Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kulturhistoriska meddelanden utgifven av Kulturhistoriska Föreningen för Södra ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kulturhistoriska meddelanden utgifven av Kulturhistoriska Föreningen för Södra ...



    Har ånyo läst ett nummer av rubricerade tidning denna gång 1:a bandet, 2:a årg. 1896-97, häft 4. och för att få mer kött på benen även jubileumsskriften "Kulturhistorisk Förening och Museum i Lund 1882-1832", båda författade av G. J:son Karlin.

    Några, enligt min provinsiella mening, intressanta uttdrag av den senare skriften lämnas här:

    "Några månader senare eller strax efter jul 1891 sammanträffade jag efter en audiens hos Konungen, för vilken jag framlagt ritningarna till vår byggnadplan, med Hazelius inne hos en antikvitetshandlare. När han uttalade sin undran över min högtidsskrud, förklarade jag anledningen, rullade upp ritningarna och förevisade desamma. Han svarade intet men tappade rullen i golvet. Ett par månader senare eller den andra maj 1891 publicerades ritningarna beledsagade av en för museet mycket välvillig uppsats av Riksantikvarie Hildebrand i Ny illustrerad tidning. Då hade Hazelius redan inköpt Skansen för samma ändamål som vi."

    Vem som var först med friluftsmuseiidén, Karlin eller Hazelius, "torde kanske icke behöva tvistas", från Kulturens sida såg den dagens ljus redan 1882. Emellertid kom Skansens öppnande två månader före Kulturens, vilket berodde på "hela museibygget, inredandet och flyttningen av samlingarna under arbete". Att det var en kapplöpning mellan K och H nämns i texten. Bl a säger Karlin att Hazelius köpt upp Bröthultstugan i Jämshög vilken var återgiven på ritningen som visades i antikaffären. Vem som var först med både det ena och det andra av herrarna, är sekundärt enligt min mening, utan konstaterar istället att landet hade varit mycket kulturfattigare om de inte hade varit två.

    Foton från Kulturens jubileumsskrift.

    Nu lämnar jag över ordet helt och hållet till intendent Karlin. Artikeln finns i ovannämnda nummer av tidningen vilken handlar om Malmöutställningen 1896:
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2012-02-12, 12:11.
    p-son

    Comment


    • #17
      Som vanligt en gedigen och intressant dokumentation. Tack för det, Polsson!

      Comment


      • #18
        Lundholms mfl:s tur....Malmöutställningen 1896



        Karlins förkärlek för den danska keramiken från Bing & Gröndahl och Kähler går inte att ta miste på och hos Rörstrands hade "den nya vinden blåst fram" med krämfärgade vaser och små vaser med liljor i högrelief och trängt undan "ritbrädesbarnen". Höganäsgodset var för billigt, tyckte han, och i fråga om kakelugnarna anar jag en viss ironi. Jöns Mårtensson, en av Karlins favoriter, fat "sockrets väg ur sockerbetan" (fig 15) visas i inlägg 16.

        Lundholms vaser och fat med blommor i högrelief har ställt till problem för mig. Första gången jag läste det, i boken om Elfstrands, fanns det en vas med hänklar liknande dem på bilderna nedan med "blommor i högrelief" som illustration, men vasen var osignerad. Döm av min förvåning när jag hittade liknande vaser i en monter på Kulturen visande Nordströms lergods. Då Kulturens samlingar av Lundholms, signerade och o-dito, gods inte uppvisar ett enda exemplar av "blommor i högrelief", måste en hund vara begraven någonstans. Några grävningar är gjorda, men marken föreföll en aning hård, men har förhoppningsvis luckrats upp numera enär en av vältarna gått i pension. Skam den som ger sig!

        Bilderna: Parvaser utan öron/hänklar signerade CL. Vaser med hänklar på Kulturen i Lund i Nordströms monter, sannolikt osignerade.
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2012-02-13, 14:33.
        p-son

        Comment


        • #19
          Tack Polsson! Även dessa kapitel var intressanta

          Comment


          • #20
            Malmöutställningen 1896 II epilog

            Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
            Som vanligt en gedigen och intressant dokumentation. Tack för det, Polsson!
            Kul att den föll dig i smaken, Bengt H!

            Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
            Tack Polsson! Även dessa kapitel var intressanta
            Det glädjer mig, Rosa!

            ************************************************** ************************************************** **********

            Något mer karlinskt gällande keramiken vid utställningen finns inte i artikeln, men som var och en säkert förstår, hade han kunskaper och åsikter om det mesta. Prisbedömandet, medaljutdelningen, behandlas på 18 av häftets 41 sidor. Eftersom 200 av utställningens 1500 deltagare förenade sig i en "gemensam protest mot den behandling de rönt af de tillsatta prisnämnderna", tillsattes en "protestkomite" där naturligtvis Karlin spelade en stor roll. För egen del var han bland annat missnöjd med att man bedömt Kulturhistoriska föreningens utställning vilken skulle vara utom tävlan. Att Jöns Mårtensson endast tilldelades en bronsmedalj hade Karlin följande åsikt om: "Den bronsmedalj, med vilken man ansåg sig kunna afspisa denne inom den svenska afdelningen obetingadt främste konstslöjdare, under det man tilldelade en svarfvare guldmedalj, en annan som utställde några piedestaler, till vilka Mårtensson gjort ritningen, sifvermedalj, är betecknande för prisbedömandet övfer hufvud."

            Tidningen "Vårt Land" skrev den 11 juni samma år följande om Kulturens utställning:
            "Den utställning, som nämda förening här ordnat, är i sin art något enastående och vore förtjent af ett mycket omnämnande". Den kritiken föll Karlin i smaken tillskillnad mot den andra vilken refererades i Dagens Nyheter och utgick från ett föredrag som rektorn för högre tekniska skolan i Stockholm, A Adler höll i Svenska slöjdföreningen den 20 oktober. Han "stämplade Kulhistoriska Föreningens utställning i sin helhet som underhaltig och särskildt det här ifrågavarande skåpet (bokskåpet av J Mårtensson på bilden) såsom "någonting non plus ultra i barockhet och klumpighet". Karlins svar på den negativa kritiken löd som följer (sid 114):
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2012-02-14, 17:30.
            p-son

            Comment


            • #21
              Jag börjar bli riktigt förtjust i Karlin. Det är nåt visst med oss som är födda i Norra Åkarp.
              Nej, det är inget loppspel.

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
                Jag börjar bli riktigt förtjust i Karlin. Det är nåt visst med oss som är födda i Norra Åkarp.
                Kan du verkligen matcha nedanstående saxat från Wikipedia, Mochens gubbe?

                I boken Skånska mannar från Lund skaldade Alfred Fjelner om Karlin:

                Gestalten har alltid prunkat av glöd.
                Sina barnaskor slet han i Huaröd,
                och vilka fel han än må ha haft,
                han äger ett lysande huvud på skaft,
                och ingen förnekar hans härskarsnille.
                Han visste redan som pilt vad han ville,
                och lät tidigt förstå, att vad han bestämt
                ej motas med allvar och inte med skämt,
                för att skapa på egen hand en kultur
                det fordras en grovbyggd urkraftsnatur.
                p-son

                Comment


                • #23
                  Grovbyggd möjligen .....men i örigt inte så mycket.

                  "Vilka fel han än må ha haft" Vad var det egentligen som hände när Karlin fick lämna Kulturen?
                  Nej, det är inget loppspel.

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
                    Grovbyggd möjligen .....men i örigt inte så mycket.

                    "Vilka fel han än må ha haft" Vad var det egentligen som hände när Karlin fick lämna Kulturen?
                    Efter att ha läst boken "Mina sista år på Kulturen" av Karlin utgiven 1934, året då han fyllde 75 år, låter jag honom själv besvara frågan.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Polsson; 2012-02-15, 20:34.
                    p-son

                    Comment


                    • #25
                      Kulturhistoriska föreningens utställning i Lund 1897



                      Trots att en del av formuleringarna är typiska Karlinska, är artikeln undertecknad av Axel Nilsson, fil. stud och e. ordinarie amanuens på Kulturen. Att anordna en utställning i Lund samma år som Stockholmsutställningen hade sin bakgrund i följande: " Förliden vår anmodades Kulturhistoriska Föreningen i Lund af Hushållningssällskapet (Malmöhus läns Kungl. Hushållningssällskap) att ombesörja exposition av länets slöjd på Stockholmsutställningen 1897.......Men omkring två månader före utställningens öppnande erhöll Föreningen till sin stora öfverraskning ett meddelande, att det till ett par namngifna personer öfverflyttat uppdraget att ordna länets slöjd-utställning i Stockholm."

                      Kulturhistoriska förening avbröt alla underhandlingar med Hushållningssällskapet och tänkte inte deltaga i utställningen i någon form. "Sannolikt kommer Föreningen att till hösten istället med anledning av H. M. Konung Oscars regeringsjubileum anordna en särskild skånsk konstslöjdutställning i Lund."

                      Höganäs Stenkolsbolag var en av annonsörerna i tidskriften.

                      Fortsättning följer....
                      Bifogade filer
                      Last edited by Polsson; 2012-02-21, 22:00.
                      p-son

                      Comment


                      • #26
                        Kulturhistoriska föreningens utställning i Lund 1897 II



                        Något favoriserande av annonsören Höganäsbolaget i Kulturhistoriska meddelanden kan man knappast tala om, fast Åslund rosas ju en del. Däremot få Carl Lundholm, än en gång, ett helt fång rosor av artikelförfattaren Axel Nilsson.

                        Bilder: Krus och burk av CL. Om de fanns med på utställningen lär det väl inte gå att få reda på.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Polsson; 2012-02-22, 14:13.
                        p-son

                        Comment


                        • #27
                          Du har fortfarande läsare så det är bara att fortsätta . Vill läsa mer om Lundholm.

                          Karlin verkar ha känt sig som en riktig martyr när han avgick på styrelsemötet. Men sen ångrade han sig tydligen. Hur gick det med den nya ledningen, lyckades den finna regeringens gunst?

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                            Du har fortfarande läsare så det är bara att fortsätta . Vill läsa mer om Lundholm.
                            Karlin verkar ha känt sig som en riktig martyr när han avgick på styrelsemötet. Men sen ångrade han sig tydligen. Hur gick det med den nya ledningen, lyckades den finna regeringens gunst?
                            Ja du, Rosa! Vem vill inte läsa mer om Lundholm? Var på universitetsbiblioteket i Lund i veckan och studerade "Kulturhistoriska meddelanden 1894-1911" i en inbunden bok, men tydligen gavs skriften ut oregelbundet såtillvida att en årgång var 4 nummer, men det gavs inte ut 4 nummer på ett och samma år. Något mer än vad jag redovisat fanns inte om keramik i boken. Och jag som hade förväntat mig rapporter från Helsingborgs- och Lundautställningen under 1900-talets första 12:e del.

                            Kulturen efter Karlin, har jag inte studerat än, men sannolikt gick det hur bra som helst för efterträdarna som kan, enligt min mening, sägas komma till dukat bord.

                            Jag är helt övertygad om att jag, du och en del andra PES:are vet mycket mer om Lundholm än Kulturens anställda och landets samtliga keramikboksförfattare. Det enda forum som någonsin visat lergods tillverkat av Lundholm är PES.

                            Om jag hittar något annat intressant i häftena eller böckerna, återkommer jag.
                            Last edited by Polsson; 2012-02-23, 11:26.
                            p-son

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                              Hur gick det med den nya ledningen, lyckades den finna regeringens gunst?
                              Hur det gick sen låter jag professor Sigfrid Svensson, en av många författare i boken "Kulturen Runt", en minnesskrift till avgående ordföranden Bengt Bengtsson (1961-1977) med tacksamhet från arbetskamraterna på Kulturen, utgiven 1977.

                              Det är ju inte var dag man får tillfälle till att säga emot en professor - "dukat bord".
                              Bifogade filer
                              Last edited by Polsson; 2012-02-24, 12:02.
                              p-son

                              Comment


                              • #30
                                Mitt sista år på "Kulturen"



                                Min fascination över Karlin, "Huaröd", kan väl knappast har undgått någon och därför voro det ju fel att inte ge honom sista ordet, tagna från hans bok "Mitt sista år på "Kulturen"". Karlin skriver:

                                "En månad efter denna katastrof höll kronprinsens bil utanför "Kulturens" portar och H.K.H. som föga mer än ett halvår förut i sitt tal till mig på jubelfesten uttalat den livliga förhoppningen att jag ännu i många år med obrutna krafter skulle få fortfölja mitt verk bad mig att avgå snällt och stilla, så skulle lotterimedel till skuldens gäldande erhållas och jag skulle soulageras med ett forskare-arvode såsom tillägg till den Fahlbeckska pensionen och de avgångna styrelsemedlemmarna kunde med bevarad heder återgå-."

                                När professor Rydbeck föreslogs att överta intendentarbetet efter Karlin blev det nya turer igen: (Blad 2 är blad 1)
                                Bifogade filer
                                Last edited by Polsson; 2012-02-27, 13:51.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X