Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laurids Lönborg servettringar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Info: Laurids Lönborg servettringar

    Skulle vilja veta mera om ett paket med servett ringar som jag köpte på en loppis för en tid sedan. Googlat med inte hittat något om dem, inte ens en bild. Det är Laurids Lönborg servettringar i orginalkartong.
    Skulle vara kul att veta när de tillverkades. Jag betalade 6:- för dessa vilket jag tyckte var ett fynd.

  • #2
    Ingen som vet något om dessa?!

    Comment


    • #3
      Välkommen till forumet!

      Det är svårt att hitta närmare information om Laurids Lønborg, men förklaringen finns nog i att han inte var formgivare - utan grossist.
      Han sålde alltså andras alster i sitt namn, vilket också Gunnar Flørning berättar på sin hemsida:

      Den mannen har säkert mer att berätta om Laurids.

      Sajtinnehavaren av precis en sån verkar också vara förtjust i Laurids Lønborg.

      Kanske dyker hon upp här och talar om vad hon vet om Dina servettringar?
      Visa gärna bild på dem.
      Last edited by Gideon; 2012-05-03, 17:42.

      Comment


      • #4
        Bockad svart ståltråd, lite bast och en träkula har tillskrivits Laurids Lønborg. Gideon hävdar att Lønborg inte var designer utan grossist. Vem var formgivaren då? Och vad skall löparen hålla i sin högra arm? 14,5 cm hög och cirkeln 7,8 cm Ø.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Dansken Bror Bonfils gjorde en massa sådana figurer på 50-talet. De var ofta ljusstakar, så det som du tycker saknas kan vara en liten skål med en "spik", avsedd för ett klotljus.
          Figurerna har tyvärr kopierats och massframställts senare, men det kan hända att din figur är en av de äldre.

          Comment

          Working...
          X