Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svarvat och skuret.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Svarvat och skuret.

    Vintern har kommit. Ägnar mig åt inre tjänst. Började plocka bland med alla de burkar och askar som jag genom åren köpt på mig. Järntråden var och är intressant. Varför inte en trätråd. Börjar med en 10 cm hög burk. Både svarvad och skuren. Locket är pikerat och har en skuren blomma i relief. Vad alla burkar och askar av varierande storlek och utseende har använts till vet nog ingen. Vissa är gjorda för ett speciellt användningsområde. Skall visa exempel på detta vad det lider. Hoppas andra letar fram lite trä och visar här. Gärna berätta lite om dom.
    Bifogade filer

  • #2
    Följer upp med en svarvad kagge. Finns svartkrut kvar i den så att den använts som kruttkagge är nog klart. Höjd 17 cm. Ovansidan där proppen sitter har svart patina som jag antar kommer från krutet.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      I vår familj är vi hygieniska såååå var och en har sig besman och väger upp sin smutstvätt på. Det är min som är mest damm på.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Jag som gillar järn vill naturligtvis inte ha för mycket rost i underkläderna, på tal om uppvägning inför tvätt.

        Comment


        • #5
          Ett knippe besman är aldrig fel. Trä-lar på med en handspegel med drakar och lite annat. Daterad 1891 på baksidan.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Vad vore en trätråd utan sniglar och tjära. Gjord i ett stycke. Dessutom lite järn.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Jag slår ifrån mig med bägge händerna, usch vilken äcklig burk och dessutom gjord i ett stycke, ännu äckligare!!!!!

              Comment


              • #8
                Ett par favoriter i repris. Några trevliga träarbeten jag gillar. Fortfarande dåliga foton som jag får be om ursäkt för. Förresten ingen som vet vem Bengt Lundkvist, eller Lindkvist från Karlstad var. Det är han som gjort skålen.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Skålen av Bengt L. är så bra att någon i Karlstads trakter borde veta vem han är-var. I mina trakter finns fanns det ett stort antal mer eller mindre duktiga täljare. Oftast bara signerade med en eller två bokstäver. En del snidare har blivit kända men merparten är och förblir okända. Finns en trätäljare som när han dyker upp på marknaden betalas med några tusenlappar. Varför vet jag inte då jag tycker hans verk är dåliga. Här ett exempel på en figur som är tydligt signerad både med namn och vad gruppen heter. Hälsingegruff Å Göransson. Har försökt ta reda på vem han var men inte lyckats. Gruppen är 28 cm. hög och bemålad
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Så där jättemycket trä har jag ju inte. Mina favoriter är träljusstakarna som jag egentligen redan visat på AP - fast det kanske är några som inte sett dem där.
                    Ljusstakarna stammar från kyrkan i mina hemtrakter, min morfar tog rätt på dem i samband med renovering av kyrkan i början av 50-talet. Mormor har målat om 2 stakar till julljusstakar på 50-talet.

                    Jag tar väl med två laggkärl från Norduppland också. Båda har används till smörförvaring.

                    Sist ett laggkärl jag hittade på loppis nyligen. Är det någon som känner igen ursprunget? Den hör hemma någonstans söderöver i landet så egentligen hade jag väl tänkt låta den vara, men skicket gjorde att den inte kostade särskilt mycket och jag tyckte om målningen ändå.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Läste om dina små stakar när dom var på tapeten FBQ. Vet inte om du skall leta söderöver vad gäller laggen på ben. Västerut mot Norge kan också vara tänkbart. En dalahäst är nog ett måste när ämnet är trä. Dalahäst 22.cm hög. Enligt sakkunskapen Nisser Vattnäs.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Här kommer några allmogeföremål som vi har haft i många år och som vi tycker mycket om i dess enkelhet.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          T. N.:s träask har jag en syssling till, den kommer från Uppland den med.

                          Svepasken på bilden är som synes modell större och kommer från Leksand - visserligen lite i kanten av ämnet, men den kan väl få vara med den också.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            AF ffffffffrika.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Bahli.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X