Sidan 3 av 28 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 13 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 273

Ämne: Gammal Rörstrand

Citat Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
    Mitt nya bidrag är ett fat med mönstret Turkiskt blått i grått. Ett av fem porslinsföremål som jag håller som mest kärt, trots skadan med den fula limningen.
    Borde man inte kunna lösa upp limmet på något sätt och därefter limma på nytt, men mer diskret?

Hallå,
    Försök försiktigt att lösa upp limmet med gamla hederliga Aceton, använd munskydd... dutta med bomull och ha skyddshandskarna på.
    Det funkar på gamla soldater.
    So long
    Senast redigerat av Kim von Platen den 2012-11-14 klockan 23:23.

En av mina favoriter och bland dom första kanna Turkiskt blått.
    Bilder på en annan "mandarinkopp"
    Bifogade bilder Bifogade bilder              

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå,
    Försök försiktigt att lösa upp limmet med gamla hederliga Aceton, använd munskydd... dutta med bomull och ha skyddshandskarna på.
    Det funkar på gamla soldater.
    So long
    ToterMann
    Hej Kim,

Det skall jag nog testa. Hade faktiskt tänkt höra mig för hur jag bäst får bort limmet. Det finns spår efter en gammal klammerlagning på baksidan. Det såg säkert bra ut, men sen var någon där med stora mängder Karlssons klister eller motsvarande. Men jag dömer dem inte för det, då de förmodligen hade slängt det annars.

Var får man tag i Aceton?

Citat Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
    Borde man inte kunna lösa upp limmet på något sätt och därefter limma på nytt, men mer diskret?
    Hej Hossbach,
    Ska utföra en viktig operation i helgen med min patient Turkiskt blått i grått. Får se om Aceton gör någon verkan. Superlim har jag använt förr med mycket gott resultat. Rekommenderar ni något annat lim?

Rekommenderar T-röd för limupplösning,funkar toppenbra o luktar inte så illa som acetonet.Sedan är det bara att tvätta av (med T-röden) brottytan noga o limma m.superduperlim

Det finns superlim avsett för porösa material, t ex keramik. Ett tips är att använda en liten mängd så det inte tränger ut i skarven.

Hallå...
    och vad heter superlimmet?
    So long...

Finns det någon moderator som vill flytta mina inlägg till den andra Rörstrands tråden. ¨

För den tråd har fastnat i limträsket!!!

Ilse och Eva från Rörstrand

Ilse får väl räknas till en gammal Rörstrand. Eva är väl inte fullt så gammal och jag tror att det finns en ännu äldre äldre Eva från Rörstrand.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 3 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 3 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •