Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 39

Ämne: Kulturhistoriska meddelanden utgifven av Kulturhistoriska Föreningen för Södra ...

Jag börjar bli riktigt förtjust i Karlin. Det är nåt visst med oss som är födda i Norra Åkarp.
    Nej, det är inget loppspel.

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
    Jag börjar bli riktigt förtjust i Karlin. Det är nåt visst med oss som är födda i Norra Åkarp.
    Kan du verkligen matcha nedanstående saxat från Wikipedia, Mochens gubbe?

I boken Skånska mannar från Lund skaldade Alfred Fjelner om Karlin:

Gestalten har alltid prunkat av glöd.
    Sina barnaskor slet han i Huaröd,
    och vilka fel han än må ha haft,
    han äger ett lysande huvud på skaft,
    och ingen förnekar hans härskarsnille.
    Han visste redan som pilt vad han ville,
    och lät tidigt förstå, att vad han bestämt
    ej motas med allvar och inte med skämt,
    för att skapa på egen hand en kultur
    det fordras en grovbyggd urkraftsnatur.
    p-son

Grovbyggd möjligen .....men i örigt inte så mycket.

"Vilka fel han än må ha haft" Vad var det egentligen som hände när Karlin fick lämna Kulturen?
    Nej, det är inget loppspel.

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
    Grovbyggd möjligen .....men i örigt inte så mycket.

"Vilka fel han än må ha haft" Vad var det egentligen som hände när Karlin fick lämna Kulturen?
    Efter att ha läst boken "Mina sista år på Kulturen" av Karlin utgiven 1934, året då han fyllde 75 år, låter jag honom själv besvara frågan.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av Polsson den 2012-02-15 klockan 19:34.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

Kulturhistoriska föreningens utställning i Lund 1897

Trots att en del av formuleringarna är typiska Karlinska, är artikeln undertecknad av Axel Nilsson, fil. stud och e. ordinarie amanuens på Kulturen. Att anordna en utställning i Lund samma år som Stockholmsutställningen hade sin bakgrund i följande: " Förliden vår anmodades Kulturhistoriska Föreningen i Lund af Hushållningssällskapet (Malmöhus läns Kungl. Hushållningssällskap) att ombesörja exposition av länets slöjd på Stockholmsutställningen 1897.......Men omkring två månader före utställningens öppnande erhöll Föreningen till sin stora öfverraskning ett meddelande, att det till ett par namngifna personer öfverflyttat uppdraget att ordna länets slöjd-utställning i Stockholm."

Kulturhistoriska förening avbröt alla underhandlingar med Hushållningssällskapet och tänkte inte deltaga i utställningen i någon form. "Sannolikt kommer Föreningen att till hösten istället med anledning av H. M. Konung Oscars regeringsjubileum anordna en särskild skånsk konstslöjdutställning i Lund."

Höganäs Stenkolsbolag var en av annonsörerna i tidskriften.

Fortsättning följer....
    Senast redigerat av Polsson den 2012-02-21 klockan 21:00.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

Kulturhistoriska föreningens utställning i Lund 1897 II

Något favoriserande av annonsören Höganäsbolaget i Kulturhistoriska meddelanden kan man knappast tala om, fast Åslund rosas ju en del. Däremot få Carl Lundholm, än en gång, ett helt fång rosor av artikelförfattaren Axel Nilsson.

Bilder: Krus och burk av CL. Om de fanns med på utställningen lär det väl inte gå att få reda på.
    Senast redigerat av Polsson den 2012-02-22 klockan 13:13.
    p-son

Du har fortfarande läsare så det är bara att fortsätta . Vill läsa mer om Lundholm.

Karlin verkar ha känt sig som en riktig martyr när han avgick på styrelsemötet. Men sen ångrade han sig tydligen. Hur gick det med den nya ledningen, lyckades den finna regeringens gunst?

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
    Du har fortfarande läsare så det är bara att fortsätta . Vill läsa mer om Lundholm.
    Karlin verkar ha känt sig som en riktig martyr när han avgick på styrelsemötet. Men sen ångrade han sig tydligen. Hur gick det med den nya ledningen, lyckades den finna regeringens gunst?
    Ja du, Rosa! Vem vill inte läsa mer om Lundholm? Var på universitetsbiblioteket i Lund i veckan och studerade "Kulturhistoriska meddelanden 1894-1911" i en inbunden bok, men tydligen gavs skriften ut oregelbundet såtillvida att en årgång var 4 nummer, men det gavs inte ut 4 nummer på ett och samma år. Något mer än vad jag redovisat fanns inte om keramik i boken. Och jag som hade förväntat mig rapporter från Helsingborgs- och Lundautställningen under 1900-talets första 12:e del.

Kulturen efter Karlin, har jag inte studerat än, men sannolikt gick det hur bra som helst för efterträdarna som kan, enligt min mening, sägas komma till dukat bord.

Jag är helt övertygad om att jag, du och en del andra PES:are vet mycket mer om Lundholm än Kulturens anställda och landets samtliga keramikboksförfattare. Det enda forum som någonsin visat lergods tillverkat av Lundholm är PES.

Om jag hittar något annat intressant i häftena eller böckerna, återkommer jag.
    Senast redigerat av Polsson den 2012-02-23 klockan 10:26.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
    Hur gick det med den nya ledningen, lyckades den finna regeringens gunst?
    Hur det gick sen låter jag professor Sigfrid Svensson, en av många författare i boken "Kulturen Runt", en minnesskrift till avgående ordföranden Bengt Bengtsson (1961-1977) med tacksamhet från arbetskamraterna på Kulturen, utgiven 1977.

Det är ju inte var dag man får tillfälle till att säga emot en professor - "dukat bord".
    Senast redigerat av Polsson den 2012-02-24 klockan 11:02.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

Mitt sista år på "Kulturen"

Min fascination över Karlin, "Huaröd", kan väl knappast har undgått någon och därför voro det ju fel att inte ge honom sista ordet, tagna från hans bok "Mitt sista år på "Kulturen"". Karlin skriver:

"En månad efter denna katastrof höll kronprinsens bil utanför "Kulturens" portar och H.K.H. som föga mer än ett halvår förut i sitt tal till mig på jubelfesten uttalat den livliga förhoppningen att jag ännu i många år med obrutna krafter skulle få fortfölja mitt verk bad mig att avgå snällt och stilla, så skulle lotterimedel till skuldens gäldande erhållas och jag skulle soulageras med ett forskare-arvode såsom tillägg till den Fahlbeckska pensionen och de avgångna styrelsemedlemmarna kunde med bevarad heder återgå-."

När professor Rydbeck föreslogs att överta intendentarbetet efter Karlin blev det nya turer igen: (Blad 2 är blad 1)
    Senast redigerat av Polsson den 2012-02-27 klockan 12:51.
    p-son

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •