnade ett blomsterarrangemang på bordet vid middagar.
    Det var nog flera glasbruk som gjorde sådana här, men det kan mycket väl vara en Kosta. Det är för mycket jobb med snön just nu för att jag skall hinna leta i mina papper.

    DG

    Comment


    • #3
      Tack för det
      Vore tacksam om någon har tillgång till någon priskurant eller liknande så måtten kan kollas upp.
      Mycket snö här också i Gästrikland, ett ständigt skottande.
      Catarina

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av CatarinaB Visa inlägg
        Hej
        Jag har en stor kristallskål eller vad man ska kalla den, har lite konstig form.
        Den väger 2,8 kg, höjden är 25 cm på högsta stället, vidden är 26 cm och tvärs över öppningen är den 16,5 cm.
        Nu är frågan, kan det vara en tidig Kosta? I en bok av Ann Marie Herlitz-Gezelius: Kosta, där finns en bild över exponerade kristallföremål
        från ca 1900, så finns en skål som ser ut som denna, men finns inget mer skrivet om just denna skål, så jag vet inte om måtten stämmer med min.
        Inga märkningar av något slag finns.
        Catarina
        Hej Catarina,
        Sannolikt är sekelskiftet korrekt. En släkting var företagsläkare på Kosta vid den tiden. Har två kristallföremål en likadan (med liknande mått) samt en skål som kallas Tsarens skål.
        Torbjörn

        Comment

        Working...
        X