Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Norsk løveflaske / jaktflaske ? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norsk løveflaske / jaktflaske ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Norsk løveflaske / jaktflaske ?

    Hei
    Jeg er ny bruker av PES, og finner mye god info her. Kan noen av dere dyktige på " pluntar " her hjelpe meg å vurdere denne flasken ?

    Glasset er svakt grålig, 19 cm høy, 10 cm bred. Vekt 250gr. Rommer ca 3,4 dl. Har alder-slitasje på de høyeste punkter.

    Takker så mye for svar
    Bifogade filer

  • #2
    Hallå Kave,
    Välkommen med din trevliga "lommeflaska" som vi säger här på andra sidan kölen.
    Om du skriver in Lommeflaska i fönstret Avancerad sökning där uppe till höger får du massor av träffar och den med flest svar bifogar jag här:http://precisensan.com/antikforum/sh...ht=lommeflaska.

    Intressant läsning i avvaktan på proffsen. So long....
    PS. Lejonet är väl Norges riksvapen...

    Comment


    • #3
      Hei

      Disse flaskene er produsert på mange glassverk i Norge, men også i Sverige for å selges på det norske markedet. Det er veldig vanskelig med sikkerhet å si hvor de er produsert.

      Alder er fra midten av 1800-tallet og godt innpå 1900-tallet. De er også kopiert i nyere tid, men ut fra bildene og beskrivelsen er nok din fra 1800-tallet.

      Noen produsenter er Hadeland, Geijerfors (Magnor), Eda, Aasnæs, Bjørum, m.fl.

      Banden

      Comment


      • #4
        Den här modellen är antagligen en av de vanligaste och gjordes som sagt även på svenska glasbruk, Eda säkerligen och faktiskt hade också Limmared denna i sortimentet och det finns säkert fler.
        Jag har trott att anledningen till att den även gjordes i Sverige var att länderna var i union vid den här tiden
        Om Kallin tittar in kan han säkert bringa större klarhet om dessa pluntor.

        Comment


        • #5
          Hvor flasken måtte være laget vil jeg forbigå i taushet. Det samme gjelder alderen. Det som midlertid kan fastslås er at denne flasken har svenske mål - høyde 19 cm og 3,4 dl.
          Hadde den vært laget for Norge, så ville høyden vært 15 - 16 cm med rominnhold ca. 2,5 dl (1 pegel)

          Comment


          • #6
            Kan egentligen inte tillföra något. Det messta sgt redan. Kanske kan bidraga med en storlekstabell.
            Eda 5 kubiktum (13cl) , 10 kubiktum (26 cl).
            Eda för Norge ½ Pægl (12 cl), 1 Pægl (24 cl)
            Transjö, Fåglavik 6 kubiktum (15,6 cl) samt 12 kubiktum (31,2 cl).
            Örnberg & Andersson 13-, 24-, 34 cl.

            Som flera sagt. tillverkad på riktigt många bruk.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
              Kan egentligen inte tillföra något. Det messta sgt redan. Kanske kan bidraga med en storlekstabell.
              Eda 5 kubiktum (13cl) , 10 kubiktum (26 cl).
              Eda för Norge ½ Pægl (12 cl), 1 Pægl (24 cl)
              Transjö, Fåglavik 6 kubiktum (15,6 cl) samt 12 kubiktum (31,2 cl).
              Örnberg & Andersson 13-, 24-, 34 cl.

              Som flera sagt. tillverkad på riktigt många bruk.
              Måste vara riktigt svårt att särskilja om volymen endast skiljer på 1cl.

              Comment


              • #8
                Skulle nog vilja säga att det inte går:-)

                Comment


                • #9
                  Er helt enig med Lars i at det går ikke å skille flasker utfra rominnholdet. Det kan variere ganske mye fra flaske til flaske innenfor samme type. Litt mere om dette kan finnes her:



                  Sammenholder vi rominnhold med høyde kan vi imidlertid komme litt lengre. Og hvis vi har flasker på rundt 16 cm med "norskt" motiv -løve, drueklase eller tekst - som rommer ca. 24 cl, så er nok dette en flaske som er laget i eller for Norge.
                  Svenske flasker er vanligvis enten lavere eller høgere og med ev.untak for 24 cl. fra Ørnberg og Anderson samt 26 cl fra Eda så avviker også rominnholdet såpass mye at de lar seg skille fra "norske" 24 cl.
                  24 cl fra Ørnberg og Anderson kjenner jeg ikke, men her vil jo teksten fortelle hva det dreier seg om så denne er ikke noe problem. 26 cl fra Eda kjenner jeg heller ikke. Men siden Eda hadde sin norske variant på 24 cl, så har trolig de "svenske" hatt litt mer svenskt motiv? - for eks. O II.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av LOM Visa inlägg
                    Hvor flasken måtte være laget vil jeg forbigå i taushet. Det samme gjelder alderen. Det som midlertid kan fastslås er at denne flasken har svenske mål - høyde 19 cm og 3,4 dl.
                    Hadde den vært laget for Norge, så ville høyden vært 15 - 16 cm med rominnhold ca. 2,5 dl (1 pegel)
                    Hei og takker for svar fra deg og flere her. Nyttig informasjon. Stimulerer absolutt dette å samle glass.
                    Det norske riksvåpnet på min vil vel indikere uansett om den skulle være svensk at den er ment for det norske markedet ?

                    Comment

                    Working...
                    X