Samhället förändras, på gott och ont. Små förändringar, stora förändringar. Vilka förändringar som är bra eller dåliga låter jag var och en bestämma själv.
Ord byts ut, stavning och uttal förändras, nya begrepp/benämningar dyker upp.
Vi tar muffins, som nu ofta kallas cupcakes ..... sedan har vi ordet kollegor, som nu ofta stavas kolleger ..... och ordet egentligen som jag ofta hör uttalas egengkligen.
Något som fick mig att haja till var följande, en förskola som skrev: “Vi arbetar tillsammans med ditt kompetenta barn i lek- och lärandeprocesser.”
Jag känner till Jesper Juul, och hans tänk, men i mina öron låter det fel att använda begreppet kompetenta barn. När jag såg detta uttryck så tänkte jag spontant, finns det inkompetenta barn?!?
Förr var storhelger heliga. Julhelg, Påskhelg ... Affärerna, biografer och teatrar var stängda vissa dagar ... nu är det mesta öppet, och allt tillåtet. Därför blir det en stark kontrast att läsa följande:
Den 7 mars 1935 dömdes Thor Modéen, och kollegan John Wilhelm Hagberg, till 75 kronor i böter enligt paragraf 13 i Ordningsstadgan, för att han varit för rolig i samband med en matiné på juldagen i Sportpalatset i Stockholm. Han skall bland annat ha burit en alldeles för rolig hatt.
Ni kan läsa mer här: http://www.terrassorkestern.se/modeen.html
Passa på att ha kul i påsk, att vara rolig/att ha roligt, för det kan vi unna oss idag!![]()