Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kulturhistoriska meddelanden utgifven av Kulturhistoriska Föreningen för Södra ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kulturhistoriska meddelanden utgifven av Kulturhistoriska Föreningen för Södra ...



    ....Sverige

    Eftersom jag dammsugit de flesta antikvariat på nätet efter rubricerade tidskrift vilken utkom med 1:a häftet i juni 1894 och inga är kvar, vill jag gärna dela med mig av artikeln "Modern Keramik; av G J:son Karlin tryckt i 4:e häftet febr. 1895.

    Fortsättning följer......
    Bifogade filer
    p-son

  • #2
    Vad den gode Karlin (bilden nedan) tyckte om "modern keramik" 1895 gick väl inte att ta miste på och han fortsätter så här:
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2012-02-02, 19:37.
    p-son

    Comment


    • #3
      jag gillar modern keramik

      fortsätt......

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
        jag gillar modern keramik

        fortsätt......
        Det gjorde inte Karlin:

        * ......efterbildanet af gammal porslin och fajans...

        *....trött trampande i Thorvaldsens, Abilgaards och Hetschs trötta spår.

        * ....stora vågen från fjärran östern. Ingenstädes torde den vågen ha stänkt sitt skum högre än just i Danmark.

        Och sedan fortsätter han med "keramicerandet":
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2012-02-03, 20:33.
        p-son

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
          Det gjorde inte Karlin:

          * ......efterbildanet af gammal porslin och fajans...

          *....trött trampande i Thorvaldsens, Abilgaards och Hetschs trötta spår.

          * ....stora vågen från fjärran östern. Ingenstädes torde den vågen ha stänkt sitt skum högre än just i Danmark.

          Och sedan fortsätter han med "keramicerandet":
          Jag får en annan bild av Karlins åsikter. Han raljerar med nystilarna som använts som fikonlöv för att dölja den kulturella nakenheten 20 år tidigare. Beskrivningen av den "nutida" keramiken 1895 har vi inte läst klart, men jag tycker inte det verkar som han är kritisk hittills. Influenserna österifrån beskriver han som banbrytande, åtminstone inom keramikens område.

          Tack Polsson för att vi får läsa denna intressanta skrift

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
            Jag får en annan bild av Karlins åsikter. Han raljerar med nystilarna som använts som fikonlöv för att dölja den kulturella nakenheten 20 år tidigare. Beskrivningen av den "nutida" keramiken 1895 har vi inte läst klart, men jag tycker inte det verkar som han är kritisk hittills. Influenserna österifrån beskriver han som banbrytande, åtminstone inom keramikens område.

            Tack Polsson för att vi får läsa denna intressanta skrift
            Fan, Rosa, jag har läst artikeln som fan läser bibeln! Visst är det så som du skriver att den mesta kritiken gäller 20 år tidigare. Så här fortsätter Karlin:
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2012-02-04, 19:10.
            p-son

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Fan, Rosa, jag har läst artikeln som fan läser bibeln! Visst är det så som du skriver att den mesta kritiken gäller 20 år tidigare. Så här fortsätter Karlin:
              Polsson, det är tur att även solen har fläckar . Måste säga att Karlins text är underhållande, t ex:
              "....har i dessa kaskader af färgglödande målade frågetecken fått en ny källa, att däri bada sina känsliga nerver" och "Digestionen var emellertid hos oss betydligt trögare och stannade länge vid ett blott idislande af den läckra spisen..."

              Dags att vända blad i boken...vill läsa mer

              Comment


              • #8
                Sven Bengtsson ciselör (1843-1916)

                Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                Polsson, det är tur att även solen har fläckar . Måste säga att Karlins text är underhållande, t ex:
                "....har i dessa kaskader af färgglödande målade frågetecken fått en ny källa, att däri bada sina känsliga nerver" och "Digestionen var emellertid hos oss betydligt trögare och stannade länge vid ett blott idislande af den läckra spisen..."
                Dags att vända blad i boken...vill läsa mer
                Solförmörkelsens tid över över! Att Karlins text är makalöst underhållande är jag den förste att skriva under på. Vill nästan ge honom samma beröm som Maxim Gorkij gav Anton Tjechov: " Allt annat som är skrivet samtidigt med era verk, förefaller vara skrivet med knölpåkar" (något i den stilen). Så vänder vi på bladet och vad hittar vi väl där,ja, vad hittar vi där...............
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2012-02-06, 11:15.
                p-son

                Comment


                • #9
                  Sven Bengtsson och Jöns Mårtensson

                  Ciselören Sven Bengtsson var ett okänt namn för mig tidigare. "Han är en nu legendarisk lundensisk, i många stycken självlärd mångfrestare och "allkonstnär", skriver Vingedal i boken "Porslinsmärken".Tillskillnad mot Bengtsson hade jag kännedom om Jöns Mårtensson (1855-1912). Bland många strängar på sin lyra var han lärare i modellering vid Tekniska Högskolan i Lund, där han hade bl.a Albin Hamberg och Patrick Nordström som elever. "Dessutom" var han en av annonsörerna i Kulturhistoriska meddelanden i 4:e häftet febr. 1895. Fotot av hans fat är taget på Kulturen i Lund. För att göra bilden fullständigare över Bengtsson och Mårtensson visas deras signeringar från nämnda bok. sist men inte minst, min okända albarellovas som presenterades på PES för många år sedan. Ja, ja! Signaturen visar inga likheter med Bengtssons och Mårtenssons, men nog kan upphovsmannen/kvinnan vara inspirerad av dem!

                  Sven Bengtsson (ciselör) (Bilden nedan)
                  Sven Bengtsson, född 18 november 1843 i Lund[1] och död 1916, var en svensk ciselör.
                  Bengtsson ägnade sig först åt timmermansyrket, studerade därefter träsnideri och ornamentbildhuggeri och slutligen metallkonst, inom vilken han, med verkstad i Lund, blev en av Sveriges främste. Bengtssons arbeten finns i flera svenska kyrkor och slott (ett av hans mer kända arbeten är altaret i Vasakyrkan, Göteborg). Bland annat har han utfört den stora örnen på John Ericssons mausoleum i Filipstad. Bengtsson utförde även porträttskulpturer, och har även förfärdigat skulpturer och fat med mera i bränd lera. (Wikipedia)
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2012-02-06, 18:37.
                  p-son

                  Comment


                  • #10
                    Sista sidan av artikeln "Modern Keramik"

                    Lite motpol till intendent Karlin kan väl aldrig skada! "I Sverige sysslade Jöns Mårtensson och Sven Bengtsson i Lund med keramisk skulptur omkring 1890 utan att nå nämnvärda konstnärliga framgångar". "En liknande bana (som Ragnhild Godenius, min anm.) genomgick flera av de keramiker som arbetade självständigt med lergods i moderna former och som samtidigt påverkades av traditionell allmogekeramik. Till dem hörde Jöns Mårtensson (1885-1912), stafflimålare och framgångsrik konsthantverkare i Lund redan under 1880-talet." Citaten från "Svensk Jugendkeramik" av Bengt Nyström.

                    Bilderna på Jöns Mårtenssons arbeten är avfotograferade från boken "Kulturhistorisk Förening och Museum i Lund 1882-1932" av G. J:son Karlin. Fotot på Jöns Mårtensson kommer från Wikipedia.

                    Nu återstår endast det svåraste av allt: att hitta något lergods av Bengtsson och Mårtensson att förgylla hemmet med!
                    Bifogade filer
                    Last edited by Polsson; 2012-02-07, 17:46.
                    p-son

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                      Nu återstår endast det svåraste av allt: att hitta något lergods av Bengtsson och Mårtensson att förgylla hemmet med!
                      Frugan har undrat varför jag tar med mig läsplattan när jag går till bädd
                      Nu blir det ett uppehåll (om inte Polsson slår till igen) o nu vet jag vad jag skall söka.....

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                        Frugan har undrat varför jag tar med mig läsplattan när jag går till bädd
                        Nu blir det ett uppehåll (om inte Polsson slår till igen) o nu vet jag vad jag skall söka.....
                        Med tanke på vad du skriver, söka , slår jag inte till igen!
                        p-son

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                          Frugan har undrat varför jag tar med mig läsplattan när jag går till bädd
                          Nu blir det ett uppehåll (om inte Polsson slår till igen) o nu vet jag vad jag skall söka.....
                          Jo tack, har väl legat på radarn ända sedan Nyströms bok kom ut. Inte mycket lycka än....

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                            Jo tack, har väl legat på radarn ända sedan Nyströms bok kom ut. Inte mycket lycka än....
                            Tålamod, tålamod, tålamod käre E.B! Plötsligt händer det!!

                            P.s
                            Vem kunde förutspå för något eller några år sedan att Manchester U och C skulle toppa tabellen
                            februari 2012?
                            D.s
                            p-son

                            Comment


                            • #15
                              Sven Bengtsson igen...



                              Studerade boken "Svenska Slöjdföreningen och Konstindustrin före 1905". Fann Sven Bengtsson i personregistret och hittade texten nedan. Bra komplettering till Karlins omdöme om honom i Kulturhistoriska meddelanden, tycker jag. Att sälja något till kungafamiljen på den tiden, måste vara mycket mer värt än en medalj på en utställning.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Polsson; 2012-02-11, 12:14.
                              p-son

                              Comment

                              Working...
                              X