Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nils Nilsson Skum... eller annan skum konstnär?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nils Nilsson Skum... eller annan skum konstnär?

    Jag såg nyligen en tavla på auktion som skulle vara en Nils Nilsson Skum, enligt auktionsfirman. Det var en liten teckning i färgkrita med renar på vandring. Det som förbryllade mig var signaturen. Med bästa vilja i världen kunde jag inte få det till N.N Skum, utan ett tydligt G N Skum. Finns det någon sådan konstnär? Jag har tyvärr inget foto av varken tavla eller signering. Jag har kollat på dessa signeringar, och så såg den INTE ut. Den var inte lika yvig, utan mer kursiv, slätstruken skrivstil.
    Signatures, monograms, biography and art prices by Nils Nilsson (Sami Artist) SKUM, 1872–1951, Sweden. Also known as ‘Nilsson-Skum’.

  • #2
    Eventuellt

    Kanske det står PN Skum- så signerade Per Nickolaus Skum, 1928-1995, Gällivare

    Comment


    • #3
      Javisst!

      Googlade på Nikolaus Skum, och helt klart är det hans verk jag sett. PN är alltså NN's son. Kan man säga något generellt hur PN Skums verk värderas gentemot NN Skum?

      Här en tavla av PN Skum där även signeringen syns tydligt:


      Tack för tipset Justus.

      Comment


      • #4
        Skum

        Nicholaus ´ konst kostar i stort ca en tredjedel av vad NNS kostar. Nicholaus var ej son till NNS men släkt, närmare bestämt brorsonson till NNS.Nicholaus omkom 1995 när han föll från ett tak.

        Comment

        Working...
        X