Ursprungligen postat av
Kim von Platen
Hallå Farbror Uhr och hej Kjelle Bleckis,
Mitt tidigaste minne av ett riktigt krogbesök var här, på Cattelin i Gamla Stan. Var väl kanske fem år, en söndagseftermiddag och vi tog bilen in till stan, hela familjen. Middagen intogs i den fina och lite trista matsalen och Farbror Harry Uhr kom till bordet
och hälsade välkommen. Han var stor som ett hus och inte alls välkomnande. Butter.
Restaurangen startades av legendariske Jules Claude Cattelin och blev snart ett vattenhål för stadens kulturella elit. Konstnärer, författare, skådespelare och arkitekter trängdes i den enklare matsalen med rutiga dukar på borden, hög väggpanel och knallhårda wienerstolar med sliten läderklädsel. En lång bänk efter ena långsidan. Inte var det bekvämt.
Isaac Grünewald lär ha ätit middag här tre dagar i veckan och Lennart Jirlow blev krogens hustomte, som betalade sina notor med små akvareller som ramades och sattes på sattas upp på den s.k. vistkortsväggen. Einar Jolin, X-et, Olle Olsson Hagalund, Otto Carlsund och Herbert Tingsten var några av de andra stamgästerna, berättade Far.
Prins Bertil, naturligtvis och hans pappa på slottet beställde gärna sin lunch hos Farbror Uhr.
Till lunch var det en annan publik. Det var folk från hovet, politiker, officerare, höga ämbetsmän och jurister. Per Albin Hansson älskade kalvsyltan, Erlander, Sträng, Mundebo och Fälldin, alla var där.
Och så alla turister, det vimlade av stjärnor i Guide Michelins lista. Nu är stort sett hela glansen borta liksom den unika konstsamlingen på väggen som försvann i samband med ett ägarbyte. Inbrott lär det ha varit.
Vad beställde man då från menyn? Husmanskost, fransk eller svensk. Här introducerades sniglar och en specialitet var kalvhjärna med majonnäs. Fisk, gärna lax, kokad i buljong, vin och grädde.
20 år senare flyttade jag till Gamla Stan och blev en av krogens stamgäster under nästan lika lång tid. Lärde känna Kjell Bleckenberg, den lilla vänlige, som blev Uhrs kompanjon på 50-talet, hovmästarinnan Jeavert, mamma till nattklubbsdrottningen Alexandra, hon heter egentligen Lil och underbara Maria i garderoben som tjänade extra på banditen i hörnet. Hon höll ett öga på min son som inte fick bli nyckelbarn, så han hjälpte till i garderoben efter plugget. Oavlönad? Icke sa Nicke, han kom snabbt på att när någon gäst fått jackpot eller triss slutade man spela och då var sonen snabbt där med några enkronor och tog hem den stora vinsten. Det gillade inte Maria.
Champinjonsalladen var ett måste eller champinjoner à la Grecgue. Lax i vittvinsås eller en härlig gryta. Mousse au Chocolat, också ett måste.
Cattis hade inte fullständiga rättigheter, först en bra bit in på 90-talet kom starkare varor in på matsedeln. Jag åt min middag och beställde kaffe och fick ett glas cognac därtill.
- Jo, vi firar idag, sa Bleckis, i rättighetens namn.
Den parkerade bilen skulle köras tre kvarter men fick stå kvar och obligatoriska parkeringsboten kostade väl som en fyra cognac
Den här långtradiga berättelsen orkar nog inte så många läsa, men jag berättar bara för att göra några få glada. Och visa på att en kvartersrestaurang har en social uppgift, eller hade? Kvarterskrog för både stor och liten.
Cattein är borta, bara skylten och namnet är kvar.
So long…