Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal Rörstrand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Gothia är varken Cup eller Towers utan här är det Rörstrand som gäller! Men jag hittar inte så mycket information. Stämpeln i godset ser ut som 29 eller 39?
    B9 där B står för tallrik B-modell och 9 för storleken (normalt i tum).
    < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

    Comment


    • Tack emde för info! Det var nytt för mig att det handlar om tum.
      /Lars M
      Last edited by Lars M; 2019-02-20, 18:14.

      Comment


      • En avsiktligt krackelerad assiett av Louise Adelborg kan jag inte hitta något namn på men nog är den tidstypisk från 1930-talets början? Om det finns ett årtal i godset går det inte att läsa.
        Bifogade filer

        Comment


        • Det verkar som att Rörstrand återanvände namn på sina serviser. Elisa anges bland signaturer från Rörstrand vara från 1918-20. Men nog är denna från 1961? Poem finns angivet 1960-69/83-87 samt 2005. Här är det Ulrica Hydman-Vallien (1938-2018) som gjort design och dekormålaren har satt sin signatur.
          Tveksamt om Poem platsar på rubriken men den får följa med i tallrikstraven....
          Bifogade filer

          Comment


          • Lisa

            Nyss Elisa nu är det dags för Lisa från 20-30 talen.
            Bifogade filer

            Comment


            • Anita från Rörstrand och någon gång på 1930-talet.
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                Tack Andres - nu verkar PES ha ett rättstavningsprogram........
                Här två bidrag till tråden men utan benämning. Blommorna har dock sifferbeteckning: 471.
                Lars M, vet du vad den blå dekoren heter så här 6 år senare?

                Comment


                • Hej Lotta och välkommen till PES!
                  Nej, tyvärr vet jag inte det. Mycket namngavs men när man "lånade" andra tillverkares dekorer eller gjorde snarlika blev det inga namn.
                  Här kan man botanisera men det hjälper föga om man inte har namnet http://www.svenskt-porslin.net/index.htm
                  Last edited by Lars M; 2019-11-14, 15:45.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                    Dök på den här gamla, men välbevarade damen under dagens loppisrunda. Det ser ut som om hon sörjer eller ber. Stämpeln känns gammal. Förmodar att det är ett fat till en kaffekopp.

                    Känns den bekant? Tacksam för svar.
                    Råkade titta in på denna "gamla" tråd och såg denna lilla assiett,
                    jag kom direkt att tänka på begravningskonfekt, kanske en lämplig
                    sak att lägga upp några sådana på.....

                    Comment


                    • På gränsen mellan ALP och Rörstrand-Lidköping tog man med båda varumärkena från första halvåret 1942.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Kraka var väl inget bra namn på porslin från Rörstrand. Då passade Aslög bättre! Här en assiett från 1960-talet (622). Om maken Ragnar (Lodbrok) fått något porslin uppkallat efter sig vet jag inte. Och vem som formgivit dekoren på Aslög vet jag heller inte. Leena Mörsky (1936-2018) gjorde ju mycket åt Rörstrand men det var kanske senare?
                        PS Ragnar och Aslög var väl till en början gifta på Stockholmska ? https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms%C3%A4ktenskap DS
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars M; 2020-06-04, 19:30.

                        Comment


                        • Gerd är du belåten? Nej, hellre Gärdebylåten! https://www.youtube.com/watch?v=skGt7FlyK74
                          Hursomhelst här kommer Gerd från 1946 och då är hon väl gammal och tillhör riskgruppen...
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • En tallrik med tre svenska städer är väl något av rekord: A.G. Wexiö, Örebro och Löfbergs Malmö. Om sistnämnda finns mer här https://www.sydsvenskan.se/2014-08-2...ergs-glasbutik. Stämplarna i godset är lite svårlästa men M35 och 010 kan det stå? 26 cm Ø.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Concord

                              Gammal och gammal - ja, så där 55 är väl halvgammal... Concorde blev ju inte ens så gammal. Vem på Rörstrand som gjort denna sparsmakade Concord har jag inte lyckats hitta.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Greta

                                Vad kan vara mer aktuellt än Greta? Nja, inte denna som är från tiden 1911-26. Men jag har sett uppgifter på att namnet återanvänts 1932-35 och 1938-41. Men man kan inte veta - vilken Greta?
                                svenskt-porslin.net är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, svenskt-porslin.net har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars M; 2020-11-11, 19:29.

                                Comment

                                Working...
                                X