Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"STONE", vilken tillverkare på liket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "STONE", vilken tillverkare på liket?

    Limmad, lappad och delar borta. Hade inte hjärta att slänga bort den, i varje fall innan den är identifierad. Enda märket är STONE, inpressat längs fotringens undersida. Skulle kunna var en stämpel för materialet , typ stoneware, eller kan det vara en tillverkare? Någon som kan upplysa innan den med största sannolikhet får vandra vidare?
    Bifogade filer

  • #2
    Min är i bättre skick med enbart en limmad knopp Har aldrig forskat kring den, bara tagit för givet att den är Engelsk. Vore trevligt om det gick att få fram mer info om dessa
    Click image for larger version

Name:	stone stämpel.jpg
Views:	1
Size:	37,1 KB
ID:	530146Click image for larger version

Name:	20120118 002.jpg
Views:	1
Size:	28,4 KB
ID:	530147Click image for larger version

Name:	20120118 003.jpg
Views:	1
Size:	27,8 KB
ID:	530148Click image for larger version

Name:	20120118 001.jpg
Views:	1
Size:	29,5 KB
ID:	530149

    Comment


    • #3
      Vad bra att Du fotograferade just den kannan, luchur, som jag efterlyste i den här tråden:


      Jag vet att det sitter en eller två små C alternativt cirklar instämplade i något av fortringens hörn, och dessa avslöjade tillverkarens namn. Tyvärr har jag glömt svaret, och sparade den inte heller, från Antikprat för sju-åtta år sedan.
      Men engelsk och 1850/60-tal stämmer bra.

      Comment


      • #4
        Missade den tråden tyvärr Men norpa gärna bilderna och lägg in där
        Ska se om jag kan hitta de små märkningarna och lägga in bättre bilder senare.

        Comment


        • #5
          Min har absolut ingen ytterligare märkning som kan ge någonb ytterligare ledtråd.

          Comment


          • #6
            Absolut saltglaserat stengods. Vid en googling får man upp många olika modeller, men inte just den här. Att denna är "vanlig" i Sverige men inte internationellt kan väl tyda på att det skulle kunna vara fråga om svensk tillverkning i engelsk stil, vilket var en tydlig linje på mitten av 1800-talet.

            Comment

            Working...
            X