Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svarvat och skuret.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ulferic.
    "Marulken" eller "grodan", som vi faktisk här hemma kallar "brevbäraren", är gjord av en bäver.

    Comment


    • #32
      Lustig dubbeldosa som nog är en fästmansgåva, daterad 1862.
      Bifogade filer
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #33
        Inget märkvärdigt skrin i karvsnitt, men det är ändå ett ganska kär släktklenod. En syster till min mormor gjorde karvsnitt och gav till sina syskon. Många i syskonskaran var duktiga på att snickra En broder blev möbelsnickare.
        Hon var förmodligen inte så gammal när hon tillverkade detta ungefär några år in på 1900.
        Jag måste nog skaffa mig ett fototält Mina bilder blir inte bra och jag är inte vän med min nya kamera
        mvh
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Kul att tråden lever. Dags du lär dig kameran Lasse. Dosor,askar och andra saker med lock har jag pippi på. Gör det enkelt visar en hylla med diverse plus annt som inte är av rätt virke.
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Jag lovar Ulferic jag skall lära mig kameran. Manualen är under all kritik.
            Fantastiskt vackra "byttor" Du visar.
            Jag fastnar för en i bakgrunden den med svarta band och svart knopp.
            Är det masurbjörk?
            Den är så vacker i formen tycker jag. Jag har ju svarvat en hel del själv, men nu finns inte tiden riktigt Jag är ju pensionär He he
            mvh lasse

            Comment


            • #36
              Svarvad dosa.
              4 cm. hög 8,5 cm som bredast.
              Bifogade filer
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

              Comment


              • #37
                Dosor gillar jag. Lite tobaksrelaterat. Här har du burken Lasse. Lite Carl-Johanstuk över den. Burken till vänster har en krans med uttag för att hänga pipor i. Burken till vänster är jag lite osäker på men har använts till tobak då doften finns kvar. Möjligen från början avsedd för annat än tobak.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Otroligt vackra saker
                  Tror jag skall sälja svarven

                  Comment


                  • #39
                    Tummen upp för dosor men.... jag såg 3st översta delen av pressjärn, blev lite distraherad. Var det en avsiktlig manöver? Ok dom är väl inte så speciella så man behöver darra till.

                    Comment


                    • #40
                      Visst är det skönt att vila ögonen på något välsvarvat. Föredrar ändå det lite mer robusta svarveriet där kreatören bestämd sig för att göra en dosa med lock utan att ha den perfekta stålföringen. Svarva på Lasse. Att de tre handtagen kom med på bilden var helt avsiktligt. Det är som att visa Pamela Andersons fot när man vill visa skönhet. Mitt inlägg i tråden konst och skönhet.

                      Comment


                      • #41
                        Nu skulle det vara gott med lite kallskuret och svarvat.

                        Comment


                        • #42
                          Det här är inte bara trä det finns lite metalltråd också. Men till skillnad från något välsvarvat kan man väl visa upp en harpa
                          Passar den Ulferic
                          Hälsn Lasse
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #43
                            Kan du spela på den? Har alltid varit avundsjuk på dem som kan kontrollera både fingrar, noter och instrument samtidigt. Själv kan jag bara spela "Blinka lilla stjärna "på miniräknare
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                            Comment


                            • #44
                              Nej spela kan jag inte. När jag försökte lära mig så blev jag utkastad.
                              Men däremot har jag byggt den. Det var rätt kul.

                              Comment


                              • #45
                                Med hänvisning till denna tråd http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=3057
                                tror jag att jag hittat en ryss till.
                                6 cm hög, 10 cm. i diameter.
                                Ca 1900?
                                Bifogade filer
                                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                                resten satte han hår på.

                                Comment

                                Working...
                                X