Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 53

Ämne: Kopparsaker.

Blåser liv i tråden med några småtrevliga kopparformar. Mannen som sålde dem sa att de tillhört hans farfarsmor och är införskaffade under 1800-talets slut. Men de kan förstås vara ännu äldre, har sett liknande daterade till 1700-talet. De känns åtminstone gamla i handen. Alla är ca 10 cm långa.

Namn:  alla uppifrån.jpg
Visningar: 95
Storlek:  104,3 KB

Namn:  alla ned.jpg
Visningar: 97
Storlek:  111,9 KB

Namn:  appel.jpg
Visningar: 98
Storlek:  78,7 KB

Namn:  snäcka.jpg
Visningar: 103
Storlek:  83,6 KB

Namn:  snäcka 2.jpg
Visningar: 101
Storlek:  78,3 KB

Trevliga - och tre är ju en samling!

Jag har ett par, av nyare slag, som också kan få vara med i tråden.

Namn:  kopparform_7cm.jpg
Visningar: 81
Storlek:  61,3 KB
    Den nyaste är 7 cm i diameter. 1900-tal, antar jag. Idag lade jag märke till det lilla märket i mitten, och frågade mig om det kan vara från dubben vid trycksvarning. Jag tittade närmare och javisst, det finns täta små ränder runtom, från att den skålats genom trycksvarvning. Sedan har åsarna tydligen knackats fram för hand över en form, den är inte pressad.

Namn:  kopparform_9cm.jpg
Visningar: 80
Storlek:  75,7 KB
    Den här är 9 cm i diameter, handknackad i kraftigare plåt. Märkt GAR i en oval. Bland stämpelexemplen i boken "Gammal koppar" finns några med oval ram, och de är från mästare som varit verksamma under sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal, så jag antar att min är från samma tid.

Jag sökte i Riksarkivets digitaliserade folkräkningar för 1880-1910, och fann att kring sekelskiftet 1900 fanns cirka 1 500 kopparslagare och liknande som var verksamma samtidigt. Sökning på förnamn g* a*, efternamn r* samt yrke koppar*, gav dessa fem kopparslagare:
    • Gustaf Arvid Rosén f 1857 (finns i folkräkningen över Jämtlands län 1880, Västmanlands län 1890, 1900, 1910)
    • Anders Gustaf Rosenblad f 1874 (Gävleborgs län 1900, 1910)
    • Gustaf Adolf Rydberg f 1876 (Stockholms stad 1900)
    • Gustaf Adolf Rydström f 1885 (Hallands län 1910)
    • Bror Gustaf Adolf Rosander f 1886 (Stockholms stad 1910)

Eftersom kopparslagarna var så många, är en stämpel alltså vansklig att knyta till en speciell mästare enbart utifrån initialerna.

Bara en formsak

Denna har fått en plats på väggen i köket hos oss. En rejäl form med diametern 32 cm och djupet 11 cm. Med sin turbinliknande form ser den ut som ett modernt konstverk, tycker jag. (Kunde kanske behöva dammas av...).
    Ingen märkning vad jag kan se.

Namn:  form.jpg
Visningar: 66
Storlek:  56,7 KB

Namn:  form2.jpg
Visningar: 63
Storlek:  65,5 KB

Bakom en gardin, av alla ställen, hittade jag denna kaffekanna, tydligt märkt J. Svensson, Karlshamn (Johan Svensson).
    Rektangulära fästen.

Namn:  Kaffek4 (2).jpg
Visningar: 64
Storlek:  57,4 KB
    Namn:  Kaffek1 (3).jpg
Visningar: 65
Storlek:  29,0 KB

Citat Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
    Denna har fått en plats på väggen i köket hos oss. En rejäl form med diametern 32 cm och djupet 11 cm. Med sin turbinliknande form ser den ut som ett modernt konstverk, tycker jag. (Kunde kanske behöva dammas av...).
    Ingen märkning vad jag kan se.
    Den var verkligen stor! Och väldigt snurrig.

Citat Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
    Bakom en gardin, av alla ställen, hittade jag denna kaffekanna, tydligt märkt J. Svensson, Karlshamn (Johan Svensson). Rektangulära fästen.
    J. Svensson gick att hitta i folkräkningarna. Kopparslagare Johan Peter Svensson född 1850 i Ronneby, han gick bort mellan 1900 och 1910. Sonen Ernst född 1873 gick i faderns fotspår, 1900 och 1910 står det att han är kopparslagare.

Här kommer en liten anspråkslös kopparkanna, dessutom lagad. Jag tycker att den är charmig i all sin enkelhet och att man har tagit sig tid att laga den, inget slit och släng på den tiden.

Kan det möjligen vara ett mått ur en måttsats? Under lagningen syns tre kronor, kanske har rymdmåttet stått ovanför? Förtenningen inuti är väldigt sliten, så den har varit väl använd, nu står den som prydnad i köket.

Storlek 7 cm hög och rymmer lagom 2 dl.

Namn:  kopparkanna liten.jpg
Visningar: 61
Storlek:  29,6 KB
    Namn:  kopparkanna liten stämpel.jpg
Visningar: 57
Storlek:  41,6 KB

P.S. Väldigt vacker form du visar Eskil
    Senast redigerat av e_v_a den 2022-05-26 klockan 19:15.

e_v_a,
    Den var rar!

Jag hittar inget bra i dåtidens mått att översätta 2 dl till, annat än 8 kubiktum. Eller har den kanske haft ett nivåmärke inuti, och använts till att mäta halvkvarter (ca 1,6 dl)?

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Lite konstigt att den är stämplad med tre kronor,
    en krona brukar ju betyda att den är krönt ett
    visst år. När det är tre borde det ju även stå
    tre årtal, men då brukar ju kronorna stå under
    varann med årtal emellan. Kan den ha tillhört
    kronan månne ?

Justeraren har vi nog här iaf..........................
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av prylsnubben den 2022-05-28 klockan 14:18.

I den här tråden är det också tre kronor på rad:
    http://precisensan.com/antikforum/sh...d-kopparkannor

Är det "Svensk mått-, mål- och vikthistoria" av Birger Bruzelli och Håkan Carlestam du visar klipp ur? Den står på min borde-köpa-lista...

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Kyllä och Jawohl, jajamänsan.
    Kanske man inte får, men å andra sidan,
    vad gör man inte för PES......................

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •