Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hitta ett par exempel i en bok, dessa två är en sockerskål och en
    saladier.

    Serien heter visst Lorgnet och inte som jag skrev förut

    Dessa två sägs vara gjorda på Eda år 1862 pressade i en gråtonad massa,
    sockerskålen finns i 3 storlekar.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Jag har ett par sockerskålar med liknande dekor - de ligger ju redan på AP - aal har talat om att föra över bliderna hit - men jag antar att han kommer att få ganska mycket jobb med det - så jag kan ju lika bra lägga över dem själv. Är båda dessa lornjett? Aal har ju själv en formblåst karaff med samma "ögon" som i mitt tycke känns yngre, men jag kan inte mycket om de olika varianterna. Hur långt fram i tiden hittar du de i priskuranterna?

      Den lila färgen kommer ju av att man avfärgat glasmassan med brunsten, vilket utifrån en kemisk reaktion (vad jag förstår påskyndas processen av exponering för solljus - fast kanske en duktig glasvetare skall korrigera mig) får glaset att med tiden bli lila. Det är kanska vanligt på 1800-talspressglas. Jag har aldrig sett någon kopia som lyckats kopiera det hela trovärdigt, men det skulle säkert gå om någon lade manken till ordentligt.
      Bifogade filer
      Last edited by FBQ; 2007-02-16, 14:18.

      Comment


      • #18
        Här är ett nålfat med samma lila ton.
        Frukfatet som kom från min morfars morbror, som jag saknar en hel del, hade också en kraftigt lila ton - sexkantig fot med pressat stjärnmöster under, vriden fot och sedan skål med skärslipningsimitation och akantusslingor. Nå, jag får väl försöka hitta en ersättare någonstans.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Hade glömt att jag redan visat sockerskålen
          Får skicka med två saker som inte varit med på AP eller här i stället:
          Fatet är lite mitt emellan nålfat och assiett i storleken, men jag tror att det är ett nålfat. Är det andra ett sillfat? Glasmassan är i alla fall rejält tjock.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Inte bra när nya samlarområden presenteras. Skall på några loppisar idag och kommer förmodligen att titta på pressglas. Kan inte hålla på med allt men när intresset väckts så är det svårt att stå emot. Tack för hjälpen med stakarna.

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Här är ett nålfat med samma lila ton.
              Frukfatet som kom från min morfars morbror.

              nålfat kan du förklara. En teknik eller ? Har inte hunnit lära mej detta än.
              Last edited by LO-Teks; 2007-02-16, 11:54.
              [I]Bättre att fråga och för stunden förrefalla dum och bli smart, än att förefalla smart för stunden och förbli dum.[/I]

              Comment


              • #22
                Nej - ett nålfat är för att förvara nålar på medan man syr, för att de inte skall komma bort (du kanske inte sådana allt för ofta )

                Comment


                • #23
                  Okej Jag blev fundersam när det stod nålfat och direkt efter fruktfat.
                  [I]Bättre att fråga och för stunden förrefalla dum och bli smart, än att förefalla smart för stunden och förbli dum.[/I]

                  Comment


                  • #24
                    Passar på att lägga in en bild på en av mina favoritskålar.
                    16 cm hög och diameter på skålen är 14,5 cm.
                    Knack i botten .
                    Ovanligt med det höga benet till den lilla skålen tycker jag.
                    Fot och skål verkar vara pressade var för sig.
                    Sedan är det runda släta benet ditsatt. Inuti skålen ser det ut som om glaset jäst över precis över benet.
                    Någon som vet hur det är gjort?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Spär på med ytterligare ett kakfat. Mönstret som väl kan liknas vid en kanelbulle eller en snäcka är vad jag har förstått från antingen Eda eller Gryt i Närke. Har sett några med inpressat Gryt i massan. Om detta är Gryt eller Eda vet jag inte då det är osignerat. Kan också vara så att andra bruk gjort detta mönster.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        När Gryt ldes ner så köpte Eda formarna. Märkta GRYT, är från Gryt. omärkta från Eda.

                        Comment


                        • #27
                          Kecke jag tror att benet till din skål är frihandsblåst och att det fått foga samman en pressglasfot och en pressglasskål. Äldre pressglasföremål är ju till ganska stor del hantverksalster.
                          Salt och pepparkaret på min bild har ett handtag som är frihandsblåst.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Skriver på den här tråden. När jag var och loppade i veckan såg jag ett fruktfat likadant som det Ulferic har - men märkt just GRYT.
                            Har varit på jakt efter ett fruktfat ända sedan det som kom efter min morfars morbror och som jag blivit lovat blev söderslaget av mors och fars katt. Det här var ju lite om det hör hemma 1897-1903 lite nytt - det här ser ju lite modernare ut. Men snyggt, och roligt att det är märkt och . Det kostade 450:- som jag inte tycker är något fyndpris, men lika fullt inte hutlöst. Enda märkta jag har förrut är en assiett från Skruf.
                            Kan jag få lite råd om jag skall slå till - tror det finns ganska god chans att den finns kvar den här veckan också - annars får jag väl hitta något annat.

                            Comment


                            • #29
                              Slå till blixtsnabbt. Om du inte vill ha den så köp den åt mig!!!

                              Comment


                              • #30
                                Då slår jag till - vi får se om den är kvar - kanske du kan få den E. B. - om inte annat byta mot något lite äldre

                                Comment

                                Working...
                                X