Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: amerika klocka

amerika klocka

Namn:  blandade mobilbilder 134.jpg
Visningar: 1933
Storlek:  48,7 KB

Hej ...vill veta lite mer om dess och de har nåot värde...den är jättegammal...mvh Pia

Hejsan!
    Din klocka är inte speciellt gammal. Det rör sig om en klocka från sekelskiftet 1900 +/- 10-20 år.
    Modellen kallas droppur ooch är väldigt vanlig.
    Om det rör sig om en Seth Tohmas eller en Jerome & co eller någon annan tillverkare låter jag vara osagt. Det brukar finnas en limmad etikett i fodralet, öppna luckan och se ifall det inte sitter någon där.
    Jag vet inte om det är okej att disskutera värde på PES, men hur som, klockans värde är i princip noll.
    brukar ligga ute på en del auktionsfirma med utrop på 50-lappen eller hundringen. Oftast förblir dom osålda.

mvh

Citat Ursprungligen postat av dreg Visa inlägg
    Hejsan!
    Din klocka är inte speciellt gammal. Det rör sig om en klocka från sekelskiftet 1900 +/- 10-20 år.
    Om det rör sig om en Seth Tohmas eller en Jerome & co eller någon annan tillverkare låter jag vara osagt. Det brukar finnas en limmad etikett i fodralet, öppna luckan och se ifall det inte sitter någon där.
    Jag vet inte om det är okej att disskutera värde på PES, men hur som, klockans värde är i princip noll.
    brukar ligga ute på en del auktionsfirma med utrop på 50-lappen eller hundringen. Oftast förblir dom osålda.

mvh
    det sitter en stor lapp med en örn avbildad...lite dålig bild...men så ser den ut...tack för svaret...
    Namn:  klockan 001.jpg
Visningar: 1135
Storlek:  20,1 KB

Citat Ursprungligen postat av dreg Visa inlägg
    Hejsan!

mvh
    Så djävligt är det inte här nere i Småland. 2-300:- brukar de gå för om dom fungerar.
    Men snart kommer tiden då de blir dyra. Är ju en teknisk prydnad, om än inte av stor , teknisk, kvalitet...
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Det fanns flertalet tillverkare som under perioder använde sig av örnar i olika utformningar på sina etiketter.
    Jag kan dock inte placera just denna på rak arm.
    Står det inget på etiketten? Örnen verkar hålla i en sköld, vad står det i skölden?
    Etiketten brukar kunna tala om, föruton tillverkare och tillverkningsort, hur många dagar uret gick innan det behövde dras, tex 8 dagar.

Ja det där kan ju variera lite Sladden.
    En "sillalåda" i Stockholm är i princip utan värde (50-300:-), (samma gäller droppur) i fungerande skick medan en "sillalåda" i Danmark går för flera tusen på en auktion. Detta gör att dom i Skåne går för betydligt mer än i Sthlms-området.
    Dock finns det alltid ett affektionsvärde i ärvda föremål som inte ska föraktas.

mvh

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •