Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Många gamla flaskor hittade/uppgrävda på soptipp från sekel skiftet (GBG)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Många gamla flaskor hittade/uppgrävda på soptipp från sekel skiftet (GBG)

    Har hittat en hel del flaskor som verkar ha åtminstonde 100-150 år på nacken! samtliga verkar vara munblåsta men kan inte vara säker. Många av flaskorna är fulla av små bubblor, har hittat många benedictine flaskor med små kors innan och efter texten.

    En flaska har inkriptionen "Ed Pinaud Paris" troligtvis cologne men ej säker, samt en watzin burk som jag misstänker har haft någon form av hårprodukt. Har också en del flaskor från skånska ättika fabriken (En av dem trasig på bilden) dom är från första världskriget vad jag förstått.

    "...På 1900-talets början startade även produktionen av formalin och kreosot. Under första världskriget steg efterfrågan efter ättiksyra markant och Perstorp började att tillverka sina egna glasflaskor. Företaget hette nu Skånska Ättiksfabriken AB...."


    Den gamla soptippen som togs ur bruk vid sekelskiftet är en skattgömma, när man går omkring där står tiden stilla och varje gång man skymtar något hoppar hjärtat till, jätte spännande! Flaskorna är tänkta som dekor. Dom är i "finfint" skick och några flaskor har etikett rester på halsen utan text som syns. Hittade fler saker/flaskor än jag kunde bära! och detta är inte allt det finns skor(Från barn och vuxna), grytor, kork 12st(till flaskorna), gamla kökskvarnar o.s.v. Nu till frågan kan någon "hjälpa till" och identifiera några av dessa flaskor??

    Mvh Glenn
    Bifogade filer

  • #2
    Fasen va kul. Har du gjort några fler fynd?

    Comment


    • #3
      Två tips när du tvättar flaskorna. Fyll inte en flaska med sprickor i med vatten. Jag gjorde det med en rätt gammal flaska och den sa plopp och så log den i två delar. Och tvätta inte flaskorna med etiketter då löser upp sig.

      Comment

      Working...
      X