Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Såg i barock form - vad kan den ha använts till?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Såg i barock form - vad kan den ha använts till?

    En ca 25 cm handsmidd såg i troligen stål. Formen är barock, och föremålet kan möjligen vara från tiden.

    Men - vad kan sågen ha använts till/varit avsedd för? Undrar MorrieClick image for larger version

Name:	IMG_2298.JPG
Views:	1
Size:	42,8 KB
ID:	652179Click image for larger version

Name:	IMG_2297.JPG
Views:	1
Size:	26,9 KB
ID:	652178

  • #2
    Bröllopsgåva?

    Hallå Morrie,
    Fin såg, den bästa jag sett. Stål är det inte men det ser ut som myrmalm eller järn. Bränt i linolja, bra. Vad sågen var avsedd för
    kan jag inte säga, handtaget är klent, vilket för tanken till tjejer på den tiden. Gissar att det är en bröllopsgåva från en lärling till
    sin blivande fru någon gång på 1700-talet. So long....blir gärna motsagd och saknar Lasse H.

    Comment


    • #3
      Kim ska ha Tack för svar. Det är alltid roligt att få höra av personer som kan så mycket mer än en själv i ämnet.
      Bröllopsgåva låter rimligt - jag tyckte också den är lite klen/ hälsar Morrie.

      Comment


      • #4
        Dom brukar benämnas brödsåg

        Comment


        • #5
          Det var väl mest i Skåne det användes brödsågar.....till kavringen.

          Comment


          • #6
            Hallå,
            Tänkte som Nobe, brödsåg, men det måste ha varit små bröd man bakade i Skåne. So long...

            Comment


            • #7
              Om det är en brödsåg: man kanske ställde brödet på högkant och därmed behövde mindre såg?/tänker Morrie.

              Comment


              • #8
                Det är en brödsåg. En fin sådan!
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

                Comment


                • #9
                  Sladden med flera ska ha Tack för visat intresse. Visst är brödsågen fin!/ säger Morrie.

                  Comment


                  • #10
                    Den är den finaste jag sett
                    Mvh/Bengt

                    Comment


                    • #11
                      Jag tittade i en bouppteckning från Tjörn och blev inte klok på vad en kakeknäck kunde vara för ett järnföremål. SAOB förklarade inte heller, så jag googlade och fick träff på Digitalt Museum - på brödsågarna! Där kallas de även för brödkrusare, brödknäck, kakkrusare, brödrandare, m.m.

                      Det verkar alltså som att man har använt dessa för att markera delningslinjer i brödet före gräddningen, för att det senare ska gå att bryta isär - inte för att såga färdiggräddat bröd.

                      Comment


                      • #12
                        Intressant, men borde det inte gå bättre
                        att göra brytlinjerna i den ogräddade degen
                        med en vass kniv.
                        Har själv en "modern" brödsåg hemma som
                        används när brödet är för mjukt att skära
                        med kniv.

                        Comment


                        • #13
                          Jo, jag funderade också över varför man inte använde kniv. Det kan hänga ihop med att en deg som är elastisk drar ihop sig lite, bort från snittet (tänk på de stora "såren" som blir av varje snitt på ovansidan av baguetter). Så om man skär ända ner till bordet (lätt hänt med en tunt utbakad deg) så har man inte längre en brödkaka utan ett antal separata portionsbitar som ska krånglas in i och ut ur ugnen. Tandningen borde garantera att man har en viss sammanhållning i botten, men samtidigt en brottanvisning. Ergonomin för att hantera de antika brödsågarna verkar mycket bättre när man tänker sig att trycka märken i deg med den, än att såga i ett bröd. De moderna är ju däremot gjorda för att såga med.

                          Jag förmodar att brödet var såna här mjuka, ganska tunna, kakor, som de visar i den här artikeln från Tjörns hembygdsgård:

                          Sjömännen hade med sig torra sådana brödkakor ut till havs, och bröt bitar som de blötte upp i kaffet.

                          Comment


                          • #14
                            Helt klart är det ju olika. Jag har förknippat brödsågar med södra Sverige, men haft dålig koll på exakt var- i Mellansverige finns de inte alls - varken som brödsåg eller kakeknäck. Här har man ju mest använt degsporre.

                            Är de bättre lämpade för någon viss typ av bröd. Jag ser ju att de flesta exempel är från Bohuslän, någon från Västergötland. Det är ju annars jästa hålkakornas område men kanske är det någon skillnad jag inte tänker på?

                            Comment


                            • #15
                              (Fortsättning på min kommentar till Prylsnubben ovan)

                              Man kan förstås också tänka sig att brödsågarna användes för att dela nygräddade brödkakor. Ordet "brödrandare" tycker jag dock tyder på att redskapet gör ett mönster i brödet, som är kvar ett tag - alltså att brödet fortfarande håller samman och går att hantera som en helhet efteråt.

                              Men i vilket fall tror jag att redskapet trycktes ner i brödet, inte drogs fram och tillbaka som en såg; jag tycker formgivningen talar för ett symmetriskt grepp med en hand i var ände.

                              Comment

                              Working...
                              X