Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopparsaker.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    När det gäller mått måste man ju alltid vara extra försiktig. De var ju extremt heta under 1970- och 1980-talen, betalades med stora pengar och förfalskades friskt.

    Jag törs inte säga om tre kronor bredvid varandra gör den orimlig. På det hela taget ser den ganska trovärdig ut, men på grund av det flitiga förfalskandet finns ju skäl att vara skeptisk. Tycker dock att formen känns lite underlig ut. Vanligen har de ju ganska smal mynning. Kan den ha blivit nedklippt?

    Passade på att köpa en puddingform i veckan, en sådan hade jag inte tidigare. Ingen märkning men annars tyckte jag den hade ganska trevlig modell.

    Click image for larger version

Name:	20220529_105746.jpg
Views:	1
Size:	56,2 KB
ID:	576278Click image for larger version

Name:	20220529_105721.jpg
Views:	1
Size:	68,4 KB
ID:	576279
    Last edited by FBQ; 2022-05-29, 12:02.

    Comment


    • #47
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      När det gäller mått måste man ju alltid vara extra försiktig. De var ju extremt heta under 1970- och 1980-talen, betalades med stora pengar och förfalskades friskt.

      Jag törs inte säga om tre kronor bredvid varandra gör den orimlig. På det hela taget ser den ganska trovärdig ut, men på grund av det flitiga förfalskandet finns ju skäl att vara skeptisk. Tycker dock att formen känns lite underlig ut. Vanligen har de ju ganska smal mynning. Kan den ha blivit nedklippt?
      På de förfalskningar/nytillverkade jag har sett här på forumet (en av J. Wenström samt ett set om tre olika) har man använt samma uppsättning sifferstämplar för alla årtal, eller årtalsstämplar (fyra siffror i ett) i precis samma utförande varje gång. Lite standardiserat och fantasilöst. På tenn så är de falska stämplar jag sett väldigt olika de riktiga, som om förfalskarna inte har sett stämplarna vare sig på bild eller i verkligheten, utan på sin höjd vetat en mästares namn, och gissat själva hur stämplarna ska se ut. På e_v_a:s mått är däremot stämplarna påfallande lika prylsnubbens utdrag ur boken (jämför 8, F, S). Boken trycktes 1999, långt efter förfalskningsvågen, så om måttet/stämplingen är förfalskat måste väl förfalskaren haft tillgång till ett äkta mått och gjort egna stämplar efter det? Jag tycker det talar för att det skulle vara äkta.

      Jag tittade på kopparmått på Digitalt Museum för att se hur de koniska måtten ser ut egentligen. Överkanten svänger ju ner rejält bak vid handtaget, med horisontell kant för det justerade måttet (och en del har tre kronor nedanför den kanten). Om man klippte ner, som du säger, ett kvarter till att bli ett halvkvarter, så kunde man ju inte göra det urtaget mitt bak, för det krockar med handtagsinfästningen. Utan då skulle det behöva vara strax intill istället, som här. Och sen kunde man låta justeraren stämpla den. Att urtaget fyllts i igen, kan ha varit för att göra om den till gräddkanna till kaffebordet... Det jag däremot tycker känns lite skumt, är att de tre kronorna är dubbelslagna. Justeraren hade ju god vana vid att stämpla, och borde väl kunna få till det på första försöket.

      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Passade på att köpa en puddingform i veckan, en sådan hade jag inte tidigare. Ingen märkning men annars tyckte jag den hade ganska trevlig modell.
      Ja, den där mönstrade randen på locket gör den väl lite speciell, inte så vanlig mönstring på koppar?

      Comment


      • #48
        å de förfalskningar/nytillverkade jag har sett här på forumet (en av J. Wenström samt ett set om tre olika) har man använt samma uppsättning sifferstämplar för alla årtal, eller årtalsstämplar (fyra siffror i ett) i precis samma utförande varje gång. Lite standardiserat och fantasilöst. På tenn så är de falska stämplar jag sett väldigt olika de riktiga, som om förfalskarna inte har sett stämplarna vare sig på bild eller i verkligheten, utan på sin höjd vetat en mästares namn, och gissat själva hur stämplarna ska se ut. På e_v_a:s mått är däremot stämplarna påfallande lika prylsnubbens utdrag ur boken (jämför 8, F, S). Boken trycktes 1999, långt efter förfalskningsvågen, så om måttet/stämplingen är förfalskat måste väl förfalskaren haft tillgång till ett äkta mått och gjort egna stämplar efter det? Jag tycker det talar för att det skulle vara äkta.

        Nej, jag håller med - vanligen brukar förfalskningarna vara fantasilösa, moderna typsnitt, illa slagna osv, och jag håller med om att det mesta talar för att det här är en äkta stämpel. Jag törs dock inte vara helt säker.

        Ja, den där mönstrade randen på locket gör den väl lite speciell, inte så vanlig mönstring på koppar?

        Jag har inte hunnit jämföra med jättemånga olika saker - tror dock att stilskillnaderna på den här puddingformen hör hemma i en annan socialgrupp. De har nog inte varit vanliga i bondkök. Kanske inte bara herrgårdskök men på prästgårdar, inspektorsbostäder med mera. Tyvärr ingen märkning. Törs inte heller gissa så mycket om ålder. Handrullade nitar, och de här handtagen i form av öglor är äldre än vanliga raka handtag, men jag vet inte när brytpunkten hör hemma.

        Var tvungen att fundera om jag hade någon liknande mönstrad rand på någon koppar, och då kom jag på den här kaffepannan. Sedan är den mönstrade randen betydligt enklare här. Jag tror att det skall föreställa en förenklad bandstav.
        Click image for larger version

Name:	20220529_144004.jpg
Views:	1
Size:	56,8 KB
ID:	576281
        Last edited by FBQ; 2022-05-29, 15:44.

        Comment


        • #49
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Hej Eva, tyvärr vet vi inte vem som tillverkat Ditt
          lilla målkärl, endast vem som kontrollerat att det
          håller måttet.
          Jag gissar att det är ett mått för torra varor......
          Tack för det klargörandet, visst är det så, han var ju justerare och inte tillverkare.

          Att jag trodde att tillverkare stämplade kopparföremål med sina initialer, beror också på det här skålfatet. Det har som synes ingen kontrollstämpel, förutom initialer och årtal, kanske är det oäkta / nytillverkat? Det ser ut som om det någon gång har blivit omförtennat, kanske av en kittelflickare som reste runt och förtennade slitna kopparföremål eller av en nutida fejktillverkare?

          Click image for larger version

Name:	koppar skålfat.jpg
Views:	1
Size:	61,1 KB
ID:	576282
          Click image for larger version

Name:	koppar skålfat förtennat.jpg
Views:	1
Size:	51,1 KB
ID:	576285
          Click image for larger version

Name:	koppar skålfat stämpel.jpg
Views:	1
Size:	57,5 KB
ID:	576284

          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Jag törs inte säga om tre kronor bredvid varandra gör den orimlig. På det hela taget ser den ganska trovärdig ut, men på grund av det flitiga förfalskandet finns ju skäl att vara skeptisk. Tycker dock att formen känns lite underlig ut. Vanligen har de ju ganska smal mynning. Kan den ha blivit nedklippt?
          Ja, den kan ha blivit nedklippt, den tanken har också slagit mig, kanten känns vass och är något ojämn. Att den inte har något högre ekonomiskt värde är helt klart, men man får ändå en känsla av ”historiens vingslag” när man håller i den och med tanke på Prylsnubben info om Fredrik Sjöstedt, så känns den rätt.
          Bifogade filer
          Last edited by e_v_a; 2022-05-29, 16:26.

          Comment


          • #50
            Att jag trodde att tillverkare stämplade kopparföremål med sina initialer, beror också på det här skålfatet. Det har som synes ingen kontrollstämpel, förutom initialer och årtal, kanske är det oäkta / nytillverkat? Det ser ut som om det någon gång har blivit omförtennat, kanske av en kittelflickare som reste runt och förtennade slitna kopparföremål eller av en nutida fejktillverkare?

            Jag tycker det här ser ut som en inventariestämpling. Liknande de Kungliga husgerådskammaren hade, men jag har sett liknande från andra slottskök. Vad C SL i så fall skulle stå för har jag ingen aning om.

            Jag kan vara fel ute men det liknar inte alls någon tillverkarstämpel. Dateringen förfaller inte orimlig.

            Comment


            • #51
              !/16 Kanna verkar vara ett vanligt mått för gryn och liknande
              under första hälften av 1800-talet. Med råge S.k. spillkappe
              blir det nog ca 2 dl.

              Comment


              • #52
                Ett stop av koppar, förtent och hopfogat genom laskning. Även den runda grepen har mässing i skarven och ett litet hjärta på ändan! Kopparsmedjan Eskilstuna resp Rademachersmedjorna i runda stämplar. På "framsidan" finns tre "blemmor" som om det suttit ett märke eller vapensköld? Att laska tyder ju på lite ålder men stämplarna verkar vara moderna. De två kopparnitarna syns på insidan som två cirklar och verkar inte särskilt hantverksmässiga...?
                Från när? Är det feik eller semifeik...? 11 cm hög och 9,5 cm Ø i öppning och botten. https://www.precisensan.com/antikfor...achersmedjorna
                Bifogade filer

                Comment


                • #53
                  Fejk skulle jag väl inte säga, men den är nog inte så värst gammal. Anders Göhle verkar ha startat kopparslagarverkstad i Radermachersmedjorna 1960 https://mb.cision.com/Public/348/992...b9385588fa.pdf, han verkar ha fortsatte verksamneten till 2012/2013.

                  Comment


                  • #54
                    Kors i taket

                    Vad är detta? Kopparskrot eller... 22 x 22,5 cm och väger 840 g. Som karottunderlägg är väl inte koppar världens bästa? Och Old rugged cross ger väl ingen ledtråd https://www.youtube.com/watch?v=vrhaR4e5Eew
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #55
                      Katangakors - ett betalningsmedel. För 50 år sen kunde du ha köpt köpa 10 kilo mjöl eller 5-6 höns för den i Kongo, enligt https://digitaltmuseum.se/021028310863/katangakors

                      Comment

                      Working...
                      X