Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Troligen likör va?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Troligen likör va?

    En trevlig flaska ca 15cm hög med mycket glas. Massan är ren men det finns en del blåsor i den. Flaskan är märkt på livet "Legouey Et Delbergue", denna märkning finns även i botten. Googlade lite på dessa namn och den enda träff jag fick var på något som gällde absint. Kanske denna har innehållit det? Vad tror vi om ålder, en bit in på 1900-talet? Någon som har något liknande?

    Har använt MS standardprogram för fotoeditering nu, vi får se hur det går. Detta är första testen, i och för sig är bilderna tagna i dåligt ljus och med blixt.
    Bifogade filer

  • #2
    Oj, vilka stora bilder. Jag får nog lära mig att hantera bilderna lite bättre, det här blir man ju yr av att titta på

    Comment


    • #3
      Likör skulle jag också rösta på, men jag är långt ifrån säker då jag aldrig gjort någon större efterforskning på dessa. En gång när jag besökte en större antik mässa (jag tror det var Dala-antiken i Kupolen Borlänge) så minns jag att jag rusade fram till ett bord där en stor sådan här flaska stod. Den hade mörkt lite halvprimitivt bubbligt glas + lite skadad regalin och en liten lapp på sig där det stod " 1700 tal " samt en prislapp modell hög ! När jag vänder på flaskan och ser att den inte är knackad och att den hadde text i botten blev jag lite snopen...

      Jag hittade två små i mina gömmor ...
      Bifogade filer
      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

      Comment


      • #4
        Jag har också en liten minilök som de ni visar, som Björn skriver så ser de
        ut som små lökflaskor med ålder på håll, speciellt om man aldrig sett en
        förut och inte vet vad det är för modell.

        Jag tittade lite efter flaskorna på Eniro efter att jag fick min men hittade
        inget, det enda jag kom fram till var att Legouey och Delbergue var två
        efternamn.

        Jag ser att din flaska E.B inte har Paris i texten det har min och vad jag kan
        se så har Björn det iallafall på den ena.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Dekorerad

          Den som jag har har blivit "upp piffad" någon gång i tiden
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Skumt att inget finns när man googlar på namnet. Dyker bara upp en eBay-auktion med en faktura från destilleriet. Att en verksamhet inte lämnar fler spår.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Visst är det skumt att man inte hittar något om denna firma. Det verkar ju som om de var relativt stora med tanke på att det nu visats 5 flaskor bara här på PES. Tror att Frankrike ligger lite efter vad gäller tillgänglighet och information på Internet. Har tidigare sökt information om fajans och kollat mängder med hemsidor hos antikhandlare. De flesta är under all kritik och med gammal information. Väldigt få hade fungerande mailadresser och en väldigt liten del svarade på mail.

              Det ser inte ut som om ni har den "etsade" texten på era flaskor, stämmer det?

              Comment


              • #8
                Jag har oxå en miniflaska som dessa med text i botten. Så nu är det 6 st.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Var tvungen att väcka liv i denna tråd nu när jag googlade på dessa flaskor.
                  Jag har två stycken som stått i sommarstugan "hela livet".
                  Dom är också målade med blommotiv, tyvärr inte lika bra skick som Rolands flaska.
                  Det står Paris i botten på dessa.
                  Bifogade filer
                  [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

                  Comment


                  • #10
                    Jag har 3 i olika storlekar.
                    Fick fram info. som visar att firman levererat olja. Köksolja, hushållsolja.
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

                    Comment


                    • #11
                      [IMG]\\heimdal\Users$\Elever\07pascho\My Documents\My Pictures\Cura%C3%A7ao_Cusenier_1899.jpg[/IMG]

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Paulinasch Visa inlägg
                        [IMG]\heimdalUsers$Elever7paschoMy DocumentsMy PicturesCura%C3%A7ao_Cusenier_1899.jpg[/IMG]
                        Hejsan!
                        Din länk fungerar tyvärr inte.
                        Gud gjorde några perfekta huvuden,
                        resten satte han hår på.

                        Comment


                        • #13
                          Jag har en liknande flaska som är en Cusenier flaska, det står också France på den.

                          Comment


                          • #15
                            Cusenier är ett stort fransk likörfabrikat, eller kanske har varit, som var väl representerat på Systembolaget med flera märken åtminstone ända fram till 1970-talet. Hur det är nu vet jag inte. Likördrickandet är ju lite på dekis.
                            Last edited by HgF; 2009-05-22, 21:03.

                            Comment

                            Working...
                            X