Det är samma motiv på alla tre men olika bårder och en färglagd.
Den ena är en sk. mandarinkopp troligen från ca. 1820 talet.
Men visste det finns likhet med Svart Sverige.
Har inga speciella råd att ge, lite tur en del kommer från lådor på auktioner och andra är ren tur går inte mycket på loppisar och liknande.
Man får inte ha bråttom.![]()
Gallertallriken med puttona är en tryckplåt som Rörstrand "ärvde" av Marieberg när det lades ner. Kul att se!
Har ju inte skaffat jättemycket nytt på senare tid, har ju en del sedan tidigare som jag redan visat. Det här fatet hittade jag dock i somras. Någon som vet mer detaljer om dateringen av dekoren förresten?
Helena Dahlbäck Luttemans "Svenskt porslin" anger att dekoren skulle höra hemma runt 1800, jag skulle ju ha gissat ett par decennier senare. Men den kan ju ha funnits kvar i produktion en tid.![]()
Hallå,
Servisen brukar kallas 1799 års modell, flintgods med flikdekor och det är fatet till terrinen du fyndat. Den engelska modell är betydligt äldre.
So long....
Jo, som terrinfat är det lite svåranvänt. Men såg det på en loppis är på Gotland i somras för 20:- och har inga delar av dekoren förrut, så passade på ändå.
Underbara objekt, apps. Riktigt kul att det blev fart på tråden! Från början ville jag ju egentligen bara ha en datering av min nyinköpta assiett. Men en liten-, eller stor utställning passar ju bra i Gammal Rörstrand. Ungefär som i en av mina favoriter, tråden Gammalt Gustavsberg. Ämnet Rörstrand har ju märkligt nog nästan legat i en törnrosasömn den senaste tiden.
Mitt nya bidrag är ett fat med mönstret Turkiskt blått i grått. Ett av fem porslinsföremål som jag håller som mest kärt, trots skadan med den fula limningen. Bortsett från lagningen är fatet i underbart skick. Köpt samtidigt som faten i länken, av samma säljare och för samma pris. http://precisensan.com/antikforum/sh...ghlight=denons
Stämpeln verkar gammal. Vad tror ni?
De flesta tallrikar som dök upp i den gamla tråden här - http://precisensan.com/antikforum/sh...%2FR%F6rstrand med den bågformiga Rörstrandsstämpeln verkade vara från mitten av 1800-talet. Turkiska servisen skall ju ha tillverkats ca 1840-1875. Har tallrikar i blått och grönt men inget svart (eller grått).
Hallå moderator,
Två intressanta trådar på samma tema, varför inte bunta samman?
Och plocka bort sådant här ovidkommande inlägg So long...
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)