Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta bort färg från Wegner fåtölj?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Ta bort färg från Wegner fåtölj?

    God Afton alla PESare!

    Härom veckan var jag så lyckligt lottad att jag lyckades fynda en Wegner fåtölj på en av mina favoritloppisar.
    Stolen är i ek misstänker jag men dessvärre har någon målat den vit. Hantverkskunnandet vid målningsarbetet har dessvärre varit undermåligt och fåtöljen ser inte bra ut.

    Jag har inte bestämt mig men funderar på att antingen lämna in den för en renovering men samtidigt vore det skoj att göra arbetet själv.
    Sits och rygg är förhållandevis lätta att klä om själv men vad göra med målarfärgen?

    Att avluta ek är inte bra vet jag då den gärna svartnar men hur fungerar till exempel Delfins färgborttagning på ek?
    Finns det kanske andra metoder att på kemisk väg få bort färgen?

    Givetvis innebär allt det här en hel del arbete och kanske är det lika bra att göra det professionellt? Misstänker i och för sig att det blir ganska dyrt?

    Jag tar tacksamt emot alla tips och råd som ni kan tänkas ge!

    Vänligen

    jpawson

  • #2
    Bromsolja och kaustiksoda är klassiska tips. Bromsolja är inte lika aggressivt som kausiksoda men kan ta lite tid och förutsätter att träet inte suger åt sig oljan. Jag tog bort färgen från teakhöljet till en B&O-bandspelare som någon hade målat vit med den metoden.

    Comment


    • #3
      Man kan fjerne maling ved at smøre et lag brun sæbe på, og dække til med plast. Næste dag er malingen opløst.
      (Brun sæbe er en gammel type sæbe, ravfarvet, blød masse der normalt piskes ud i vand. Jeg ved ikke hvad det hedder på svensk, og jeg mener det er kraftigt basiskt)
      Ved ikke hvordan det går sammen med eg.
      Hilsen Helle

      Comment


      • #4
        Hej Helle och tack för ett bra tips!

        Brun såpa eller Brunsåpa verkar vara svårt att få tag på i Sverige, där vår traditionella såpa är grön eller gul.

        Här finns en artikel om såpa

        Comment


        • #5
          Interessant artikel om sæbe.
          Måske har den grønne eller gule sæbe samme egenskaber som den brune sæbe?

          Jeg har fjernet tykke lag oliemaling af metal-emner som dele af dørgreb m.m med brun sæbe.

          Mange hilsner
          Helle

          Comment


          • #6
            Hej och ett stort tack till alla hjälpsamma!!

            Brunsåpa verkar ju som ett bra alternativ om det inte vore så svårt att få tag i här i Sverige?

            Kaustiksoda kan tydligen påverka limmet i fåtöljen och det vill jag inte då den är stabil och verkar vara i bra skick under vitfärgen.
            Bromsolja vet jag för lite om så det faller nog bort.

            Har hört en del gott om Delfins färgborttagning men får höra mig för lite mer innan jag skrider till verket.

            Oavsett metod blir det en del timmars arbete innan jag är klar. Har dessutom ytterligare en dansk stol som behöver "strippas" från vitfärg så det är bara att hugga i när jag omsider kommer hem. Om jag inte lämnar in den till renovering då förstås!?

            Vänligen

            jpawson

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av jpawson Visa inlägg
              Hej och ett stort tack till alla hjälpsamma!!

              Brunsåpa verkar ju som ett bra alternativ om det inte vore så svårt att få tag i här i Sverige?

              Kaustiksoda kan tydligen påverka limmet i fåtöljen och det vill jag inte då den är stabil och verkar vara i bra skick under vitfärgen.
              Bromsolja vet jag för lite om så det faller nog bort.

              Har hört en del gott om Delfins färgborttagning men får höra mig för lite mer innan jag skrider till verket.

              Oavsett metod blir det en del timmars arbete innan jag är klar. Har dessutom ytterligare en dansk stol som behöver "strippas" från vitfärg så det är bara att hugga i när jag omsider kommer hem. Om jag inte lämnar in den till renovering då förstås!?

              Vänligen

              jpawson
              Det jag funderar är om det inte finns risk att lacken som ligger under färgen också ryker. Och då krävs ju omlackning om du nu tänker återställa stolen till sitt forna jag. Ett alternativ kan så klart vara att ta bort all yta och i stället olja träet. Det är nog lättare att få en fin yta själv med oljning än att försöka sig på att lacka.

              Comment


              • #8
                Hej och tack för svaret!

                Du får ursäkta mitt sena svar men jag glömde av både tråden och stolen ett tag.

                Jo det stämmer nog som du säger att även lacken försvinner så jag gjorde ett försök att helt enkelt skrapa stolen med en lagom slö/vass Morakniv och det gick faktiskt riktigt bra. Målarfärgen man har använt släpper i stora flak och det går ganska fort att få bort det mesta.
                Problemet kommer att bli med det som sitter i porerna och som är lite värre att avlägsna med kniv men det får bli ett senare problem när jag fått bort merparten av färgen.

                I värsta fall får jag använda Delfin och senare olja den men vi får se när jag kommer så långt.

                Vänligen

                jpawson

                Comment


                • #9
                  Hallå ,
                  Det hade varit ganska bra att se en bild av skönheten, i annat fall är det svårt att komma med förslag.
                  Ek är ju kanske det bästa av träslag, stenhårt och med en "oljig" yta som gör att den är lätt att göra ren från
                  andras kludd.

                  Börja med att skrapa/trycka med den där trubbiga morakniven, bra. Kör en omgång med med högtrycksspruta. Pilla bort.
                  Kör igen om det behövs. Behandla till sist med vax. Så skulle jag göra. Eller vad säger du Gideon?

                  Comment


                  • #10
                    Hej!

                    Ja en bild brukar ju hjälpa till men dessvärre har jag bara en tillgänglig just nu och det är samma som jag postade i en annan tråd, men var så goda ändå.
                    Har ett par bilder till på min iphone och skall försöka få in dem här senare i kväll. Befinner mig till sjöss just och vårt internet är så otroligt trögt att det inte är säkert jag lyckas.

                    Själva skrapningen går bra och jag misstänker att det är någon form av tunn lack på stolen. Högtryck kanske kan fungera men låter lite våldsamt? Jag brukar rengöra gammal tryckimpregnerad trall med sprutan och det syns med en gång i träet. Nu är ju ek mycket hårdare men ändå?
                    Men det går ju alltid att testa på en inte så synlig plats först.

                    Nåväl, här kommer en bild på stolen som den såg ut vid hemkomsten. Den har blivit omklädd minst två gånger och har nog några år på nacken.
                    Hittade en nolla och en åtta inslaget in den bakre tvärliggaren och frågade Carl Hansen i Danmark om de kunde hjälpa mig att tyda den märkningen men icke.



                    Vänligen

                    jpawson

                    Comment


                    • #11
                      Hej igen!

                      Lyckades faktiskt få upp tre bilder men det är inte de jag hoppades på att visa. Resten ligger i minnet i kameran hemma och det tar tre veckor till innan jag kommer hem från havet. Så detaljbilderna får vänta.

                      Vänligen

                      jpawson



                      Comment

                      Working...
                      X