Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopparsaker.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopparsaker.

    Är väl inte så många som samlar koppar idag. Samlade på mig en hel del för cirka 30 -40 år sedan. Det mesta har jag sålt av. Har börjat köpa på mig lite koppar på senare tid. Inga märkvärdigheter, mest saker från 1800-talet och senare. Kopparn från 1700-talet och tidigare har prismässigt stått sig ganska bra genom åren. Den senare kopparn är det fortfarande fyndläge att köpa. Kanske priserna stiger lite så här strax före jul när kopparföremål plockas fram i hemmen. Börjar med en kaffepanna av bamseformat. Rymd 16 liter. En petter kom med som jämförelse. Pannan kommer från ett kafe på orten och gjord i Skövde. Kommer mer framöver. Både äldre och lite nyare. Finns säkert en del koppar i stugorna: Visa gärna vad ni har.
    Bifogade filer

  • #2
    Hej kul att du tar upp kopparen
    Lovar att komma med bilder
    Men i kväll jobbar jag med en sak. så det får bli några bilder i morgon
    Det är nu man ska köpa koppar till ett bra pris
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

    Comment


    • #3
      Det låter bra det Lars H. Då blir det säkert en hel del koppar av bra märke.
      Under tiden tar jag en gryta med lock. Rymmer säkert en 15-20 liter. Märkt med kopparslagarens initialer O F R. Har ingen aning om vem det är. Tjock i plåten så egenvikten är stor.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Hänger på koppartrenden och visar en tidigare visad vattenbehållare/tunna från mitten 1800-talet. Tyvärr lite dåliga bilder då det inte var tunnan som jag skulle fotografera. Den finns inte hemma hos mig.

        Jag finner det lite märkligt att kopparn idag ligger förhållandevis lågt i pris på auktioner och dylikt, medan skrotvärdet är högt.

        För ca 20-30 år sedan, då min morfar handlade mycket på auktioner, var det några saker som "alltid" gick för dyra pengar; gamla koppaföremål, mässing (särskilt Skultuna och Gusum) Pyro föremål, stora terriner och "gammel-silver".

        Jag blir lite nostalgisk över att se dessa kopparföremål. Den stora bamse-kaffekannan, som Ulferic visar, kallas här i mellersta norrland för "Byakanna" är det en lokal benämning eller förekommer den även i andra delar av landet?

        Jag har inte så mycket koppar men några fler saker ska jag kunna visa upp.

        Click image for larger version

Name:	Sablar.jpg
Views:	2
Size:	68,6 KB
ID:	525745Click image for larger version

Name:	Sabel II.jpg
Views:	2
Size:	97,6 KB
ID:	525744

        Comment


        • #5
          Kul tråd. Fina saker ni har. Själv har jag nästan inget koppar alls. Men har 2st fina
          gammla bulkrukor. Den till vänster är märkt med S.U.F 1870. (Stockholms Underhålls Förråd). Den högra har bra mkt mer ålder. Slutet på 1700 talet.

          Click image for larger version

Name:	kopp.jpg
Views:	1
Size:	54,4 KB
ID:	525751

          Comment


          • #6
            Två kaffekittlar förgyller köket placerade på ett skåp till vardags, men här fotograferade ute i det fria. Eskilstunakitteln har använts av min hustrus släkt medan trelleborgaren är en gåva från en god vän. Trots idogt letande, har jag endast sett denna med signatur.

            A B Sandström var kopparslagargesällen som "konserverade" kopparslagarmästare Hans Olof Åkessons änka år 1877. H O var son till Trelleborgs förste kopparslagarmästare Erik Berndt Åkesson som var en idog och produktiv man. I sitt äktenskap med hustrun Elna
            hade han 12 barn - sex och ett halvt dussin, brukade han själv uttrycka det. För att övergå till kitteltillverkaren, A B Sandström, utbildade han sin son, Leonard, till kopparslagare, men 1915 sadlade denne om till att bli polis i Trelleborg.
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2011-11-16, 21:54.
            p-son

            Comment


            • #7
              Fina föremål som visas!

              Jag är förtjust i dosor och askar av någon anledning. Denna köpte jag i Stockholm på stadsmissionens butik vid Grillska huset för ett tiotal år sedan. Jag förmodar att det är en bordsdosa för snus. Jag har inte tagit bort den gröna filten och möbeltassarna som en tidigare ägare har satt på. (10,7 x 7,8 x 4,2 cm)

              Click image for larger version

Name:	Dosa koppar 1 res.jpg
Views:	1
Size:	30,0 KB
ID:	525762Click image for larger version

Name:	Dosa koppar 2 res.jpg
Views:	1
Size:	22,0 KB
ID:	525763Click image for larger version

Name:	Dosa koppar 4 res.jpg
Views:	1
Size:	39,4 KB
ID:	525761Click image for larger version

Name:	Dosa koppar 3 res.jpg
Views:	1
Size:	142,1 KB
ID:	525764Click image for larger version

Name:	Dosa koppar 5 res.jpg
Views:	1
Size:	32,3 KB
ID:	525760Click image for larger version

Name:	Dosa koppar 6 res.jpg
Views:	1
Size:	62,9 KB
ID:	525765

              Comment


              • #8
                Vacker dosa Kaptenen. Har inte sett någon sådan förut!!

                Måste bara få visa en ovanlig kaffekanna på ca 5 liter. Gjord av Petrus Wallin (1835-1935) i Ljusdal.

                Click image for larger version

Name:	petrus.jpg
Views:	1
Size:	9,1 KB
ID:	525766

                Petrus var bördig från Färila där fadern var kopparslagare i Snasbäcken. Petrus flyttade till Ljusdal 1865.


                Click image for larger version

Name:	pw2.jpg
Views:	1
Size:	47,9 KB
ID:	525768
                Click image for larger version

Name:	pw1.jpg
Views:	1
Size:	96,1 KB
ID:	525767

                Comment


                • #9
                  Vattentunnor Simco tillhör det som stått sig någorlunda i pris. Kul att det dyker upp lite kopparsaker av olika slag. Skall försöka visa lite annat än kok och drick så småningom.
                  Tycker att kopparn skall hållas putsad och skinande. Undantag finns naturligtvis. Att jag struntat i att putsa och feja min koppar de sista åren beror på ren slöhet.
                  Tar ytterligare ett större kärl. Rymd cirka 15 liter.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Tar en vattenbehållare. Tillhör de kopparsaker som jag inte vill putsa. När jaag som grabb jobbade i ett gjuteri fanns det en snarlik behållare ståendes i gjuteriet. Den var helt svart av sot och annat på utsidan. Tittade aldrig hur den såg ut på insidan men det kanske var lika bra att inget veta.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                      Vattentunnor Simco tillhör det som stått sig någorlunda i pris. Kul att det dyker upp lite kopparsaker av olika slag. Skall försöka visa lite annat än kok och drick så småningom.
                      Tycker att kopparn skall hållas putsad och skinande. Undantag finns naturligtvis. Att jag struntat i att putsa och feja min koppar de sista åren beror på ren slöhet.
                      Tar ytterligare ett större kärl. Rymd cirka 15 liter.
                      Tack för informationen Ulferic!
                      Kul att se alla dessa fina saker i koppar.

                      Det är även intressant det du tar upp om putsning eller ej. Tunnan står hemma hos min mormor och det är nog det enda kopparföremålet där som inte är putsat.
                      Anledningen till detta är att det för många år sedan var en man från ett auktionshus i Stockholm som var där och skulle titta på en tavla. Mormor frågade då denne vilket det bästa sättet att putsa tunnan på var.
                      -Karln höll på att dö!, har mormor berättat, och förbjöd henne att putsa den.
                      Därför har den förblivit oputsad.

                      Jag är själv mycket osäker på hur man ska förhålla sig till detta?
                      Silver och mässing är ju helt okej och bör putsas efter vad jag fått lära mig, men när det kommer till koppar har jag fått blandade bud. Har hört att det ska ta lång tid innan kopparn får den mörka färgen?

                      Nu drar jag mig lite för att visa mina andra kopparföremål, de har alla undsluppit trasan om jag säger så.

                      Comment


                      • #12
                        Oputsat eller putsat?

                        Jag tycker nog att min kaffepanna ser bättre ut putsad.
                        Även om den i oputsat tillstånd har en viss charm.
                        Den har legat nerpackad på vinden i några år. Därför lite lätt oxiderad.
                        Men nu ”skiner” den.

                        Denna lilla panna användes dagligen för kaffekokning av en gammal faster till mig,
                        ända in på 1960-talet. Den hade använts under lång tid före det av min farmor.
                        Den blev omförtennad med jämna mellanrum. Eftersom kaffets syror ”slet” hårt på tennet.

                        Har själv kokat kaffe i den ett par gånger för flera år sedan.
                        Den har fått en del törnar genom åren som synes.
                        Hur gammal den är vet jag däremot inte.

                        Den är helt plan i botten och således avsedd för kokning på en plan spisplatta.
                        Det lilla hålet i locket finns där som ”ventil” när kaffet börjar koka, förmodar jag.
                        Ovanpå handtaget är stansat 2015 LITER. Vad det nu kan betyda?
                        Den rymmer c:a 7,5 dl.
                        Förmodligen tillverkad i Västergötland?
                        Bifogade filer
                        - - - - - - - - - -
                        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                          Ovanpå handtaget är stansat 2015 LITER. Vad det nu kan betyda?
                          Den rymmer c:a 7,5 dl.
                          Förmodligen tillverkad i Västergötland?
                          Jaså, Du menar att vi väschötar ä dålia på rymdmått.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Jaså, Du menar att vi väschötar ä dålia på rymdmått.
                            "Näe dä ä vi inte!
                            Då är den la "slagen" nån annan stans då?


                            Jag har ena större panna på vinn´ som jag tror kommer i frå´ boråstrakten.
                            Sa´ leta reda på´na´ nån da å ta ena bild."
                            Last edited by Lars F; 2011-11-20, 17:33.
                            - - - - - - - - - -
                            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Jaså, Du menar att vi väschötar ä dålia på rymdmått.
                              Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                              "Näe dä ä vi inte!...
                              ...
                              Jag har ena större panna på vinn´ som jag tror kommer i frå´ boråstrakten".
                              Precis som jag trodde Snubben.

                              Från Borås(trakten). De du!
                              Närmare bestämt från S A Wassbergs Metallvarufabrik i Borås.


                              Har också en kopparkastrull från samma ställe.

                              Båda lika plana i botten som min lilla kaffepanna.
                              Tyder väl på att de inte är så våldsamt gamla?
                              Gissar jag fel om jag säger sekelskiftet 1800-1900?
                              Bifogade filer
                              - - - - - - - - - -
                              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                              Comment

                              Working...
                              X