Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artillerigranat fra 1870-1880

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Artillerigranat fra 1870-1880

    Vi ryddet på hytta forrige uke og fant denne som jeg skjønte raskt var en granat.

    Ifølge forsvaret som hentet den for destruksjon var den en modell som var i bruk ca.1870-1880 Sansynligvis en øvningsgranat fyllt med sand istedenfor svartkrukk og blykuler. Ingen vet hvor den kommer fra, men det stod en gammel skomakerstue på tomten og når den ble revet fant de mye forskjellig så den kan komme derfra og ha blitt brukt som lodd e.l.

    Click image for larger version

Name:	DSC_0077.jpg
Views:	1
Size:	133,1 KB
ID:	650412Click image for larger version

Name:	DSC_0079.jpg
Views:	1
Size:	151,4 KB
ID:	650413

    Jeg har også lagt ved bilde av en lignende modell som ikke er rustet. Blyknappene er for å få rotasjon i kanonløpet.

    Click image for larger version

Name:	384px-Shell_Japan.jpg
Views:	1
Size:	40,9 KB
ID:	650414

    Banden

    PS.Granaten er nå destruert ved sprengning for sikkerhets skyld og for at den ikke skal bli funnet på nytt og forårsake ny utrykning fra forsvaret.

  • #2
    I Sverige införs den här typen av artilleri 1863. Det är tre kanoner: 6,68, 7,66 och 9,62 cm. De svenska projektilerna har bara sex styrknappar och dessa är av zink. Systemet var dåligt fast det fick hänga med fram till 1881 då den första bakladdaren kom.

    Comment


    • #3
      Hej

      Takk for info Granaten jeg fant tror jeg bare hadde 6 styreknapper, bildet nederst var bare et eksempel fra Wikipedia. det norske og svenske forsvaret benyttet vel antagelig samme ammunisjon siden vi var i union på den tiden?

      mvh
      Banden

      Comment

      Working...
      X