Hej ...vill veta lite mer om dess och de har nåot värde...den är jättegammal...mvh Pia
Hej ...vill veta lite mer om dess och de har nåot värde...den är jättegammal...mvh Pia
Hejsan!
Din klocka är inte speciellt gammal. Det rör sig om en klocka från sekelskiftet 1900 +/- 10-20 år.
Modellen kallas droppur ooch är väldigt vanlig.
Om det rör sig om en Seth Tohmas eller en Jerome & co eller någon annan tillverkare låter jag vara osagt. Det brukar finnas en limmad etikett i fodralet, öppna luckan och se ifall det inte sitter någon där.
Jag vet inte om det är okej att disskutera värde på PES, men hur som, klockans värde är i princip noll.
brukar ligga ute på en del auktionsfirma med utrop på 50-lappen eller hundringen. Oftast förblir dom osålda.
mvh
Det fanns flertalet tillverkare som under perioder använde sig av örnar i olika utformningar på sina etiketter.
Jag kan dock inte placera just denna på rak arm.
Står det inget på etiketten? Örnen verkar hålla i en sköld, vad står det i skölden?
Etiketten brukar kunna tala om, föruton tillverkare och tillverkningsort, hur många dagar uret gick innan det behövde dras, tex 8 dagar.
Ja det där kan ju variera lite Sladden.
En "sillalåda" i Stockholm är i princip utan värde (50-300:-), (samma gäller droppur) i fungerande skick medan en "sillalåda" i Danmark går för flera tusen på en auktion. Detta gör att dom i Skåne går för betydligt mer än i Sthlms-området.
Dock finns det alltid ett affektionsvärde i ärvda föremål som inte ska föraktas.
mvh
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)