Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal Rörstrand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Saga från Rörstrand hittar man inte bland de serviser som brukar redovisas bland stämplar och signaturer.http://www.signaturer.se/Sverige/Rorstrandmodeller.htm Här finns dock uppgift att det är flintgods och kommer från Rörstrands besök i Göteborg i början av 1930-talet. http://www.antikviteter.net/antikpra...tml?1281366071
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2021-03-09, 18:49.

    Comment


    • En grön assiett (15,5 cm Ø) modell Malmö kan jämföras med en turkisk blå http://precisensan.com/antikforum/sh...rstrand/page12
      Motiven är olika och jag har förstått att det finns många olika motiv. Hur många? Uppgifter om årtal varierar också från modell 1828 till det mest troliga 1880-1907. Men de gjordes kanske ända till 1934?
      Bifogade filer

      Comment


      • Fredrik Thorsson (1865-1925) var bl a finansminister i flera omgångar för så där hundra år sedan. Och sedan hamnade han på en tallrik från Rörstrand.... Får se hur det går med nuvarande finansministern...
        Bifogade filer

        Comment


        • Ih. B

          Tror ni detta kan vara gammalt rörstrands porslin månntro? Click image for larger version

Name:	20210910_171827.jpg
Views:	1
Size:	29,0 KB
ID:	575423Click image for larger version

Name:	20210910_171817.jpg
Views:	1
Size:	35,6 KB
ID:	575424

          Comment


          • Den ser ut att komma från Gabriel Keramik, dock med lite slarvig märkning.

            Comment


            • Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
              Den ser ut att komma från Gabriel Keramik, dock med lite slarvig märkning.
              okej, tack

              Comment


              • Ett stort stop (15,5 cm högt och 10 cm Ø) med knätofs och gammeltjo. Svart stämpel Rörstrand. Mer fiolspel här https://www.facebook.com/watch/?v=472964919469794
                Bifogade filer

                Comment


                • En liten skål i flintgods, 1800-tal kanske?

                  Click image for larger version

Name:	rörstrand1.jpg
Views:	1
Size:	75,2 KB
ID:	575498

                  Click image for larger version

Name:	rörstrand2.jpg
Views:	1
Size:	80,1 KB
ID:	575499

                  Mvh Mikael

                  Comment


                  • Omkring 1870-80 vill jag tro, utan att veta exakt.

                    Comment


                    • Skaka galler skall man väl inte behöva göra för lite sås från den här... även om den är från mitten av 1920-talet!
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Denna vas köpte jag för ett tag sedan, hade för mig jag sett något liknande innan men när jag sökte efter jag fått hem den gick jag bet.

                        Click image for larger version

Name:	Rör1.jpg
Views:	1
Size:	62,2 KB
ID:	576256

                        Click image for larger version

Name:	Rör2.jpg
Views:	1
Size:	60,1 KB
ID:	576257

                        Click image for larger version

Name:	Rör3.jpg
Views:	1
Size:	60,8 KB
ID:	576258

                        Comment


                        • Hej MaikiMajk, på denna tråd finns lite
                          info om denna gamla exportstämpel....



                          Skojig vas f.ö.

                          Comment


                          • Tack Prylsnubben,

                            Jag hade inte koll på att det var just en exportstämpel. Hade ändå gett upp hoppet om att kunna knyta den till någon.

                            Har för mig att jag sett denna idé med klättrande keruber på en vas eller krus i nåt sammanhang, men det behöver ju inte vart en Rörstrand pjäs. Designen kan ju vara kopierad, åt ena eller andra hållet. Men den är kul, jag gillar den förutom färgerna då kanske.

                            Comment


                            • Om man googlar på rätt saker dyker det upp en del liknande(vase climbing putti), men inget Rörstrand dock.

                              Varför kallas de "Putti" förresten?

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av MaikiMajk Visa inlägg
                                Varför kallas de "Putti" förresten?
                                SAOB skriver att putto (plural: putti) kommer från italienskans ord för pojke; "liten (ofta naken) barn- l. änglafigur använd inom konsten".

                                Comment

                                Working...
                                X