Jag råkade få med hem delar av en rulla från 1902 och satt och bläddrade och förundrades över sådana titlar det fanns. Och om man tilltalade med titeln....... och även till frun!
Jag råkade få med hem delar av en rulla från 1902 och satt och bläddrade och förundrades över sådana titlar det fanns. Och om man tilltalade med titeln....... och även till frun!
Mycket intressant tråd detta! Tänker lite på hur man betraktar sin tid, forntid och framtid ur ett ganska snävt perpektiv.... Alla har vi, oavsett hur gamla vi är, någon tid som vi betraktar som "min tid". Oftast är den förlagd till någon gång mellan barndomen och tidig vuxen ålder. När vi börjar få mycket saker att göra, föda barn, jobba, bygga hus, ja då slutar vi "följa med tiden". Intresset för det nya blir begränsat, och för första gången finns en generation under oss som vi kan jämföra, men inte identifiera oss med. Plötsligt befinner vi oss i en tid som förändrats, och som kan verka främmande, kanske skrämmande. Vi förfasas gärna över ungdomens ohyfs, lathet, och okunskap. Så har alla generationer innan oss ända till hedenhös reagerat. Det var bättre förr, är en sanning som alltid gällt.
Själv har jag nog haft en pragmatisk hållning, förtjusats över gamla ting och hållt gamla dygder högt, men samtidigt tänkt att de inte fungerar i dagens samhälle....
Men hur är det egentligen då? Var volvo amazon bättre än volvo V70? Nej, inte någonstans blir svaret... De var trängre, drog mer bränsle, hade sämre säkerhet, sämre komfort, sämre (ja, faktiskt) motorer.... En amazon kanske kunde gå 20000 mil utan renovering om man servade var 500:e mil. En modern volvo går mer än dubbelt, med servica hälften så ofta.
Allt har blivit så dyrt, på min tid kostade en kola bara ett öre.... I nästa andetag kan man ofta få höra att det var ju väldigt mkt pengar på den tiden! Här döljer sig en tveäggad vilja att tänka på sin ljuva barndom, men samtidigt poängtera att man inte alls var bortskämd.
Förr var vi fattiga, fick vända på varje slant. Nu mer har ungdomar så mkt pengar i fickorna. Samma sak här, man vill visa hur svårt det var förr, men har ändå svårt att unna dagens ungdom frånvaron av fattigdom.
Dagens ungdom är ohyfsad, hälsar inte och har mössa på inomhus. Men det är ju bara vi som uppfattar det så, själva tar de inte illa upp över sina kamraters bristande respekt för sin omgivning. Varför? Jo, det är ju de själva som är omgivningen!
Jag började nyligen jobba som lärare i gymnasiet. Jag bad grabbarna ta av kepsarna. På frågan Varför, kunde jag inte hitta ett bra svar! jag insåg att jag var i minoritet i rummet, och att det faktiskt var deras klädkod som gällde. En annan sak är att ungdomar ofta tar i hand med varandra numer, något jag aldrig såg unga göra när jag gick i skolan. Kanske när man kom hem till farfar.... Tror att det kommit med invandrare från länder där kroppskontakt inte är lika obehagligt som här. Ytterligare en sak jag slagits av är deras allmänbildning. Visst, många stavar som krattor, har svårt att göra liggande stolen i matten, och kan inte rabbla kungalängden. Men de vet tusen saker jag inte hade en aning om när jag var i deras ålder.
Vidare har vi vågat se att det finns mobbade som måste ha hjälp. Mobbing har alltid varit lika vanligt, men setts som något nödvändigt ont. Folk kan ha vilka kläder de vill på sig utan att bli exkluderade ur samhället. Vi bedöms som individer. Förr var det mkt vanligare att kategorisera folk efter namn, yrke, bostadsort. Var farsan en suput, hade jag svårt att komma från den stämpeln. Sådana saker finns inte alls lika utbrett idag. Slagna kvinnor kan gå till polisen. Barnagan är förbjuden. Antalet mord per tusen invånare har gått ner under en mycket lång tid.
Med detta vill jag inte säga att allt var sämre förr. Individualiseringen har lett till att den som inte skaffar sig en umgängeskrets, kanske inte kan räkna med familjens famn som förr. Dagens yrken kräver en mycket gedignare utbildning, det finns inte plats för lågpresterande.
Den moderna tekniken som hjälper oss så mycket kan krångla, och vi står där helt utan beredskap. Ett enkelt strömavbrott kan lamslå hela landet.
Som sagt, allt har sin tid, och myntet har två sidor, men jag skulle ogärna förflytta mig femtio år bakåt i tiden. Hur nostalgisk och idyllisk en svunnen tid än ser ut, har dagens samhälle så mycket mer att ge.
Men det är ju bara min uppfattning!
Läsvärda och intressanta inlägg, Lars M och hankypanky!
Det är fascinerande med titlar. Håller just nu på med lite släktforskning, och inom släktforskarkretsar stöter man på en hel del. Vad sägs om titlar som klippspiksfabrikör, schäfer eller sumprunkare!
Och man vet aldrig vem man hittar i sitt släktträd! Jag har hittat en PESare i mitt släktträd. Glädjande att se att det är en PESare som är känd för att vara generös med sin kunskap, samt illustrerar/dokumenterar sina inlägg med fina bilder. Trevligt!
Titlar var viktiga förr. Vi kan se på gamla gravstenar där man kan läsa “Direktör SiochSå och dess fru”. Viktigt att han var direktör, men notera sedan att det står dess fru, inte hans fru!
Men titlar mm är viktiga idag också. Idag visar man gärna vem man är genom namn, yrke, bostadsort, typ av bostad. Min erfarenhet är från Stockholm, men jag vet inte om det är annorlunda på andra orter. Jag tycker det är beklämmande att se hur viktigt det är för vissa att på så kort tid som möjligt hinna berätta sin status i samhället. Jag träffade en f.d. arbetskamrat som jag inte träffat på länge, och snabbt berättade hon att dom nyligen hade köpt lägenhet mycket centralt i Stockholm (i ett ruskigt dyrt område!), hur mycket lägenheten hade kostat, vad hennes man tjänade, hon var mammaledig men hon behövde inte jobba (om hon inte ville) för dom hade det så bra ställt ekonomiskt så dom klarade sig ändå! Jag blev inte speciellt imponerad för jag bryr mig inte om detta, men som sagt, vissa lägger väldigt stor vikt vid status. Och liknande konversationer har jag hört på bussar, i tunnelbanan osv. Nej, det är alldeles för ytligt men umgås man med "rätt" folk, i "rätt" kretsar, så kan man kanske dra fördel av detta. Idag söker man ju inte enbart jobb baserat på sina kunskaper, yrkesskicklighet, utan även baserat på ens sociala kompetens.
Du kunde inte motivera varför grabbarna skulle ta av kepsarna, men kunde grabbarna motivera varför dom skulle ha kepsarna på inomhus?
Det är ju faktiskt ganska roligt att se: mössa på sommaren, mössa inomhus....men en kall vinterdag, ingen mössa. Grabbarna kanske tror dom är tuffa, revolterar, men fy bubblan vad svettigt det blir för dom en varm sommardag!!!
![]()
6 till 8 brödskivor Ha, ha, ha.
Här är det Alvar, jag menar allvar, och nåde den som slarvar. Då kommer Barnvårdsnämnden.
Trodde ett tag att termen "uppfödning" gällde spädgrisar och inte spädbarn, f.ö. är båda söta.
"Uppfödning", ja, det låter onekligen märkligt men så ska det vara, och det gäller i allra högsta grad kungligheter
:
I successionsordningen ställs två krav.
- arvtagare till tronen ska uppfödas i och tillhöra protestantismen.
- arvtagare till tronen ska uppfödas inom riket.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16319104.ab
Borde det inte vara uppfostras i............, i ovan nämnda fall.
Idag säger vi ... ja, vad är rätt ord, vad är fel ord? Nya ord kommer in i språket, gamla ord hänger kvar. Ibland låter det märkligt, ibland låter det roligt.
Jag fascineras av alla gotlänningar, för de har ju gått under jorden, och bor i Gotland. För det vet väl alla att man numera bor i Gotland, inte på Gotland.
Och när man sitter på jobbet så är man omgiven av sina kolleger, inte kollegor! Blir det svenska språket dåligare och dåligare?
Jag fascineras över att negativ avtalsbindning numera är tillåtet i Sverige.
Jag fascineras över att det ska kosta mig 173 kr/månad för bl.a. kolla på PES.
Jag fascineras över bredbandshastigheten från comhem. Jag betalar för XXL 50-100Mbit/s.
Jag brukar ligga runt 20Mbit/s, men nedan på bild ser ni min absoluta bottennotering!!!!!!! Är det inte underbart när tekniken går framåt? Med svindlande fart!
Blott Sverige svenska ....... har!
Tänk varje morgon och varje kväll................
Senast redigerat av Lars M den 2013-02-28 klockan 21:21.
Modet är förunderligt och föränderligt!
Vi lever nu i kalsongrevolutionens tidevarv.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10796967.ab
Undrar vad kommande generationer kommer att tycka om dagens mode?![]()
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)