Sidan 1 av 5 1 2 3 4 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 47

Ämne: Såg i barock form - vad kan den ha använts till?

Såg i barock form - vad kan den ha använts till?

En ca 25 cm handsmidd såg i troligen stål. Formen är barock, och föremålet kan möjligen vara från tiden.

Men - vad kan sågen ha använts till/varit avsedd för? Undrar MorrieNamn:  IMG_2298.JPG
Visningar: 502
Storlek:  42,8 KBNamn:  IMG_2297.JPG
Visningar: 417
Storlek:  26,9 KB

Bröllopsgåva?

Hallå Morrie,
    Fin såg, den bästa jag sett. Stål är det inte men det ser ut som myrmalm eller järn. Bränt i linolja, bra. Vad sågen var avsedd för
    kan jag inte säga, handtaget är klent, vilket för tanken till tjejer på den tiden. Gissar att det är en bröllopsgåva från en lärling till
    sin blivande fru någon gång på 1700-talet. So long....blir gärna motsagd och saknar Lasse H.

Kim ska ha Tack för svar. Det är alltid roligt att få höra av personer som kan så mycket mer än en själv i ämnet.
    Bröllopsgåva låter rimligt - jag tyckte också den är lite klen/ hälsar Morrie.

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Dom brukar benämnas brödsåg

Det var väl mest i Skåne det användes brödsågar.....till kavringen.

Hallå,
    Tänkte som Nobe, brödsåg, men det måste ha varit små bröd man bakade i Skåne. So long...

Om det är en brödsåg: man kanske ställde brödet på högkant och därmed behövde mindre såg?/tänker Morrie.

Det är en brödsåg. En fin sådan!
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Sladden med flera ska ha Tack för visat intresse. Visst är brödsågen fin!/ säger Morrie.

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Den är den finaste jag sett
    Mvh/Bengt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •