Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal Rörstrand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
    Intressant läsning Kim!

    Fyller på tråden med några assietter med Willowmönstret i flytande blått som jag köpte i somras. Inte jättegamla, men lite ovanliga, tycker jag. Willow hittar man ju annars överallt, men kanske inte lika ofta i flytande blått. Vad kallar man en sån här typ av assiett för?
    Hallå i kulingen...
    Visst är det Willow, typiskt engelskt, Staffordshire. Det var där man köpte mönster och plåtar för att "klistra på" olika modeller. Utan att veta mått gissar jag att assietterna var avsedda för frukt.
    .
    Gillar formgivningen med böljande kant, men ack för klumpiga brämen (om man vågar säga vad man tycker?) Flytande blått med Willow har jag inte sett tidigare, grattis... och so long...

    Comment


    • #47
      Jag vet inte riktigt hur man ska förklara det för att bli riktigt tydlig. Har skrivit om det tidigare här men orkar inte längre googla på gamla inlägg pga klocksajten som kommer fram istället. Det tål dock att upprepas så jag skriver igen. Risken är dock att att det ändå blir svårtolkat och inte så entydigt som man vill att livet ska vara:

      1. Servisnamn är förhållandevis nya företeelser. Gamla serviser har ofta inget namn vid tiden för tillkomsten utan har fått sina "namn" i efterhand. Ibland är dekoren så långlivad att man infört namn långt senare under dekorens livslängd. Jfr t.ex. Sverige, Svart. ( OBS! Sverige är dekornamn, Svart är färgen! alltså inte dagen "Svart Sverige". Det finns en Sverige, Blå också men men heter inte "Blå Sverige". Jämför också "Anna", som fanns i grönt, lila och brunt.

      2. För information om gamla serviser är man ofta hänvisad till samtida tryck, s.k. priskuranter.

      3. Priskuranternas primära syfte var att vara en prislista för kunderna.

      4. Priskuranterna var indelade i första hand efter porslinsmassa, modeller(former) och priser. Dekorer hade en sekundär funktion. Det var viktigast att se vad de olika teknikerna kostade. Inom de enfärgade koppartrycken var det ganska lika priser (förutsatt att det var samma modell. Skulpterade detaljer var dyrare än släta modeller). Att lägga på ett slott eller en blomma kostade lika mycket och dessa hamnade i samma prisgrupp. Oftast bara under benämningen "tryckt dekor".

      5. På samma sätt grupperade man ihop dekorer utan att binda sig för mycket till exakt utseende (så att man kunde variera sig under pågående tillverkningsperiod utan att behöva trycka upp nya priskuranter. Inflationen var ju inte alls lika hög som i modern tid). Målad, Rikt målad, Rikt målad med guld är några exempel. Flytande blått var en teknik som var lite dyrare än annan tryckt dekor och hade därför sin egen prisklass.

      6. När priskuranter har bilder så anger dessa exempel på de olika dekorerna som finns i de olika prisklasserna. Vissa har namn, för andra som inte döpts så anges den teknik som man kan hitta i prislistan. "Flytande blått" och en bild på en bestämd dekor betyder alltså inte att dekoren heter "flytande blått" utan att dekoren är namnlös och att tekniken är flytande blått.

      Hoppas det blev lite tydligare. Det jag härmed vill säga är att även moderna böcker innehåller fel. Felet är framför allt att man så gärna vill tillmötesgå dagens porslinssamlare att man fabricerar dekornamn där dessa inte finns. Troligen har de flesta dekorer haft ett nummer eller en intern benämning så att de gick att särskilja på fabriken vid tillverkningen, men en bok med dekornummer säljer troligen inte några större upplagor.

      Comment


      • #48
        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå i kulingen...
        Visst är det Willow, typiskt engelskt, Staffordshire. Det var där man köpte mönster och plåtar för att "klistra på" olika modeller. Utan att veta mått gissar jag att assietterna var avsedda för frukt.
        .
        Gillar formgivningen med böljande kant, men ack för klumpiga brämen (om man vågar säga vad man tycker?) Flytande blått med Willow har jag inte sett tidigare, grattis... och so long...
        Avsedda för frukt låter som en bra gissning. De ser lite väl kladdiga och klumpiga ut med sitt massiva tryck, men jag förlåter dem.


        Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
        Jag vet inte riktigt hur man ska förklara det för att bli riktigt tydlig.../...
        Mycket intressant läsning, Peter S. Litar mer på dig än på böckerna som finns i ämnet. Men det jag ville veta var vad typen, "formgivningen med böljande kant" heter, eller kallas för? Oavsett tryck. Inte vad de hette i priskuranterna. Mest för nyfikenhetens skull. De här ska jag dekorera köket med.

        Comment


        • #49
          Jodå, du förklarar dig tydligt Peter. Dessutom skall du inte emotsägas eftersom jag länge misstänkt att fler namn kommit till senare. Att författarna till flera böcker vill hålla med läsarna har jag aldrig tänkt på men att författarna i auktionstidningar och antikböcker ibland har fel var ju inte direkt någon nyhet, jag har sett "grodor" som man inte tror kunde vara sant. Föreslår vi lägger detta ämne till handlingarna, höjer blicken och finner något annat att diskutera.....

          Comment


          • #50
            Glasklart...?

            [QUOTE=Peter S;225538]Jag vet inte riktigt hur man ska förklara det för att bli riktigt tydlig. Har skrivit om det tidigare här men orkar inte längre googla på gamla inlägg pga klocksajten som kommer fram istället. Det tål dock att upprepas så jag skriver igen. Risken är dock att att det ändå blir svårtolkat och inte så entydigt som man vill att livet ska vara:

            1. Servisnamn är förhållandevis nya företeelser. Gamla serviser har ofta inget namn vid tiden för tillkomsten utan har fått sina "namn" i efterhand. Ibland är dekoren så långlivad att man infört namn långt senare under dekorens livslängd. Jfr t.ex. Sverige, Svart. ( OBS! Sverige är dekornamn, Svart är färgen! alltså inte dagen "Svart Sverige". Det finns en Sverige, Blå också men men heter inte "Blå Sverige". Jämför också "Anna", som fanns i grönt, lila och brunt.

            2. För information om gamla serviser är man ofta hänvisad till samtida tryck, s.k. priskuranter.

            3. Priskuranternas primära syfte var att vara en prislista för kunderna.

            4. Priskuranterna var indelade i första hand efter porslinsmassa, modeller(former) och priser. Dekorer hade en sekundär funktion. Det var viktigast att se vad de olika teknikerna kostade. Inom de enfärgade koppartrycken var det ganska lika priser (förutsatt att det var samma modell. Skulpterade detaljer var dyrare än släta modeller). Att lägga på ett slott eller en blomma kostade lika mycket och dessa hamnade i samma prisgrupp. Oftast bara under benämningen "tryckt dekor".

            Hallå,
            Tack till Peter för unika kunskaper och fin pedagogik. Och framför allt viljan att ta sig tid att förmedla, reda ut begreppen och förklara missförstånden. Suveränt.
            Att författarna till en jubileumsbok med ett museum bakom ryggen benämner Flytande blått som ett dekornamn när det egentligen är beteckning för en viss teknik,
            det är är överraskande. Nåja, som författare vet jag att man lätt missar, inte minst i förteckningarna. Må vara dem förlåtet.

            Du nämner Svart Sverige som ett exempel på villervallan (servisen har varit på tapeten tidigare). Enligt Nyström/Brunius förteckning är förhållandet detta:
            Svart Sverige se Svenska Herrgårdar. (Bra, då gör vi det.)
            Svenska Herrgårdar (Svart Sverige) 1845-1845..... efter gravyrer av Thersers gravyrer under benämning Svenska servisen. Bra, men den ser inte ut att vara släkt med
            Svart Sverige ens på långt håll. Dessutom finns den servisen inte med).
            Sverige 1920-1934... ny version av Svart Sverige.

            Ja, det är knepigt att vara amatör, men ganska spännande. Tack igen och so long...
            Last edited by Kim von Platen; 2012-11-28, 17:35.

            Comment


            • #51
              Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
              Men det jag ville veta var vad typen, "formgivningen med böljande kant" heter, eller kallas för? Oavsett tryck. Inte vad de hette i priskuranterna. Mest för nyfikenhetens skull. De här ska jag dekorera köket med.
              Modellen verkar heta CD elle GB (lite svårt att läsa av på dina bilder) och storleken är 7 8/4 (Sju och åtta fjärdedelar), vilket låter konstigt. Det brukar vara ett decimalbråk men åtta fjärdedelar är ju två hela. Siffran avser diametern i tum, och bara du vet om de är 7 eller 9 tum breda...

              För modelltyper finns en hel del gammal litteratur att tillgå. Förr höll man reda på sina modeller och visste om det var silvermodell, Dacca-modell, empirmodell eller något annat. Många gamla modellbeteckningar utgår från Meissens servismodeller som var de första europeiska servismodellerna. Men senare uppfann olika fabriker sina egna modeller. Den modell som dina assietter har vet jag tyvärr inte vad den heter.

              Comment


              • #52
                Tack Peter S

                Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                Modellen verkar heta CD elle GB (lite svårt att läsa av på dina bilder) och storleken är 7 8/4 (Sju och åtta fjärdedelar), vilket låter konstigt. Det brukar vara ett decimalbråk men åtta fjärdedelar är ju två hela. Siffran avser diametern i tum, och bara du vet om de är 7 eller 9 tum breda../..
                Är fortfarande i övningsstadiet med kameran när det gäller att ta detaljerade bilder inomhus.

                Stämpeln:
                F
                Rörstrand
                JS
                GD 7 3/4.


                Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                ../..Den modell som dina assietter har vet jag tyvärr inte vad den heter.
                Det är ganska oviktigt. Informationen som jag fick angående stämpeln var desto mer intressant, tycker jag. Tack!

                Comment


                • #53
                  Funderar på om denna gamla sejdel inte kan vara från rörstrand.. Iofs sprucken o trasig o lagad.. Men otroligt charmig:

                  Click image for larger version

Name:	100_2908.jpg
Views:	1
Size:	81,5 KB
ID:	542720 Click image for larger version

Name:	100_2915.jpg
Views:	1
Size:	73,2 KB
ID:	542722 Click image for larger version

Name:	100_2912.jpg
Views:	1
Size:	36,0 KB
ID:	542721

                  Comment


                  • #54
                    Hallå Tompa,
                    Trevlig, men jag undrar om det inte är Gustavsberg. Kolla måtten; ø 120 mm, höjd 15 mm?
                    So long...

                    Comment


                    • #55
                      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå Tompa,
                      Trevlig, men jag undrar om det inte är Gustavsberg. Kolla måtten; ø 120 mm, höjd 15 mm?
                      So long...
                      Ursäkta mitt sena svar.. Men visst har den dom måtten. Då är det gustavsberg. Vet du ålder på den Kim?

                      Comment


                      • #56
                        Hallå Tompa,
                        Tror att vi kom fram till året 1918 på den här tråden:

                        So long...

                        Comment


                        • #57
                          Rörstrand

                          Här finns en likadan, eller nästan. Min uppfattning är att dekoren på ditt stop verkar vara aningen senare än den på länken.

                          http://precisensan.com/antikforum/sh...er-R%F6rstrand!!

                          Citerar FBQ (#17): "Ornamenten är ren empire och ser inte så jättesen ut; så jag tror att den måste skapad åtminstone före 1845. Jag tror dessutom att den här muggen skulle ha varit svårsåld efter 1860; så innan dess ligger den."

                          Vanås slott (Wanås):
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #58
                            Hallå Tompa,
                            Mitt svar 1918 gällde mina muggar. Sällar mig gärna till experterna som gissar på mitten av 1800-talet vad gäller din pyts. So long..

                            PS. Tack Svärdet för länken som jag missat.

                            Comment


                            • #59
                              God fortsättning... låt maten tala...

                              Hallå,
                              Stoppar in servisen efter julborden och passar på att ta en bild. Diana, flint, 1927-35. Min favoritservis, vitt elfenbestonat är vackrast när
                              maten ligger på faten. Missfärgad och krackelerad, men vilken känsla. Diana har gjort sitt för i år.

                              Men jag undrar hur gammal modellen/föebilden kan vara. Minst 100 år äldre, gissar jag.
                              So long...
                              Bifogade filer
                              Last edited by Kim von Platen; 2012-12-26, 17:36.

                              Comment


                              • #60
                                Diana verkar ha varit framtagen speciellt för den amerikanska marknaden. Man ser mer av den där (eller på eBay) än va man gör här hemma. De flesta delarna brukar också vara märkta med "Made in Sweden". Stämmer det för dina delar också? Dessutom brukar det stå både Diana och ett dekornummer (5 siffror, men troligen inte på din odekorerade), vilket gör att jag tror att själva modellen kallas Diana. Ja, den här är verkligen en udda fågel i Rörstrands produktion. Svårt att säga varifrån förebilden kommer. Det verkar vara någon slags nyklassisk inspiration, men jag har inte sett någon direkt förlaga.

                                Comment

                                Working...
                                X