Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var kommer dessa bestick från?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Var kommer dessa bestick från?

    Har hittat dessa bestick på loppis. Jag tycker att de ser så moderna ut. De är förmodligen inte det. Är det någon som har kunskap om detta?
    Bifogade filer

  • #2
    Har du möjlighet att ta bilder på stämplarna? Det rör sig om rostfritt och förmodligen 1960-tal. Kanske 1970-tal vad gäller det sist visade.

    Comment


    • #3
      Visst är det rostfritt - och import från Japan i europeisk modesmak. Tiden är 60-talet. Det övre kan vara från Hong-Kong eller Taiwan, men mitt grundtips är Japan.

      Comment


      • #4
        Här kommer baksidan

        Nu har jag fotat besticken igen, men bilderna är inte av bästa kvalité. Den rutiga gaffelns baksida har texten ROSTFRITT STÅL och de andra bestickens undersida har en bild av en krona och texten ROSTFRITT STÅL. Den där kronan har jag sett på andra bestick tidigare. Betyder det att besticken kommer från någon speciell tillverkare?
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Den nedre är jag lite oklar över men jag har kronan i bakhuvudet.
          Den övre däremot är en ganska vanlig modell i Sverige och fanns i flera modeller på marknaden. Jag bar dock inte sett den i kompletta uppsättningar för middagsbordet utan mest i form av vickningsbestick och andra mindre bestick mm. Att det står "Rostfritt stål" etc på svenska är bara en fråga om vad den svenska beställaren (t ex varuhuset) beställde. Hittar man motsvarande modell i Tyskland kanske texten står på tyska.

          När det gäller tillverkningen av bestick och andra liknande varor bör man ha koll på den europeisk och svenska industriella strukturen och hur den har förändrats under de senaste 50-60-åren. Hur tillverkningen av små hushållsattiraljer snabbt hamnade i Japan under 50-talet och efterhand i andra länder i Sydostasien. I dag sker samma utvecklingen i Kina. För ca 30-35 år sedan var kinesiska varor en kuriositet i Sverige som man kunde le överseende åt på firmor typ Solidarisk handel. Då var det mest konstiga saker av låg kvalitet. Idag är det mesta som finns på t ex Clas Ohlsson tillverkat i Kina, och i stort sett allt är präglat av överlägsen teknologi och hög kvalitet. Samma utveckling skedde på 50-talet. I början "japanskt skräp" och nu dominerar Japan och Sydostasien fullständigt t ex elektronik- bil- och mc-industrin med toppkvalitet och dito design.

          Comment


          • #6
            Mitt tips är att googla på ELDAN, de brukar ha denna krona på sina bestick. Det verkar vara Japantillverkade.

            Comment


            • #7
              Ja, Eldan är en kandidat här, men kom ihåg att även Eldan är kopierad.

              Comment


              • #8
                Mycket intressant tillbakablick på industri och export. Ska googla på Eldan.

                Comment

                Working...
                X